Bouw aquaterrarium voor m'n marmers

Coen Deurloo

Citaat van: joost.v.wijk op september 30, 2009, 09:44:33 PM
bedankt Rob. Waarom krijg ik dit nou niet voor elkaar, tis me ook gelukt met de popei-foto's. Het verkleinen lukt gewoon niet (maar laten we dit niet verder bespreken: hoort niet echt in dit topic).

Als ik nieuwe foto's heb, en ik krijg het voor elkaar om ze hier neer te zetten zal ik het zeker niet laten

Ha Joost, in dit topic: http://www.salamanders.nl/forum/fotos-en-filmpjes-20/fotos-plaatsen-lees-dit-eerst!/ staat een link naar VSO Image Resizer, erg handig om foto's wat kleiner te maken!

joost.v.wijk

foto's volgen nog. De t5 is aan het plafond bevestigd. Deze is verstelbaar in hoogte, zodat ik, als ik erbij moet, de lamp omhoog kan

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

heb de instellingen van m'n digitale camera gewijzigd. Als het goed is komen hierna de nieuwe foto's

H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

nog een

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Moet zeggen dat het er inderdaad wel erg netjes uitziet Joost! Waar koop je zulke lampenhouders en wat is de kostprijs daarvan?

Steven DC

En zijn dat houten latten die je gebruikt hebt bovenaan om de bak ontsnappingsvij te maken?

joost.v.wijk

die lamp komt bij de Gamma vandaan, koste rond de 70,- (T5-21W)
De stroken zijn van glas, die beplakt zijn met folie, zoals de hele bak

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 02, 2009, 04:21:17 PM
die lamp komt bij de Gamma vandaan, koste rond de 70,- (T5-21W)
De stroken zijn van glas, die beplakt zijn met folie, zoals de hele bak

De prijs voor zulke lampenhouder vind ik wel té prijzig. Rekening houdend dat m'n bak 1,8m is, zou ik al 2 lampen moeten hangen... Mooi maar te duur

joost.v.wijk

Waarom heb je 2 lampen nodig? Ten eerste geegt de T5 drie keer zoveel licht als een Tl, ten tweede groeien de meeste koudwaterplanten ook wel bij minder licht

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Zal eens wat info zoeken over die T5. Heb geen idee wat het verschil is met TL...

joost.v.wijk

T5 is eigenlijk de nieuwe (spaarlamp-)versie van de Tl, lijkt verder op de Tl ,aar is dunner, net als de kleine Tl-lampjes. Ze hebben een hogere lichtopbrengst dan de Tl met hetzelfde wattage. Ze worden nu ook gebruikt in de kant-en-klare lichtkappen voor aquaria. Het is een kwestie van tijd, dan zijn de Tl's niet meer beschikbaar

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Klinkt alvast zeer goed! Bedankt voor de uitleg Joost! Straks eens gaan kijken bij de Gamma ;)

joost.v.wijk

graag gedaan. Je komt er vast wel uit. Ik ben erg tevreden met de T5. Daar zijn trouwens ook goedkopere modellen van hoor. De standaard metalen armatuur plus lamp scheelt qua prijs eigenlijk niks meer met de Tl lamp

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Ben net terug van de Gamma. Kon T5 niet vinden en toen ik ernaar ging vragen, bleken ze het zelfs niet te kennen. De verlichtingsafdeling moet nog omgebouwd worden en dan zullen er nieuwere modellen bij zijn. G5 hing er wel maar ik zoek dus T5. Dat men in belgische winkels steeds een tijd achterloopt op Nederland, heb ik al vaker mogen ondervinden... :-\

joost.v.wijk

haha, ja, zo kan ik d'r ook niks aan doen. Hier zijn ze al lang verkrijgbaar. In de aquaristiek kun je het ook eventueel nog proberen, hoewel ze dan vast duurder zijn.

H. orientalis
L. laoensis