Bouw aquaterrarium voor m'n marmers

joost.v.wijk

en nee, ik ga geen flauwe opmerkingen maken over de Belgen...

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 05, 2009, 04:57:05 PM
en nee, ik ga geen flauwe opmerkingen maken over de Belgen...

Maar het ging toch wel even door je hoofd! :D

Heb gekeken op de site van sylvania zelf, die groothandel ligt hier achter de hoek. In gans provincie Antwerpen zijn er 3 winkels waar ik ze normaal zou moeten kunnen krijgen... Wel straf dat de groothandel hier vlakbij is, en toch zo weinig winkels het in hun assortiment hebben! Woensdag ofzo zal ik eens langs ene passeren en hopen dat de prijzen wat meevallen daar...

Zal morgen nog eens wat foto's posten van de laatste laag die ik heb aangebracht... Die is intussen goed gedroogd en heb alle randen afgekit met silicone (Tec 7). Niet zozeer om de achterwand 100% waterdicht te maken, maar om te voorkomen dat voedseldieren en/of vuil onder/achter de achterwand terecht komt. Krekels durven namelijk aan je isimo gaan vreten waardoor je een holle achterwand krijgt. Tevens lijkt het me niet erg gezond voor de salamanders om een met-isimo-gegutloade-krekel binnen te spelen.

joost.v.wijk

haha, zo ben ik echt niet hoor... :P

Maar dan nu weer serieus: Ik hoop dat je slaagt met de lampen. Ben erg benieuwd hoe je bak eruit ziet als t klaar is

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 05, 2009, 08:10:53 PM
Ben erg benieuwd hoe je bak eruit ziet als t klaar is

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Joost! Hopelijk komt het allemaal mooi te staan! Heb m'n werkje er al aan gehad en mag er niet aan denken dat het op niks zou gaan trekken ::)

Steven DC

toch nog even snel wat foto's plaatsen :)

joost.v.wijk

gaat vast wel wat worden. Je bent iig goed bezig met achtergrondinformatie van de betreffende materialen die je wilt gebruiken

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Hier zijn wat foto's. Zoals eerder gezegd: Laag tegellijm gemeng met compactuna, gemalen mos (4 soorten mos) en turf. Hopelijk zal het mos aanslaan, zoniet ga ik gebruik maken van andere mossoorten.

Om de silicone aan te brengen op de moeilijke plaatsen:

joost.v.wijk

wat een werk!!! niks voor mij. Ik heb 2 linkerhanden, en ik ben rechts..... Daarnaast heb ik d'r ook geen zin in eigenlijk. Maar 't wordt erg mooi zo

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 05, 2009, 08:54:21 PM
Ik heb 2 linkerhanden, en ik ben rechts.....

Zeggen ze  tegen mij ook altijd, gelukkig ben ik linkshandig :D :D

Vind het best wel leuk, maar nooit meer zo'n grote bak... ;D

joost.v.wijk

hoe zit je met de kosten ongeveer, tot nu toe? De achterwand die in mijn 150cm bak zit kostte ook al 450,- Ben je uiteindelijk veel goedkoper uit?

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Ik had een budget van €450 en heb momenteel nog €175 over. De bak kostte me €100 maar heb er een externe filter bij gekregen (kostprijs van deze filter = €100).
450 - 100 - 175 = 175
Heb dus momenteel €175 in de achterwand gestoken, hoewel ik teveel tubes silicone heb gekocht en nog veeeel epoxy en isimo over heb. Van de rest ga ik een achterwandje maken voor m'n meterbakje :) En dan zal ik nog ruim over hebben...

Met die €175 wil ik dus verder de bovenkant van de bak afwerken.

joost.v.wijk

pfff, ik moest m'n bak laten maken (zelf heb ik de materialen en ruimte er niet meer voor). Er was geen standaard bak waar mijn achterwand in pastte. Die bak heeft me ook 700,- gekost.

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

€700 is wel een hoop geld! Qua materiaal had ik ook een probleempje. Moest echt alles nog gaan halen tot stanley-mes toe! De bak staat reeds op z'n plaats, meer ruimte heb ik eigenlijk niet nodig :o Zelf echt bakken plakken en in elkaar steken heb ik nog nooit gedaan. Daarom kocht ik een occasie-aquarium.

joost.v.wijk

voor het bouwen van een 150cm bak heb je ong. een werkbank van 2-2,5m nodig. Die heb ik niet meer, en ook geen ruimte voor. Dit laat ik nu dus over door mijn vroegere werkgever. Die heeft o.a. ook de stelling voor me gemaakt

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

ik moet dringend leren om met silicone overweg te gaan... Heb het glaasje van de voerstrook gelijmd en dat is zoooo klunzig gedaan! :D

Ik heb de voerstrook vlak naast het bosgrond-gedeelte gezet. Als er dan regenwormen in het water vallen, vallen ze recht in de voerstrook.