Bombina in de vijver/buitenbak

dimitri J

Hey, mensen

Ik heb vorig jaar eens bombina orientalis gehad. Nu vroeg ik me af of de orientalis ook in een buitenbak kan en hier ook in kan overwinteren?

Zijn er andere bombina-variëteiten die ook in de buitenbak kunnen en hier in overwinteren of naar binnen moeten 's winters?

Zijn er ook mensen die dit al doen?

Ik ben nieuwsgierig naar jullie respons

grtz
dimitri J

naeff002

de orientalis kan in de zomer in een vijver, maar moet er voor de winter wel weer uitgehaald worden.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Roel

Zelf heb ik wel ervaringen opgedaan de laatste jaren met oriëntalis buiten. Indien in de bak gehouden dient men deze wel in de winter binnen te zetten i.v.m. de vorst.
Los in de vijver gaat ook goed maar om te overwinteren dien je wel dusdanise aanpassingen te maken zodat de dieren veilig kunnen overwinteren. Dit is mij een aantal jaren gelukt met goede resultaten bij onze relatief zachte winters. De opbrengst van de kweek was wel minder dan met de kweek binnenshuis waarschijnlijk vanwege mindere controle mogelijkheden.
Bij een winter als afgelopen jaar komt men wel in de problemen.
Daarnaast dient men de tuin/vijver dusdanig te creëren dat de dieren ABSOLUUT niet kunnen ontsnappen met het oogpunt op fauna vervalsing!!!
B.oriëntalis komt nl niet voor in Nederland/België maar uit de omgeving van Korea. Daar zijn de winters echter ook behoorlijk aan de koude kant dus ook hieruit zou men de conclussie kunnen trekken dat het mogelijk zou moeten zijn.
Wat mij opviel was dat de jonge dieren na de winter prachtig rode buiken hadden van het natuurlijke voer wat ze bij mij in de tuin konden vinden zonder extra toevoegingen van bv intensive rood bepoederde voedseldieren zoals ik voorheen deed bij binnen gekweekte dieren.
Op de vraag naar andere Bombina's, B.variëgata(geelbuik) komt van orgine voor in Nederland(Limburg) en België maar ook dat is een inheemse dus dan weet je het al deze valt uiteraard in onze beschrmende wetgeving.
Dus naar mijn bescheiden mening afblijven van dat spul. In Duitsland komt ook nog een roodbuik voor te weten Bombina bombina maar dit is ook van hetzelfde laken en pak.

dimitri J

Ok, dat is tof om te weten. Dus als je ze in een buitenbak houdt met een klein vijvertje van ongeveer een 30 cm diep, kun je ze rond november dan? best binnenhalen voor een winterslaap?

grtz
dimitri J

Roel

Sorry voor het late antwoord.
Maar dat moet zeker kunnen. Je hoeft ze in de winter ook niet extreem in de winterslaap te zetten. Op kamer temp is ook geen enkel probleem.
Maar in de schuur onverwarmd kan ook heel erg goed. Scheelt nog een hoop voer ook.

dimitri J

lijkt me leuk om te houden in de tuin ,idd

bedankt voor de info, roel!

grtz
dimitri J