Koeling experiment

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Bakker

Ik heb een koelapparaat gekocht om eens te kijken wat hiermee aan koeling te bereiken is.

Resultaten:
*Kamer (luchttemperatuur) op 24 graden Celsius, 20 liter water: 17 graden Celsius.
*Schuur (luchttemperatuur) op 34 graden Celsius, 30 liter water: 24 graden Celsius.

Opmerkingen:
*Het verbruik aan wattage van de koeler is maximaal 85W.
*Het geluid tijdens koelen is het geluid van een redelijke ventilator; voor studeerkamer prima, voor slaapkamer minder prettig.
*Tijdens deze experimenten zijn er geen levens van salamanders op het spel gezet.

Gerrit Krips

Erwin, kan je nog wat bijzonderheden over de apparatuur geven? Het lijkt me zeer bruikbaar en ook het energieverbruik is niet extreem.

Erwin Bakker

Het apparaat is van het merk Resun, type CL-85.

Kenny

Hey Erwin

Dat is zo'n aquariumkoeler die je in de betere aquariumzaken kan kopen toch? Normaal wel redelijk aan de prijs maar op ebay vrij "goedkoop"(relatief begrip) te vinden (altijd verkoper's feedback checken!).

Wat zijn de minimum en maximum temperaturen die je kan instellen? Het toestelletje is uitgerust met een thermostaatje die de temp. op ingestelde temp. houdt?

Tot welke literinhoud is dit modelletje accuraat?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Erwin Bakker

Tot welke temperatuur je het kan instellen zegt niet zoveel, dat is alleen de theromostaat. Bovenstaande informatie geeft weer wat er met dit apparaat o.a. mogelijk is. Dit heb ik met een externe temperatuurmeter gemeten, net zoals je de temperatuur normaal in een aquarium meet.

Kenny

Misschien een ideetje voor de mensen met wat extra tijd, deze link kwam ik even geleden tegen. Een paar methode's zijn wel eens het proberen waard...
koelen aquariums
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Ik heb net vandaag mijn 'auto koelkastje' (kunnen 4 blikjes in) wat ik vooral gebruik voor het in leven houden van tubifex etc. opengeschroeft om te kijken hoe dat werkt. Dit ding maakt gebruik van een Peltier unit. Altijd gedacht dat het alleen een fan en heatsink was. Ik zal jullie de details van de werking besparen, maar het is een geweldige uitvinding :D

In dit  topic op Caudata.org staat een geweldige constructie met een electrische koelbox.