4x Cynops, maar welke soort?

Robert Jan

Heb 4 Cynops overgenomen van iemand die ze al langere tijd bij elkaar in een paludarium hield.
Om welke (onder)soorten het gaat ben ik nog niet zeker, het zijn in ieder geval volwassen exemplaren.
Dieren zijn levendig en zien er gezond weldoorvoed uit.
Ik heb al een paartje Cynops ensicauda popei (goud gevlekt), maar deze zijn absoluut anders:

1) slag kleiner als mijn C.e.popei, vrouwtje?, goud gestreept, lange puntige staart, egale oranje buik: Cynops ensicauda popei?
2) ranker als mijn C.e.popei, vrouwtje, fijn grijs gestippeld, lange puntige staart, zwart/oranje gestreepte buik, lange tenen: Cynops pyrrhogaster?
3) mannetje, kleiner, vormt samen met 2) een paartje, zelfde tekening, kleinere bredere staart, paars/blauwe streep op staart, lange tenen: ook Cynops pyrrhogaster?
4) mannetje?, stokoud (volgens vorige eigenaar +20 jaar), staar/blind, bruin egaal gekleurd, lange puntige staart, gestippelde buik, hele lange tenen (als een kikker): Cynops pyrrhogaster Sasayama?

Ik zal probereren foto's te maken zodat het determineren misschien wat makkelijker zal worden.

CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
WC/F1  Cynops pyrrhogaster Tohoku
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius quelpartensis
CB  Hynobius retardatus
CB  Salamandrella keyserlingii

Roel

Hallo Robert-Jan,
We hebben denk ik idd de meeste hulp van een goede foto.
Gr Roel

Robert Jan

Hoe voeg ik een foto toe? Heb ze al wel weten te verkleinen, maar het plaatsen lukt niet en kan geen info op het forum vinden.
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius retardatus

Coen Deurloo

Citaat van: robert jan op juli 20, 2009, 01:09:59 PM
Hoe voeg ik een foto toe? Heb ze al wel weten te verkleinen, maar het plaatsen lukt niet en kan geen info op het forum vinden.

De instructies naar mijn mening toch vrij eenvoudig te vinden, namelijk bovenaan in het 'Foto's en Filmpjes' forum ;)

http://www.caudata.nl/forum/index.php?topic=2228.0

Succes!

Robert Jan

Als je het weet is het idd eenvoudig. Bedankt, robjan
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius retardatus

Robert Jan

exemplaar 1
exemplaar 2 vrouwtje
de onderkant
exemplaar 3 mannetje (onderkant als 2)
exemplaar 4
de onderkant
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius retardatus

joost.v.wijk

De eerste foto lijkt me toch echt een C. e. popei, de andere foto's lijken er wel op, maar ik vraag me af of ze dan zuiver zijn. Het kan ook een kruizing zijn met C. pyrrhogaster, of een van de vele rassen van de pyrrhogaster

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Robkeulers

Foto 1 2 en 3 zijn Cynops ensicauda popei, de laatste 2 zijn Cynops pyrrhogaster, ben er vrij zeker van.

Robert Jan

N.B. lees ook het begin van dit topic!
2: ranker als mijn eigen Cynops ensicauda popei vrouwtje (2/3 de grootte), lange dunne puntige staart. 3: paars/blauwe streep op de staart!
Cynops 2&3 zijn in elk geval zeker een koppeltje van dezelfde (onder)soort en schitterend getekend!
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius retardatus

Joey Immers

ik ben het met rob eens duidelijk te zien  ;)
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Robert Jan

CiteerHet geslacht kun je o.a. zien aan de lengte van de staart, die van de vrouw is veel langer. Ook krijgen de mannetjes van ensicauda ensicauda een blauwe schijn op de staart (ensicauda popei heeft dit niet!!).
Dus geen popei! Maar wat dan wel?!
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius retardatus

Robert Jan

Na het artikel van Timothy Johnson gelezen te hebben in Caudata.org Magazine (Issue I Autumn 2004)
CiteerIn contrast, C. e. ensicauda individuals are generally lighter-coloured on the dorsum with some
having orange or yellowish dorso-lateral stripes that match their belly colour. In some cases,
C. e. ensicauda individuals exhibit tiny speckles, but they do not get as large as those of C. e. popei or as bright as those of the most brightly coloured C. e. popei. The males develop a bluish-silvery nuptial
tail sheen that has not been observed in C. e. popei.
ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat exemplaar 2 & 3 Cynops ensicauda ensicauda zijn. Of zijn er forumleden die hier een andere mening over hebben?!?
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius retardatus

Robkeulers

ik!

de witte of gouden tekening op de rug zie je niet bij ensicauda ensicauda, wel bij ensicauda popei...

Robert Jan

Beste Rob, lees aub het begin van dit topic! Exemplaar 1 (foto1) is idd Cynops ensicauda popei. Exemplaar 4 (foto5/6) is hoogstwaarschijnlijk Cynops pyrrhogaster sasayama. Maar exemplaar 2/vrouwtje(foto2/3) en exemplaar 3/mannetje PAARS/BLAUWE streep op staart (foto4) zijn naar mijn mening toch echt Cynops ensicauda ensicauda. De rugtekening van dit koppeltje is niet gevlekt of gestreept, maar eerder gematteerd.
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius retardatus

joost.v.wijk

Cynops ensicauda popei is zwart (of bijna zwart), heeft een oranje/rode buik, (nk vaak wat fletser) en heeft vaak wit-achtige vlekken of spikkels over het lichaam, maar deze kunnen ook geheel ontbreken. (de mooiste exemplaren zijn natuurlijk die, waar de vlekken als een band over de rug zijn vergroeid.

Cynops ensicauda ensicauda is chocolade bruin van kleur met een helder gele buik. Deze kan iets naar oranje neigen. De nominaat heeft in tegenstelling tot popei geen vlekken of spikkels over de rug, en mannen van de nominaat hebben een blauwe streep over hun staart lopen.

Beste mensen: als het niet duidelijk is welke soort men heeft, houd ze uit elkaar. Aan hybrides hebben we niks!!!

Deze discussies zijn mij al bekend vanaf dat ik lid ben van de vereniging (sinds 1998) en ik ben bang dat er al die jaren toch onverhoopt wat door elkaar heen is gekruisd.

groetjes Joost

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis