Verhuizing, nieuwe bak, nieuwe salamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle

Beste mensen,

Binnenkort verhuizen mijn salamanders naar onze garage. Daar waar ze nu staan, moet plaats maken voor een extra logeerkamer (misschien in de toekomst kinderkamer). Dus, ik naar de Praxis gereden. Daar hebben ze nu van die sterke stellingen in de aanbieden. Maar, omdat ze in het najaar toch gaan verhuizen naar de garage, komt er een nieuwe bak bij.

Wat ik hier graag mee wil doen, is een landbak van maken. De afmetingen van deze bak zijn: 100x40x40. Maar nu ben ik er nog niet helemaal uit wat voor soort ik hier in wil gaan houden. Ik heb momenteel 3 soorten die aquatiel worden gehouden en wat pas gemorphde C. orientalis larven die nu op het land zitten. Vandaar de keuze voor een landbak. Ik zat zelf te denken aan:

- A. marvoratium
- N. kaiseri
- T. granulosa

Wat raden jullie aan? Genoeg tijd en ruimte kan ik ze bieden, dat is geen probleem. Geduld heb ik ook, dus (lang) moeten wachten op dieren maakt me niet uit.

Groetjes!

naeff002

Even over die stelling, is dat een stalen stelling. Ga binnenkort ook mijn salamanders verhuizen naar de schuur.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Robkeulers

De enige echte landsalamander die in je lijstje staat is de Ambystoma Mavortium.

De Taricha spec. en Neurergus kaiseri zijn geen echte landsalamanders, ze zullen het water
toch opzoeken.

Persoonlijk vind ik de A. mavortium (tijgersalamander voor de beginnende meelezers) een soort met karakter.
Heb je ook al eens nagedacht over Tylototriton shanjing? De laatste 2 jaar wordt er in Nederland behoorlijk gekweekt met deze dieren.

Monique

Ik had anders nog wel hele mooie paramesotriton juvenielen maar ja dat worden watersalamanders die af en toe op een stukje land kruipen....
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

DannyS

Ik ben het met Rob eens dat A. mavortium de beste optie is van wat in je lijst staat.
Ik zou zeker nadenken over een Tylototriton soort. Zijn ook leuke beesten en zijn veel op het land te vinden.

Robkeulers

Ik zou het niet te breed houden qua tylototriton. De enige goed verkrijgbare landgebonden tylototritonsoort is de T. shanjing. De T. Kweichowensis is niet puur landgebonden in zijn volwassen stadium. Regelmatig zoeken ze dan ook het water op. Andere tylototritonsoorten zijn eigenlijk zo zeldzaam dat je ze nooit zult aantreffen.

Marielle

Ik sta open voor alle mogelijkheden, ben me op dit moment nog aan het orienteren en hoor ook graag de meningen en ervaringen van andere houders. In de bak van 100x40x40 zijn natuurlijk veel mogelijkheden voor het maken van een land en een watergedeelte. Dit zou mijn orientatieveld een stuk verbreden.

De A. mavortium is inderdaad een echte landsalamander en zou ook een goede en leuke aanvullen zijn op het salamanderbestand wat ik nu heb. De T. shanjing is inderdaad ook een erg mooie soort en (zoals gezegt) als deze veel op het land te vinden zijn, ook het overwegen waard.

@ momo: is de Paramesotriton soort veel of juist af en toe op het land te vinden? Zoals ik al aangaf, ik sta nu open voor alle mogelijkheden en sugesties.

Monique

Nu zijn de juvenielen nog echte landdieren. Ik heb ze wel eens in het water gezien maar dat was echt "per ongeluk". Toen kwamen ze uit een terrarium bakje en moesten weer wennen aan het water gedeelte. Nu mijden ze het. Alhoewel ze soms precies op de grens van water en land gaan zitten. Ik ga er van uit dat het minstens nog een jaar landdieren zijn. Daarna toch water. De volwassen dieren waarop ik paste omdat de eigenaar in het buitenland zat zaten volledig aquatiel met een stuk tropisch hout zodat ze de mogelijkheid hadden om wel met de kopjes boven water te zitten. Ik vond ze wel vaak bovenin zitten en wil in de definitieve bak toch wat meer een land mogelijkheid bieden.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Robkeulers

Je bent je dus nog heel breed aan het oriƫnteren, da's leuk. Je loopt er echter wel het risico mee dat je de grote 'roep-je-favo-soort-show' over je heen krijgt.

Volledig landgebonden, of 50/50 is dus niet echt een issue. Er blijven echter wel nog een heleboel andere selectiecriteria over. Een greep:


Kleuren (opvallend, of minder van belang)
gedrag ( kan vanalles zijn, maar gravers, of geen gravers, actief of niet actief in beweging etc).
voedsel (veelvraten of niet)
Temperatuur (hoe warm en koud wordt het in de schuur)
moeilijkheidsgraad
Kweken (is de lol van het houden genoeg, of wil je graag kweken) (tijger valt dan al bijna af om te kweken in zo'n bak)

Kom maar op, welke richting wil je op?


Marielle

Haha, echt leuk dat de mensen hier zo enthousiast meedenkenk over welke soort geschikt is.

- Kleuren: Opvallend is mooi, maar hoeft niet mee te spelen in mijn keuze. Ik moet wel zeggen, dat ik felle kleuren erg mooi vind (nee, ik baseer mij keuze niet op het uiterlijk).
- Gedrag: Liever geen graver en een wat actievere soort.
- Voedsel: Geen probleem. Het verkrijgen van voedseldieren is hier bij mij zeer goed geregeld en desnoods kan ik via het werk aan alle soorten voedseldieren komen (handig zo'n vriend in de dieetkeuken van de dierentuin :P)
- Temperatuur: 's zomers kan de temperatuur naar de 25 graden oplopen, maar koelen is geen probleem. In de winter kan het vriezen, maar hier kan je tegen isoleren en desnoods een verwarmingselement gebruiken.
- Moeilijkheidsgraad: De soort mag een uitdaging voor mij zijn, dus ik zou zeggen: gemiddeld tot lichtelijk moeilijk. Ik ben wel toe aan een wat moeilijkere soort, aangezien ik al 3 wat makkelijkere soorten heb.
- Kweken: Het is wel een doel van mij, ik vind het zeer leuk om het hele proces er voorafgaand te volgen en daarna de jongen groot te brengen.

joost.v.wijk

Is er trouwens veel T. shanjing bij kwekers te koop dan? Ik ben er al (weer) een tijdje naar op zoek. Heb jaren geleden ook shanjing wildvang gehad maar die heb ik weggegeven aan Ad Bouwman. (in de hoop later nk terug te krijgen).
Heb onlangs Petro gevraagd, voor zover ik weet de enige in Nl die er mee gekweekt heeft, maar die wou op dit moment niets missen.
Zijn er nog anderen die nk hebben?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Robkeulers

Op het moment nog niet, maar wacht maar eens over een maand of (gokje!) 3, 4?

joost.v.wijk

Denk het ook wel. Na 16 jaar salamanders kan ik ook wel 3-4 mnd wachten. Haha


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Marriƫle je beschrijft bijna letterlijk de T.shanjing,maar zoals Joost al schrijft ik wil nog niets kwijt.
Als de dieren het land opgaan vindt ik het vroeg genoeg,zelfs enige tijd daarna nog.
Aangezien de larven nog jong zijn zal dit nog enige tijd duren.Mocht je besluiten de keus op hun te
laten vallen,dan pb je maar en kom je op de lijst te staan met o.a Joost dus.
Petro
Tylototriton Shanjing

Marielle

Petro, bedankt voor het aanbod! Ik orienteer nog een tijdje verder over welke nieuwe soort ik wil gaan aanschaffen. Ik heb er geen haast mee, dus moet ik een tijdje wachten op dieren, geen probleem. Als mijn keuze valt voor de T. Shanjing zal ik je een PB sturen. Tot die tijd neus ik rustig verder en verdiep mij in meerdere soorten :D