Vóór de 1e aanschaf: enkele open vraagjes

Ambiance

Hallo allemaal,

gisteren heb ik vrijwel de gehele dag op dit forum doorgebracht. Ik heb volgens mij alle topics wel gelezen over de axolotl, verzorging en behuizing.

Waarom? Omdat we graag 2 axolotls aan willen schaffen. Onze middelste dochter kwam van school thuis met een tijdschrift van National Geographic Junior, waarin een albino axolotl werd voorgesteld. We hadden hier nog nooit van gehoord maar waren wel op slag verliefd op dit diertje.
We gingen kijken of we wat meer info konden vinden c.q. een filmpje en toen bleek dat axolotls gewoon thuis in een aquarium te houden zijn. De vreugde was groot, natuurlijk.

Zodoende kwam ik uiteindelijk hier terecht en bleef hangen i.v.m. de vele informatie.
Want m.i. moet je wel weten waar je aan begint. Voor jezelf en voor de dieren.

Zojuist heb ik me dus aangemeld.

Ik wil graag even enkele dingen op een rijtje zetten. Voor mijzelf en voor jullie, zodat jullie weten in hoeverre ik mij tot nog toe geïnformeerd heb. Dan zijn mijn vraagjes op het eind wellicht duidelijk genoeg.

1. We hebben nodig (voor 2 axolotls): een aquarium van 80 - 120 cm breed (40 cm diep, 40 cm hoog). Met deksel, zonder opening. Ook i.v.m. met onze 2 katten en 3 honden. Waarschijnlijk zal het aquarium via Marktplaats gaan, ik heb gezien dat nieuwe toch best vrij prijzig zijn.

2. Het aquarium zou in de woonkeuken komen te staan, aangezien daar geen zon (wel voldoende licht, uiteraard) komt. Desondanks wat verlichting erbij (TL buisjes) voor de plantjes.
De woonkamer ligt richting zuiden dus daar hebben we in de zomer de hele dag zon en is het gewoonweg veel te warm en benauwd. Zonder ventilator is het voor ons zelf al nauwelijks uit te houden.
Thermometer erbij, zodat we kunnen zien hoe de watertemperatuur is (18-20 graden moet daar goed mogelijk zijn). Setjes halen om regelmatig de waterkwaliteit te testen.

3. Op de bodem leggen we (speel)zand, verkrijgbaar in de bouwmarkt. Eerst goed uitspoelen m.b.v. een kussensloop en tijdens het opvullen van het water in het aquarium eerst bedekken met een plastic zak zodat het water wat minder troebel wordt.

4. Plantjes erin zoals waterpest en andere die geschikt zijn voor koud water.

5. Zorgen voor voldoende schuilruimtes. Ik denk dat ik eerder voor natuurlijke materialen (hout, platte stenen, gebroken pot) zou gaan dan voor pvc buizen. Heb hier echter wel eerst een vraagje over: zie onderaan.

6. Voer halen. Nu ben ik als de dood voor en vies van levend spul als wormen, larven etc. Dus ook hierover een vraag onderaan.

7. Aquarium 2-3 weken laten lopen alvorens de axolotls erin te plaatsen i.v.m. de bacterieën die nodig zijn. Dit doen we natuurlijk pas zodra we 2 axolotls gereserveerd hebben want het kan goed zijn dat er vooreerst geen zijn.

8. Uiteindelijk de 2 axolotls ophalen. Bij een kweker, daar ik teveel berichten heb gelezen over zieke dieren uit dierenwinkels.
Onze voorkeur gaat uit naar 2 witte met zwarte oogjes. Ik weet inmiddels dat ze donkere vlekjes kunnen krijgen naarmate ze ouder worden en we anders albino's zouden moeten kiezen. Daar het onze eerste zijn, wil ik ze liever al wat groter, dus geen babies.
Ik weet dat zolang ze jong zijn, niet goed te zien is of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Maakt ons ook niet uit.

9. Geen andere dieren erbij in, daar dat vaak niet goed gaat, naar ik gelezen en op de foto's hier gezien heb.

10. Het lijkt me erg leuk om na verloop van tijd een keer te kweken. Tegen die tijd zou ik natuurlijk nog meer vragen hebben, ondanks dat ik door het lezen hier al veel info heb. 1 Vraag heb ik echter al, gewoon uit nieuwsgierigheid. Zie onderaan.

Zo.
Nu komen mijn vragen....

1. Filters en pomp. Voor het aquarium zijn er binnen- en buitenfilters. Buiten het feit dat binnenfilters netter staan (lijkt me), is daar nog meer verschil waar we op moeten letten?
En welke pomp raden jullie aan? Goede ervaringen?

2. Stroming. Zo ver ik gelezen heb moet je zorgen voor zo min mogelijk stroming. Hoe doe je dat, gaat dat d.m.v. een apparaatje ofzo? Indien ja, hoe heet zoiets?

3. Voer. Zoals ik al aangaf: ik ril al bij het zien van wormen e.d. laat staan dat ik ze in huis zou hebben en al dan niet met een pincet zou moeten oppakken. Doorknippen al helemáál niet want ondanks dat men zegt dat wormen dat niet zouden voelen, vind ik het desondanks een zeer akelig en zielig idee.
Nu las ik over diepgevroren voedsel (rode muggenlarven, runderhart e.d.). Is dat wel okay voor een axolotl, om uitsluitend dood voer te eten? Ik neem aan dat ik bij de aanschaf dit wel aan moet geven? Niet, dat de axolotls gewend zijn aan levend voer en bij ons niet zouden willen eten want dan hebben we een groot probleem.
Nee, de kinderen zijn net als ik, die hebben ook een antipathie voor wormen e.d. Dit schrijf ik, in geval iemand zou opperen om de diertjes door de kids te laten voeren ;) Mijn man zou het wel doen, denk ik, maar ik wil gewoon zulk spul niet in huis hebben. Ik krijg al kippenvel bij de gedachte. Wat een zeikerd, he?

4. Schuilruimtes. Kunnen axolotls hun huidje niet openhalen aan bijv. randen van een boomschors of aan de rand van een gebroken pot? Ik vind natuurlijke materialen... ehm... natuurlijker staan (haha). Maar niet ten koste van het diertje. PVC buizen zijn uiteraard gladder maar m.i. niet mooi. En om nu alles te gaan bedekken, dan kan ik toch net zo goed direct hout, flinke platte stenen e.d. nemen...?

5. Kweek. Een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik lees hier over een leg van soms wel 200-300 eitjes. Jeetje! Al snap ik dat niet alle eitjes bevrucht zullen zijn en vele het niet halen, desondanks blijf je dan toch 'zitten' met een enorme hoeveelheid? Kun je die uiteindelijk allemaal kwijt dan? Is er zoveel vraag naar? Ik bedoel, wij hadden zelf nog nooit van axolotls gehoord en wij leven welliswaar in het oosten van het land maar toch net nog niet achter de maan.
Stel dat je ze niet allemaal kwijt raakt, wat dan? Je kunt toch geen 50 of zelfs meer axolotls huisvesten en onderhouden, lijkt me?

6. Kweker. Weet iemand of er toevallig in Overijssel ergens een goede, ervaren en betrouwbare kweker zit? Wij wonen zelf in Enschede.

7. Tot slot. Ben ik verder nog iets vergeten waar ik op moet letten? Zijn er eventueel nog tips? Wij hebben niet eerder een aquarium gehad dus ik wil me niet iets wijs laten maken en daarom graag van te voren weten waar ik op letten moet.

Mochten me toch nog wat vragen te binnen schieten, dan post ik ze hieronder wel.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd en eventuele moeite om mijn bericht te lezen en te beantwoorden!

PS: Nog één vraag: levende watervlooien. Daarmee zou ik dan geen problemen hebben om te voeren.
En nu ga ik een waarschijnlijk mega-domme vraag stellen (ja, die bestaan wel degelijk): aangezien ik honden en katten heb.... kunnen die niet (bij het verversen, voeren etc.) eruit springen en bij de andere dieren komen? Ik heb natuurlijk geen zin in vlooien bij de andere dieren. Of komen/overleven watervlooien niet bij gewone dieren?

Jef Janssens

hoi,
(1)binnen of buitenfilter maakt niet zoveel uit.eheim is daar voor een goed merk
(2)je kan de uitsroom van je filter zo regelen(richten) dat deze "doodloopt" tegen het glas.
zo krijg je een minimum aan stroming.
(3)voor het houden van axolotls is een fantastische uitvinding gedaan,AXOLOTL PELLETS ;D.
hierin zit alles in wat ze nodig hebben,maar een lekkere worm lusten ze altijd.
(4)voor schuilmogenlijkheden zijn verschillende mogelijkheden,kapotte bloempotten(schuur de kantjes af zodat deze niet zo scherp zijn) gestapelde stenen,je kan zelfs kant en klare grotjes kopen.
ze hebben inderdaad een tere huid ,maar kunnen best wat hebben.
(5)als je dieren eieren leggen ben je niet verplicht om deze groot te brengen,je kan de eitjes ook gewoon weggooien of in de bak laten liggen(dan zorgen de ouderdieren wel dat ze verdwijnen)
(6)zet even een advertentie bij gevraagd/aangeboden
(7)zie dat het water niet te warm word(omdat je het deksel wou laten dichtliggen ivm katten)
de ballast van je tl verlichting geeft veel warmte af,dit kan in de zomer  veel problemen geven.
zorg voor genoeg ventilatie.geef af en toe toch een levende worm,zo krijgen je dieren ook wat b12(dierlijke vitaminen)binnen.
watervlooien zijn perfect veilig,het is maar een naam,het zou evengoed raarzweefkreeftje kunnen heten,maar dat klinkt niet zo catchy he.deze kun je alleen maar aan jonge axolotls voeren,voor volw. dieren zijn deze te klein.ze zullen hierin ook weinig interesse hebben.
ik hoop dat hiermee wat vragen zijn opgelost.het houden van salamanders is een erg leuke hobby,zoals je zelf wel zult ontdekken.let wel salamanders zijn geen vissen,dwz ze kunnen gerust een paar uurtjes stilliggen.als dit gebeurt ga dan niet tegen het glas tikken,hier houden ze echt niet van.
mvg jef

Ambiance

Jef, dankjewel voor je antwoorden! Nu weet ik weer een beetje meer.

Wat betreft de warmte van verlichting: als tl-buisjes (extra verlichting) niet noodzakelijk zijn, zou ik ze niet aanschaffen. Ik meende dat het beter was voor de plantjes. Ik wil natuurlijk niet dat het water te warm wordt. Dus niet noodzakelijk? Ik vind het geen probleem om af en toe wat nieuwe plantjes te plaatsen, hoor, mochten ze op een gegeven moment niet zo goed meer zijn door te weinig licht maar het lijkt me wel een heel gedoe en is het wel goed voor de axolotls?

Hoe ventileer ik het aquarium dan het beste? Is er nog verschil in deksels ofzo? Ik las iets over een 'hood' en een 'screen lid'?

Ik had gelezen dat het water door die pellets snel vervuilt. Dat zou jammer zijn. Is dat met ontdooid spul minder? Wat is gezonder? Misschien dat mijn man 1x per week een levende worm wil zoeken en (wel meteen, niet bewaren) geven, vooruit. Brrr.... je moet er wat voor over hebben, he. Ik gun die diertjes natuurlijk van alles maar ja....

Ik vind het logisch dat je dieren met rust laat als zij dat willen. Netjes dat je dat even aangaf want het is inderdaad belangrijk :)

Jef Janssens

een lichtje boven een bak staat altijd leuker,het is alleen in de zomermaanden als het te heet word dat je moet uitkijken. axolotls kunnen veel hebben,maar van tropische temperaturen houden ze niet echt.
leg gewoon je lichtkap een beetje open zodat de warmste lucht eruit kan.
het aquarium kan je het beste verluchten door je de uitstroom van je filter net boven de waterlijn te houden,en natuurlijk genoeg zuurtofplantjes(waterpest,hoornblad).
planten vind ik nodig om het evenwicht in het aquarium te behouden,een aquarium zonder planten zal snel helemaal vol alg zitten.dit komt omdat waterplanten veel voedsel(lees uitwerpselen) uit het water halen,
staan er geen planten in dan groeit er snel wat anders in.of je moest natuurlijk een enorme filter hebben .
als je pellets voert kun je dit best 's avonds doen en altijd op(ong.) dezelfde moment,je zal verbaasd staan van hoe snel deze dieren dit kennen.zodoende weten ze wanneer ze eten krijgen en zullen dan ook snel komen als je voert.je moet in het begin gewoon in het oog houden hoeveel ze ong. eten in een kwartiertje,het hangt natuurlijk ook af van de grootte van het dier.
diepvriesvoer vervuild ook sterk,dit omdat het dood is en snel rot.
LEVEND voer(sorry) daarentegen blijft leven en vervuild de bak niet,het houd je dieren ook wat allerter.
het beste is nog altijd afwisseling.
gr jef

Ambiance

Ik zie zojuist een advertentie staan. Klinkt dit goed?

Aquarium Te Koop 1.00 \ 40 \ 40 \

Beschrijving
Te koop Aquarium met toebehoren
i.v.m aanschaf groter aquarium

Het aqarium + meubel totale hoogte 1.20
2 tl units inclusief lampen + 2 power reflectoren
Verwarmings element 300 watt
Tetratec 700 pomp
Uv lamp 5 watt
Digitale tempratuur meter
Luchtpompje
+/- 30 kilo maansteen
beplanting
5 kilo zand

Goed, ik zou niet alles ervan nodig hebben maar ja nou.
Hij heeft er een foto bij staan maar ik weet niet of ik hier zomaar een link naar de advertentie mag plaatsen...?
Ik weet ook niet of ik persé deze zou halen, hoor, mocht 'ie er nog zijn (wat ik wel vermoed, aangezien de biedingen veel lager zijn dan het bedrag dat hij ervoor wil hebben) maar zo heb ik in ieder geval een indicatie.

Jef Janssens

Erwin Bakker

Ik heb zelf een juwel aquarium (nieuw) gekocht van 80X36X45 (ongeveer). Hierbij zitten in de lichtkap twee TL buizen, 1 voor de planten en 1 voor mooi licht. De waterpest groeit hierin als kool. Ook zit er standaard een afgewerkt binnenfilter en verwarmingselement (niet echt nodig waarschijnlijk) in. Dit koste iets meer dan 90 euro. Ik weet niet wat die bak op markplaats kost, maar dit ter vergelijking.

Marielle

Heey,

Even een antwoord op je vraag over het kweken. Als je een koppel volwassen axolotls bij elkaar in een bak zet, kan je (zonder dat je het weet) binnen de korste keren eitjes hebben. Dus, geen waterverlaging, koud water toevoegen etc. dat wat je allemaal bij de meeste andere salamanders wel hebt, hoef je bij axolotls niet te doen (het kan wel, d.m.v een kouperiode). Als het hun uitkomt gaan ze gewoon paren en leggen ze eitjes (even heel cru gezegt :P) Het kan dus voorkomen als je een koppel hebt, dat je zonder het verwacht eitjes hebt.

Ik had bij het laatste legsel (ongeveer 3 maand geleden) 300 eitjes, ik denk dat een dikke 80% het gehaald heeft. Aankomende week gaat de laatste weg. Er is wel vraag na, ook vanuit het buitenland. Veel zul je er neit aan verdienen, ik heb alleen mijn voerkosten er mee uit kunnen halen. Mocht je dit niet willen of vind je het te vroeg om te beginnen met kweken, dan zou ik kiezen voor 2 volwassen vrouwtjes. Mocht je in de toekomst altijd nog kiezen om te kweken, dan kun je er 1 man bij aanschaffen.

De uitstroom van je filter kan je ook regelen door een sproeibuis. Deze zitten bij de meeste nieuwe buitenfilters tegenwoordig wel bijgeleverd. Als je het filter dan op de laagste stand zet en een sproeibuis gebruikt, heb je erg weinig stroming in het water.

Ik zou wel kiezen om het licht te laten branden, puur voor de groei van de planten. Hier kunnen ze dus eventueel eitjes op afzetten maar planten zorgen ook voor het afbreken van afvalstoffen.De hoeveelheid licht kun je regelen door een tijdschakelaar, zo gaat het automatisch aan en uit. In de zomer haal ik altijd de kleine plaatjes van de lichtbak af en zet het licht uit. Zo kan de warmte een beetje weg.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan kun ze altijd hier kwijt.

Ohja, een beetje speurwerk op marktplaats leverd vaak een goede en goedkope bak op. Zo heb ik 2 keer een aquarium van 100x40x40 inclusief lichtkap benodigheden en accesoires voor €100,- op de kop kunnen tikken.

Ambiance

Dank jullie wel voor alle antwoorden en super adviezen tot zover.
Marielle, ik dacht er zelf ook al aan om 2 vrouwtjes te nemen en -mochten we naderhand een keer willen kweken- een man erbij.
Maar.... vanaf hoeveel maanden kun je ongeveer zien of het een man of een vrouw betreft? Een maand of 12? Iets jonger dan dat zou mooier zijn (het lijkt me leuk om ze nog wel wat zelf op te zien groeien) maar goed, zekerheid gaat vóór ;)

Ja, de plantjes hebben wel licht nodig, inderdaad. Om te koelen kan ik ook een 3 kwart gevulde plastic fles bevroren water in een sok o.d. nemen en in het aquarium leggen, mocht dat nodig zijn, en 1 op voorraad in de vriezer om uit te wisselen.

Ik zit sinds vanmiddag ook eens te lezen (heb volgens mij nog nooit zoveel over 1 thema gelezen als gisteren en vandaag) op een duits axolotl-forum (http://www.axolotl-online.de) en daar gebruikt vrijwel iedereen heel fijn grind (caviar van 1-3 mm), al dan niet i.c.m. een zogenaamde bodemmat.
Nu weet ik dat hier meer mensen voor het gebruik van zand gaan maar kunnen deze kleine korrels überhaupt kwaad, mocht het per ongeluk mee ingeslikt worden? Vanaf welke grootte kan het eigenlijk kwaad?

Die bodemmatten zien er overigens best gaaf uit, vind ik.
Je kunt ze kant en klaar kopen (dan moet je enkel de pomp er nog bij kopen) maar ook zelf maken.

Zie hier 2 links met gelijke werkwijze, echter verschillende variaties: http://axolotl.12see.de/biofilterung_hmf_51964881.html en http://axolotl.12see.de/kombi-hmf_97062618.html.
De laatste is i.c.m. het grind. I.p.v. grind kun je ook zand gebruiken, natuurlijk.

Ik vind vooral de manier goed, waarop de plantjes in de mat vastgezet worden.

Wat vinden jullie ervan? Aan te raden of juist niet?
Waarom (niet)?

Erwin Bakker

Eventueel kun je, als de tl set teveel warmte afgeeft, de lamp en de voorschakel apparatuur scheiden. De voorschakelapparatuur geeft zelf een hoop warmte en die zet je dan buiten je aquarium. Dit geheel moet dan wel geschikt zijn voor een vochtige omgeving, dus wel bewerkelijk.

Die matten heb ik nog nooit gezien, maar die lijken mij ideaal! Bedankt voor de tip. Op het plaatje lijkt de toevoer naar de pomp door de mat te gaan. Dit is volgens mij niet echt wat je zou willen, want dan gaat al het vuil in je mat zitten. Misschien is dit wel juist de bedoeling, maar voor een schoonmaak moet dan dus de hele mat eruit. Visueel ziet het er goed uit en voor de beplanting erg makkelijk.

Ambiance

Nee, hier zie je hoe de pomp wordt aangesloten: http://axolotl.12see.de/link_38314682.html.

Overigens lees ik net dat zand wordt afgeraden om te combineren met een mat, daar het de mat dicht kan laten slibben. Er wordt dus heel fijn grind aangeraden, tot net een stukje onder de rand van de mat, zodat het mooi op zijn plaats blijft.

Voor wat betreft de verlichting: mijn man is elektromonteur, hij zou dat moeten kunnen ;) Ik zal hem tegen die tijd dit laten lezen!

Erwin Bakker

Over dat plaatje van de aansluiting van de pomp. Ik vind het een onduidelijk plaatje, misschien doordat mijn Duits beneden alle peil is. De pomp lijkt alleen maar een uitgang te hebben (rood), wat een beetje gek is. Toch zie ik ook pijlen de mat ingaan en dat lijkt mij dan ook vuil mee te nemen.

Erwin Bakker

Ik denk het nu te snappen  :(. Het is een luchtpomp die een waterlift maakt in het slangensysteem. Maar dit betekent dat de buizen onder de mat wel degelijk water door de mat aanzuigen. Plaatje was dus toch niet onduidelijk, het lag aan mij(n Duits).

Robbin

Hoi,

bij mijn axolotls kon ik na ongeveer 5 maanden het geslacht bepalen en dan heb je nog genoeg tijd om ze ook op te zien groeien. Die van mij zijn nu 6 maanden en ong. 11 centimeter.
Over het grind; axolotls kunnen klein grind/grof zand wel gewoon uitpoepen, maar of het fijn voor ze is, is een andere vraag :P Volgens mij is dat geen probleem, maar ik ben zelf wel overgestapt naar zand.
Goed dat je je eerst zo goed inleest en oriënteert voordat je de beesten koop! :D

Marielle

5 maand lijkt me erg vroeg om het geslacht te kunnen bepalen. Een goede geslachtsbepaling kan in mijn ogen pas rond 12 maanden en dan zijn ze ook nog niet uitgegroeid.