Vóór de 1e aanschaf: enkele open vraagjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ambiance

#15
Ik weet niet of er momenteel of binnenkort überhaupt voor ons passende (liefst witte, echter vinden we harlekins ook nog mooi als '2e keus') axolotls zullen zijn dus wat dat betreft zullen we niet erg veel keuze hebben. Hoofdzaak is, dat het eerst (met zekerheid) 2 van hetzelfde geslacht zijn. Hoe oud ze dan zijn, daar zullen we ons bij neer moeten leggen, zo lang ze maar niet ouder zijn dan 1 jaar.

We moeten ons gewoon naar de beste mogelijkheden richten. Eigen jonkies lijken ons zo (op 't oog) geweldig maar vooreerst willen we ons richten op de axolotls zelf. Beetje leren kennen, wennen, verzorging goed onder de knie krijgen etc. Dus moeten we zeker weten dat het vrouwtjes zijn. Of 2 mannetjes, die kunnen elkaar ook niet bevruchten, haha. Maar -met het oog op eventueel nageslacht- heb je met 2 vrouwtjes en ooit een man erbij natuurlijk meer kans.

Het zal dus wel een tijdje wachten worden maar dat neemt niet weg dat ik druk op zoek ben naar een passend aquarium. Ik woon bij de duitse grens en las al e.e.a. over gunstige aquaria bij duitse bouwmarkten. Ik hou ogen en oren dus open.

Voor wat betreft onze katjes vs warmte: ook daar ben ik al op enkele best goede ideëen gestoten voor wat betreft de deksel. Mocht ik (voor ons) dé oplossing hebben dan meld ik dat hier uiteraard ;)

Een vraagje nog: we hebben een stevig houten sideboard in de woonkeuken waar het aquarium perfect op zou passen. Echter kan de diepte van het aquarium dan slechts 30 cm (en breedte 100 cm, hoogte kan gewoon 40 cm) zijn.
Is dat te doen voor 2 en later dan 3 lotls? Dat wordt dan te krapjes zeker, he?

Ja ja, ik weet dat we ook een aquarium met bijbehorende onderkast kunnen kopen, heb ik ook al wat mooie tweedehandse gezien maar dan weet ik weer niet waar ik met m'n sideboard heen moet ;) Alhoewel.... 't is een tamelijk oud geval, hoor, dus misschien heb ik m'n vraag nu zelf al beantwoord en zou 'ie even zo goed naar de kraak kunnen, lol. Zo kom je nog eens aan iets nieuws.
Maar nogmaals: is 30cm diepte te weinig bij dat formaat?


Robbin

Volgens mij kan dat wel. Volgens mij staat op axolotl.org dat de diepte van het water minimaal de lengte van de axolotl moet zijn. Aangezien de meeste axolotls toch wel tussen de 20-25 cm blijven steken (mijn ervaring iig.) zou dat dus net kunnen. Ik hoop alleen dat je sideboard sterk genoeg is voor al dat gewicht :)

@Mariëlle, ik dacht ook pas na een jaar het geslacht duidelijk te kunnen zien, maar de mannen en vrouwen verschillen al zo erg van lichaamsvorm en grootte van cloaca, dat het me sterk lijkt dat dat nog drastisch gaat veranderen. :-\

Ambiance

#17
Ik denk dat het sowieso een nieuwe onderkast gaat worden, ik heb namelijk een erg mooie aanbieding gezien: een nieuw aquarium (zonder deksel maar dat hoeft sowieso niet omdat we er zelf een zullen maken i.v.m. de katten) in de maten 100x40x50 cm (200 liter dus) voor 59,95 óf in de maten 100x50x50 cm (250 liter) voor 84,95.
Het is verkrijgbaar bij een duits tuincentrum, een uurtje rijden hier vandaan.

Ze verkopen ook bevroren voedsel zoals rode muggenlarven (7,95 per kilo-zak), artemia (10,95 per kilo-zak, is eerder voor zeer jonge lotls, of niet?), daphnia (8,95 per kilo-zak - goed tot ca. 18cm heb ik gelezen op axolotl.org, klopt dat?) etc.
En zoals ik dus zelf al eerder aangaf ben ik een zeikerd voor wat betreft levend voer, dus dat ze toch afwisseling krijgen maar zonder dat het voor m'n ogen beweegt lijkt me wel wat.
En ja, over die wekelijkse levende worm, dat moet ik mijn man nog vragen, die zie ik vanavond pas weer.

Wat vinden jullie van deze prijzen? Ik heb nog niet vergeleken, hoor, maar dit lijkt me niet echt duur?

En ik denk erover om dan de eerder genoemde (kant en klare) bodemmat (voorfiltermat) te nemen met aparte pomp. Voor mij als beginner de meest ongecompliceerde oplossing voor alles, lijkt me. Dan zou ik dus helemaal geen zand o.d. nodig hebben. Twijfel nog een beetje of het aquarium dan niet wat saai wordt, zo zonder een beetje caviar-grind tussen een gedeelde mat.

Inmiddels valt me op dat je sommige dingen echt tegen elkaar moet afwegen. Je wilt natuurlijk het beste voor de diertjes en soms heb je zoveel keuzes te maken....

DannyS

Ik vind dat zeker mooie prijzen voor zo'n grote bak!
Als je zelf de kap maakt dan kan je daar ook ventilatie in maken door bijvoorbeeld horregaas er in te doen.

Rode muggenlarven verkopen ze hier in kleine blokjes. Dit vind ik erg makkelijk te doseren. Ook volwassen axo's eten dit, maar dan moet je uiteraard wat meer geven.
Ik laat ze eerst een beetje ontdooien, en dat doe ik ze in een bakje. Zo kan je na een dag ofzo het bakje er weer uit halen, zodat het minder vervuild.

Ook nog even een antwoord op de watervlooien vraag uit je beginpost:
Watervlooien zijn geen echte vlooien. Het zijn kleine kreeft-achtigen die d.m.v 'filterfeeding' kleine algjes eten. Ze zijn dus niet parasitair zoals echte vlooien (die overigens geen kreeft-achtigen zijn)

Verder moet ik zeggen dat ik het geweldig vind dat je je er eerst zo in verdiept! Dit geeft echt aan dat je het beste voorhebt met de dieren.

In het begin vond ik wormen ook niet zo smakelijk om te voeren, maar het went echt heel snel. Het zijn eigenlijk best interesante dieren, vind ik :). Het ziet er ook heel leuk uit om een axo te zien vechten met een grote worm. Zoals Jef al aangaf, kan het prima met pellets etc, maar een worm vinden ze ook erg lekker af en toe.

Ambiance

#19
In mijn laatste post (iets naar boven scrollen) had ik het over een aquarium. Ik ben nu op een ander (eveneens nieuw) aquarium gestoten door een firma die zelf aquaria bouwt: 120x50x50 voor 59,- Euro (normaal prijs iets boven de 100 Euro, ze hebben er nog 1 of 2 van deze). Zonder deksel dus, puur de bak.

Lijkt me geweldig. Echter gaat m'n oude sideboard weg en ons dressoir van boven komt hier te staan. Die is 250cm breed en érg stevig. Staat niet op pootjes en is érg zwaar.

Helaas is hij net geen 50 cm diep :(
Ik heb een schetsje getracht te maken (nee, dat heeft geen kind gemaakt, hoor, mijn teken-kunsten zijn gewoon heel 'bijzonder', haha) zodat jullie begrijpen hoe de kast eruit ziet.

Mijn vraag: is dit mogelijk of weet je bij voorbaat al: dat zal niet goedgaan, noooooit doen....?

Het zijn dus enkele centimeters van het aquarium die over de rand heen komen - met een maximum van 8cm over een breedte van ca. 25-30 in het midden.
Bij die 8 cm zijn er 42 over die wel volledig op de kast staan.

Ik ben heel benieuwd en zou graag z.s.m. een antwoord hebben. Ik ben bang dat 'ie anders al weg is.
Dank jullie wel!

Edit: hier het plaatje natuurlijk:

Je kijkt zo dus van boven af op de kast (vanuit het vogelperspectief) he ;)



Edit 2: en wat, als ik het aquarium helemaal links of juist helemaal rechts zou plaatsen? Dan steekt 'ie er 2,5 cm overheen.. In het midden lijkt me wel mooier maar ach....

Robkeulers

nooit (!!!!!!!!!) een aquarium laten oversteken. Hij gaat dan zeker lekken. Wat je wel kunt doen als hij een heel klein stukje oversteekt, is om onder de hele oppervlakte van je bak een plank te leggen, dan steunt je aquarium daar op. Een bak laten oversteken is 100% zeker lekkagegarantie.

Nog een reactie op een eerder bericht,
ik zou al eerder beginnen met het voeren van regenwormen. Wachten tot ze 11 cm zijn vind ik persoonlijk erg lang, maar dat heeft ook wel een stukje met persoonlijke voorkeur te maken.
Ook ben ik van mening dat je een dier als een axolotl geen levend (bewegend) voer mag onthouden. Het zijn dieren die van nature altijd levend voer eten. M'n hond krijgt ook geen vegetarische schotel omdat ik hondenvoer zo vies vind.
De alternatieven, de pellets, zijn voor axolotls prima (dit in tegenstelling tot veel andere soorten salamanders). Toch vind ik een worm op zijn tijd onontbeerlijk.


Nog een laatste opmerking:
Wat heerlijk te zien dat mensen zich degelijk voorbereiden voordat ze aan salamanders beginnen! Je ziet ook dat er meteen hele uitgebreide reacties volgen. Als je je moeite doet met vooronderzoek, krigj je dat meteen terug door uitgebreide en degelijke antwoorden, super!

Ambiance

#21
Rob, dankjewel voor je advies.

Dat met die levende worm is geregeld: mijn man wil het iedere zaterdag doen ;) Toen hij gisterenavond thuiskwam heb ik meteen alles verteld wat ik wist - het leek wel een spreekbeurt die ik aan het houden was ;) Komt waarschijnlijk omdat ik hoopte hem iets enthousiaster te krijgen. Hij vindt het prima, zolang hij er zelf niet naar om hoeft te kijken. Maar dat doen de kids en ik graag. Hij laat ook de honden altijd uit, verzorgt de kattenbak dus ik vind het niet meer dan fair.

Dan rest mij nog 1 vraag aangaande een aquarium, aangezien ik nu nog steeds 2 opties heb:

100 x 40 x 50 (hoogte) cm met 8mm glas (59,95)

of

100 x 40 x 40 (hoogte) cm met 6 mm glas (36,95)

En bedankt maar weer! Super dat er zo gereageerd wordt, hoor :)


Robkeulers

Dat zijn allebei heel geschikte bakken denk ik.
Persoonlijk zou ik bij een bak van 100 cm voor de dikwandige variant gaan, maar dat is meer welk gevoel je er zelf bij hebt.




De door elkaar lopende topics zijn geplit, het andere topic heet nu watervlooien en jonge axo's....

Marielle

Persoonlijk zou ik zeggen: bezuinig niet op een goede en grote bak! De bak die je hier vermeld met 8 mm glas voor €59,95 is echt een koopje!!! Zelfs op marktplaats.nl vind je erg weinig van deze bakken in deze prijsklasse. Ik zou dus gaan voor de bak met 8 mm glas.

100x40x50 is een prima bak voor 2 volwassen axo's. Ik houdt ze ook in zo'n bak, veel schuilmogelijkheden, veel planten (waterpest groeit overal wel zo'n beetje) en een rustige uitstroom van het water. Zo moet het prima lukken!

Ambiance

Beste mensen,

het gaat de 100x40x50 bak worden met 8mm glas.
Ik hoop hem deze week nog op te kunnen halen - moet er best een flink eind voor rijden. Dan moet er ook eerst nog van alles hier veranderd worden i.v.m. het dressoir van boven. Ik hoop bovendien dat de hfm gaat lukken (met bio-filter) én natuurlijk de 'deksel' zodat de katjes er niet bij kunnen.

D.m.v. foto's zal ik jullie een beetje op de hoogte houden hoe het onderkomen beetje bij beetje gaat worden.
Lol, straks heb ik alles klaar en moeten 'onze' axolotls eerst nog geboren worden want volgens mij is er momenteel echt helemaal nergens iets passends voor ons.

Ik heb natuurlijk al wel vast een zoek-aanvraag gedaan in dit forum.

Dit topic kan nu wat mij betreft op slot. Ik zal vast en zeker nog wel op enkele nieuwe vragen stoten maar daarvoor open ik dan wel een nieuw topic.

Heel hartelijk bedankt voor alle hulp, adviezen en vriendelijke woorden die ik tot dusverre kreeg, hoor! Ik hoop een keer iets terug te kunnen doen.

Groetjes,
Heidi