mijn stelling en enkele inwoners.

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

robkeulers

Als ik jou was zou ik toch na gaan denken over deksels, het is een kwesite van tijd tot je je eerste uitgedroogde salamander gaat vinden (of je kat vindt hem).

Het is inderdaad een lastige keuze, maar wat meer ruimte bij je bakopening lijkt me wel prettig werken. Als je te veel schuift met je bak bestaat de kans dat hij uiteindelijk stuk gaat.

joost.v.wijk

Die deksels, of een overstekende rand erin lijmen is toch wel een must ja.

Verder zou je kunnen proberen om de bakken met water onderop te plaatsen, met een ruimere kier daarboven, en de droge bakken juist weer met minder ruimte, daar je die makkelijker kan verschuiven. Let wel: ook bij deze bestaat de kans op beschadigen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

André

De planken kan je ook op verschillende hoogtes verstellen, kan je niet 1 gaatje extra ruimte maken zonder dat er een plank verloren gaat? dan ligt de bovenste plank alleen hoger.
Als je daar een bak hebt staan is het niet handig, maar als je daar materialen opbergt zou het wel kunnen. Ik zou maar wel een deksel gebruiken, het is mij tot nu toe 1 keer overkomen dat ik een salamander beneden tegen ben gekomen. Dat was flink schrikken, ik had de dekplaat er af laten liggen om wat sneller te koelen. Ik ben nog twee keer een salamander bij mij lamp tegen gekomen en ook een keer uitwerpselen. Dus ik pas tegenwoordig wel op.

A34

#18
Klopt,

Als ik met de bak schuif beweegt de stelling ook een beetje mee. Dat kan inderdaad niet goed zijn.
De kat is inderdaad wel eens in het verleden in een bak gekropen. Gelukkig zijn salamanders goeie verstoppers, maar het had ook slecht kunnen aflopen. Ik zal hier nog eens goed over nadenken.

ik dank jullie om me nog eens de les te lezen!  :D

En andre en joost wat jullie zeggen denk ik inderdaad ook te doen, ik zie dat joey dit ook zo gedaan heeft. zo kom ik ook eventueel al die bakkies etc goed kwijt. :)

siskin

Deze stellingen van praxis ga ik ook kopen.
De planken zijn troep ,vervang ze voor triplex planken ,dezelfde dikte.
maak aan de achterkant van 2 stroken aluminium een kruis als schoor .
Tenslotte zet elke stelling vast aan de achterkant tegen de muur.
Op deze wijze heb je een of meerder stellingen die per plank het volle gewicht[175 kilo]makkelijk kunnen hebben.
Wij gaan bakken gebruiken met gedeeltelijke schuine voorkant ,kan je per stelling 4 grote bakken plaatsen en toch voldoende ruimte om in je bak te werken.
Gr, john.

joost.v.wijk

Citaat van: siskin op december 15, 2010, 08:43:51 AM
De planken zijn troep ,vervang ze voor triplex planken ,dezelfde dikte.

Triplex is toch ook niet watervast? Wat is dan de meerwaarde?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Er bestaat ook watervaste Triplex, stinkduur, maar werkt goed.


Ik heb bijvoorbeeld in mijn muffige kelder een afdekplaat gemaakt waarachter mijn wateraansluiting, telefoon etc etc. nu verstopt zit. Omdat het vochtgehalte in de kelder redelijk hoog is heb ik dit van watervaste triplex gemaakt.

Ook de planken waar mijn bombina-bakken op staan zijn van watervaste triplex. Ik zal een plaatje voor je schieten deze week.

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

siskin

Citaat van: joost.v.wijk op december 15, 2010, 08:57:29 AM
Citaat van: siskin op december 15, 2010, 08:43:51 AM
De planken zijn troep ,vervang ze voor triplex planken ,dezelfde dikte.

Triplex is toch ook niet watervast? Wat is dan de meerwaarde?

Schilder het triplex enkele keren met de juiste verf.
John.

robkeulers

Nee, ik bedoel geen Betonplex. Ik bedoel watervast verlijmde multiplex (google is je beste vriend). Ik heb er geen verf o.i.d op aangebracht en het doet al een jaar prima dienst.

Het probleem met verf is dat deze er snel afgekrast wordt als je (zoals Jeroen) veelvuldig met zware bakken schuift over het hout. Op beschadigde plekken zal het hout alsnog opzetten.

André

Watervast verlijmt multiplex(ook wel gagantie multiplex) is inderdaad het meest idiale, maar heel duur, als je voor die 4 planken 12 mm dik wilt hebben ben je rond je € 90,- kwijt. Daarbij komt nog dat als je de zijkanten niet bewerkt dat ze als nog krom kunnen trekken. Maar dit valt denk ik mee.

Ik heb hier zelf betonplex op mijn bak liggen dat gaat ook prima, ik denk dat als je dit als planken gebruikt het ook wel goed gaat.
Bij gewoon meranti multiblex geven ze aan dat vanaf 18 mm dikte het ook buiten bruikbaar is. maar hiervoor geld ook dat je de zijkanten moet behandelen.

joost.v.wijk

#26
Op mijn stellingen liggen plaatjes triplex (onbehandeld) van een mm of 5. Zolang je voorzichtig bent gebeurt er niks. Heb de stellingen al ruim een jaar in gebruik. Zie

http://www.salamanders.nl/forum/fotos-en-filmpjes-20/nieuwe-stelling!!!/


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Ziet er goed uit. Prachtige stelling! Ik gebruik hem alleen om de rommel van mijn vriendin op te bergen. De volgende keer dat ze in de aanbieding zijn koop ik er nog drie...


MartinS

Ik gebruik dezelfde stellingen al jaren. Heb de bakken gewoon op de standaard bij geleverde planken staan. Geen enkele probleem mee gehad. Water en deze planken gaan inderdaad niet samen, maar met een beetje vocht hebben ze geen enkel probleem hoor. Gaat hier zoals gezegd al jaren goed met volle tevredenheid.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StijnH

Heb ook een stelling van de Praxis. Wel de planken eruit gehaald en andere waterbestendige planken voor in de plaats gedaan. Met ruimte tussen de plank en de bak is inderdaad wel een probleem met waterverversen, voedsel verwijderen ect. dus daar moet je wel rekening mee houden ook al heb ik daar ook geen goeie manier op gevonden. Ik hoef er ook niet vaak bij dat scheeld en heb een aantal bakken die niet zo hoog zijn.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus