Rustige axo's- te hoge nitriet!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Enkele weken terug een nieuwe bak ingericht voor de zeer snel groeiende axo's. Zand op de bodem, vallisneria, waterpest en nog een robuuste plant erin. Verder nog een intern filterpompje. Een week geleden de axo's overgezet en ik zie het levendige vraatzuchtige groepje veranderen in een kluitje schrikachtige, stilzittende beestjes. Even wennen, dacht ik nog. Ze zijn ook geen zand als bodembedekker gewend. Maar het zat mij niet lekker. Watertesten gekocht nh3 en no2 van prodac.  Ammonium prima, nitriet stijgt de pan uit! zat tegen de 5 mg/l als ik de kleurstaaltjes mag geloven. De helft aan water ververst. Maar nu is het resultaat nog te hoog. Ik snap er niets van, aquarium meer dan 2x zo groot als ze eerst hadden, 80x50x 60) veel minder vervuiling door voedsel en uitwerpselen. Maar totaal geen evenwicht dus. Als ik dan ga meten bij de andere axo's die in een relatief kleine bak zitten met alleen waterpest en geen bodembedekking is het water prima! Geen spoortje roze zelfs. Iemand nog tips, ik ga sowieso wat water uit de "goede" axo bak overbrengen naar de nieuwe.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Kan heel fijn grind kwaad? Ik krijg het nitriet gehalte van de bak niet op orde. Ondanks water verversen, dus wil het zand eruit en grind erin.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

Als je al wat water wil gebruiken uit de andere bak, hevel dit dan vlak boven de bodem af. De bacterie-cultuur zit nl. in de bodem.
Zelf heb ik enige jaartjes terug ook axo's gehad op grind. Hier heb ik geen nadelige gevolgen van gehad. Maar dat zegt uiteindelijk niks. Misschien had ik (of de axo's dan) gewoon geluk


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Erwin Bakker

Was het zand schoon? Zitten er andere ´dingen´ in die voor extra vervuiling zorgen? Heb je er een pomp in?

Monique

Oke Joost dank je wel, goede tip.

Erwin; Ja schoon zand, meerdere keren uitgespoeld (komt uit de dierenwinkel) Ik heb er een pompje in, ruim voldoende voor de bak. Verder zou ik niet kunnen bedenken hoe of wat er nog meer zou kunnen vervuilen.

Wat ik zelf zat te denken is misschien dat er door het zand een relatief kleiner oppervlak is waaraan de goede bacterien zich kunnen hechten en dat het langer duurt voordat een bak een goed evenwicht heeft.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Mark

Probleem is waarschijnlijk het schone zand. Schoon zand wil zeggen geen bacterien en dus geen nitrietomzetting. Daardoor zijn je planten niet in staat het stikstof uit het water te halen. Het beste is om op korte termijn regelmatig waterverversingen uit te voeren en ook wat zand of grind uit een oude bak toe te voegen, op lange termijn zou er dan weer een goede bacteriencultuur uit moeten groeien.

Overigens heeft zand veel meer oppervlakte dan grind, dus wat dat betreft is het wel goed. Wat ik zelf wel een nadeel vind aan zand is dat de bodem nog wel eens dicht wil slaan, waardoor er een hoop minder goede bacterien in gaan wonen...

Monique

Aha dus zand heeft meer oppervlakte! Ik dacht minder omdat het misschien te dicht op elkaar zit waardoor er geen ruimte zou zijn voor bacterien. Maar ik geef het zand nog een kans en ga rustig door met water verversen. De axo's worden wat actiever trouwens, dus dat is wel een goed teken.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

Je kan natuurlijk ook gewoon grind gebruiken, met daar overheen een toplaag van grote kiezels, die ze niet in zullen slikken. Dit slibt niet gauw dicht, en krijg je een goede bacterie-cultuur. Overigens ben ik het met je eens, dat zand ,omdat het dichter op elkaar ligt, minder oppervlakte heeft dan grind.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Coen Deurloo

#8
Citaat van: joost.v.wijk op september 09, 2009, 06:36:45 PM
Je kan natuurlijk ook gewoon grind gebruiken, met daar overheen een toplaag van grote kiezels, die ze niet in zullen slikken. Dit slibt niet gauw dicht, en krijg je een goede bacterie-cultuur. Overigens ben ik het met je eens, dat zand ,omdat het dichter op elkaar ligt, minder oppervlakte heeft dan grind.

Op zich is dat een goed idee, al wordt het verwijderen van vuil van tussen de grotere kiezels wel iets moeilijker op deze manier. Zand heeft voor bacteriën juist een groter oppervlakte (een beetje hetzelfde idee als die keramische pijpjes in een filter), dat werd in de vorige posts ook gezegd :)

joost.v.wijk

Misschien heb je gelijk hoor. Het klinkt alleen minder logisch. Hoe kleiner de korrel, hoe dichter ze op elkaar liggen, des te minder ruimte er overblijft voor bacterien en zuurstof. Of zie ik dan iets over het hoofd?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Bacteriën hechten zich aan het oppervlak van materialen.

Het gaat dus om het totaaloppervlak, en hoe kleiner de korrel, hoe meer oppervlak je krijgt.


joost.v.wijk

ja, maar die korrels liggen toch meer tegen elkaar aan, naarmate ze kleiner worden?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Dat maakt weinig uit volgens mij, heb echter geen goede argumenten (whahah)

Mark

Klopt, maar het is lastig voor te stellen hoe klein bacterien zijn; ongeveer 10x zo klein als dierlijke cellen. Dat wil zeggen dat ook al liggen de zandkorrels tegen elkaar aan er nog miljoenen bacterien op het raakvlak kunnen leven... ze zijn zo klein dat ze geen last hebben van korrels die tegen elkaar liggen.

Maar Monique, is het nitriet gehalte al een beetje aan het zakken?

joost.v.wijk

klopt wel Mark, maar de discussie was of je meer bacterien zou hebben wanneer je grind gebruikt, ipv zand. Ben ik wel nieuwsgierig naar


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis