Nieuwe axolotl: beginnersvraagjes.

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Neusfluit

Hallo allemaal,
sinds een week zijn wij de trotse eigenaren van de axolotl, geheten Neusfluit. Het is een mooi wit/rose jochie, leeftijd onbekend. Hij meet zo'n 12 cm, weet iemand hoe oud hij dan ongeveer is?
Hij woont in een aquarium van 60x30x30 tesamen met een vreedzame algeneter, geheten Algert. Ze kunnen het uitstekend met elkaar vinden al plagen ze elkaar wel vaak een beetje door elkaar slaapplek in te pikken. Verder zwemmen er en een stuk of 15 neontetra'tjes als levend voedsel in en verder 3 planten en een lavasteen. (We zijn nog op zoek naar een geschikt huisje.)
Wij hebben een paar beginnersvraagjes:

Neusfluit heeft een gisteravond voor de eerste keer een flinke hap rode wurmpjes (diepvries artemia) naar binnen gezogen, de helft weer uitgespuugd en de rest opgepeuzeld (normaliter eet hij de neontetra'tjes of een sliertje gehakt uit de pincet). Nu stak er een wormpje door een van z'n kieuwen. Deze is inmiddels wel weer weg, maar is dit schadelijk? Spoelt dat er vanzelf weer uit?

Hoe weten we wanneer hij te dik wordt/is? Hij heeft nl. een redelijk bol buikje, al is hij vaak erg actief.

Kan dit beest ook uit het water gehaald worden om rond te lopen (hij schijnt longen te hebben)?

Dit is een (lage resolutie) foto van Neusfluit in zijn domein.

Kenny

1. Neen dit "beest" kan niet uit het water gehaald worden.
2. Combinaties met vissen en andere dieren worden ten stelligste afgeraden en een algeneter zorgt al helemaal voor een hoop problemen als je axo hem eenmaal te pakken krijgt, de rugvin doorboord zo z'n bek. Neontetra's zitten ook liever in hogere temperaturen dan axo's het willen...

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Neusfluit

Dankje. ("Beest" was trouwens liefkozend bedoeld ;-)...)
Wij hadden idd gelezen dat neontetra's liever in iets warmer water zaten, maar wij dachten dat het zo nog kon.
En over Algert: ik ben inmiddels al erg aan beide gehecht, maar ik wil natuurlijk niet dat er iemand gewond raakt. Momenteel gaan ze erg vreedzaam met elkaar om.

Coen Deurloo

#4
Citaat van: Neusfluit op september 11, 2009, 10:41:53 PM
Dankje. ("Beest" was trouwens liefkozend bedoeld ;-)...)
Wij hadden idd gelezen dat neontetra's liever in iets warmer water zaten, maar wij dachten dat het zo nog kon.
En over Algert: ik ben inmiddels al erg aan beide gehecht, maar ik wil natuurlijk niet dat er iemand gewond raakt. Momenteel gaan ze erg vreedzaam met elkaar om.

Ik zou het niet afwachten...er kan zeker wat foutgaan. Hebben die algeneters niet enorm vervelende stekels op hun rugvin?

Salasander

Zowiezo geen andere dieren bij je axolotls steken.
Axolotls gaan dood als het water te warm wordt.
Neontetra´s als voedsel, als je die vissen niet meer moet hebben neem ik ze met plezier over. Ik geef je wel een hoop regenwormen ofzo in de plaats, dat zal de axolotl liever eten.
Neontetra´s zijn ook niet gemakkelijk te houden. Ze moeten warm, zacht en licht zuur water hebben.

Die algeneter kan je beter ook uit je aquarium doen.

Verkoop ze aan een dierenwinkel of aan iemand anders ofzo. Er zijn zeker mensen die die willen.

Neusfluit

De algeneter is zo'n 12-15 cm lang en heeft volgens mij geen stekels op zijn rug. Inmiddels zijn, op 5 na, alle neontetra's overleden doordat de lichtbak voor reparatie weg was, waardoor de planten het naar vonden, gingen rotten en binnen 3 dagen waren van de 27 slechts 5 neontetra's over (natuurlijk heeft Neusfluit ook enkele opgevreten). De laatste 5 gaan er weer bij in en daarna stoppen we voorlopug even met levende visjes als voer tot hij wat groter is. Helaas vindt hij diepvriesblokjes (met pekelkreeftjes etc.) niet lekker, waardoor de bak erg vervuild. Dus waarschijnlijk gaan we over op levend voer (die krioel-insectjes) en wormen. Gehakt en kipfilet blijft hij krijgen.

Vandaag en gisteren zijn we de hele dag bezig geweest het aquarium te filteren en schoon te zuigen. Er zit nu een soort van voedingslaag met witte "pilletjes" onder het zand en we hebben flink meer planten erin gezet. Het aquarium is nu op temperatuur aan het komen.

Algert blijft sowieso bij ons, maar komt waarschijnlijk zo snel mogelijk in een aparte bak met geschiktere maatjes. Wel had ik daar nog een vraagje over: zou Neusfluit Algert willen eten als hij verder genoeg ander voedsel krijgt? Verder is Algert natuurlijk nog een stuk groter dan Neusfluit. Ze lijken het nu samen erg naar hun zin te hebben met elkaar.

joost.v.wijk

Ja, als niemand het dan (letterlijk) zegt: Al met al pakken jullie het toch verkeerd aan om de Axolotl zo te verzorgen!!!
(ik dacht trouwens ook dat deze site voor serieuze liefhebbers was.....?)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

27 neontetra´s, dat is dus ongeveer 30 euro dat je laat doodgaan.
De algeneter en de axolotl gaan niet samen, de algeneter heeft waarschijnlijk een watertemperatuur nodig van 23 - 28 °C en de axolotl 4-20 °C.
Doe er iets aan of je dieren gaan sterven. Dat is ook de reden waarom hij niet eet jouw axolotl, hij voelt zich niet goed in dat water.
Mijn axolotls eten alles, diepvries en levend voedsel.

Coen Deurloo

Laten we het verder hierbij houden, het punt is al een tijdje geleden duidelijk gemaakt.

Alathariel

Oh, dit is voor mij ook allemaal nieuwe informatie. Ik heb ruim een jaar geleden een axolotl aangeschaft, na uitgebreid info gevraagd te hebben op een ander forum. Daar werd juist verteld dat het erg handig is om guppies en andere visjes in je aquarium erbij te doen. Ik heb ook al regelmatig neontetra's voor mijn axo gekocht die hij zeer gulzig opat. Momenteel leeft hij al maanden samen met 2 zebravisjes die hij niet te pakken krijgt.

Maar waarom is dat niet goed dan? Dat ze andere watertemperaturen willen snap ik, maar de visjes dienen toch alleen maar als voer en zijn dus snel weg, dus dat ze een paar dagen in koud water leven is dan toch niet zo'n ramp? Of zijn er andere redenen dat het niet goed is?

Coen Deurloo

Kenny heeft de link al in dit topic geplaatst maar wellicht heb je deze over het hoofd gezien: http://www.caudata.org/cc/articles/Mixing_disasters.shtml

Het is nuttig om dit echt even door te lezen.

Alathariel

Had ik idd overheen gekeken, sorry.

Heb het inmiddels doorgelezen, en het enige wat ik zie qua problemen is dat axolotls de vissen opeten. Maar dat is, bij mij tenminste, ook nou net de bedoeling, ik doe ze erbij als levend voer. De watertemperatuur is aangepast aan de axolotl en niet aan de visjes. En neontetra's en zebravisjes hebben geen stekels, dus dat is dan toch niet gevaarlijk?

Ik probeer niet vervelend of betweterig ofzo te zijn, maar ik schrik er nogal van dat op het ene forum massaal wordt gezegd dat het prima en handig is, en op een ander forum juist massaal dat het slecht en gevaarlijk is. Dus probeer ik nu te achterhalen wat dan het probleem/gevaar is.

DannyS

Het gevaar met vissen als voedseldieren is als het uit de dierenwinkel komt je geen idee hebt hoe het zit met eventuele parasieten/ziektes. Veel tropische vissen worden geloof ik nogsteeds uit het wild gehaald, dus heb je altijd een risico. Als je zelf bijvoorbeeld guppen kweekt weet je dat ze in orde zijn.

Het algehele nadeel van vissen bij een axolotl (en andere salamanders) is dat ze kunnen gaan happen naar de kieuwen/pootjes van de axo, wat beschadiging en stress meegeeft.

Het kan zijn dat het heel lang prima gaat en dat de vissen van de axo afblijven, maar het is en blijft een risico wat je neemt. Voor het oog kan het er leuk uitzien, maar je salamander doe je er geen plezier mee.

Het advies wat wij op dit forum (en ook in de salamandervereniging) geven is: Niet doen!

Alathariel

Ah ok, dat zijn dingen waar ik nooit over had nagedacht, ziektes en parasieten en dat ze stress kunnen geven. Dan ga ik de visjes er maar uit halen, voer ze wel aan m'n ratten dan. Krijgt de axolotl wel weer alleen regenwormen als levend voer :) .