Meelwormen, goed idee (voor padden)?

DannyS

Ik zat er aan te denken om aan mijn B. orientalis en B. brongersmai ook meelwormen te voeren. Ze zijn goed verkrijgbaar en kosten geen drol.

Ik heb begrepen dat het voor salamanders geen goed idee is, maar hoe zit dat met kikkers/padden?

StijnH

Ja dat vroeg ik me dus ook al af, toen ik donderdag bij de aquariumspeciaalzaak stond  ;).
Iemand? 
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Patrick dk

Hallo allemaal, ik heb eigenlijk ook een vraagje. Meelwormen voor Ambystoma Mavortium/Tigrinum ook geen goed idee ?    gr Patrick
C orientalis

Bert Broers

Ik heb m'n padden dit jaar ook veel bijgevoerd met meelwormen en buffalowormpjes - en ook met maden om nog zo'n discutabel voedseldier te noemen. Sommige aten zich er ongans in en ik heb nooit gemerkt dat het ook maar enig probleem gaf. Het enige dat je in de gaten moet houden is dat ze niet vervetten, want dat risico loop je wel als je enige tijd langdurig te veel geeft.

petro pees

Ik geef mijn dieren(padden en salamanders)meelwormen maar allen de net vervelde(witte zachte),het is overigings bijvoeding.
Petro
Tylototriton Shanjing

robkeulers

Meelwormen hebben een alles behalve optimale verhouding van voedingsstoffen voor salamanders.

Als bijvoeding is het prima, maar ze bevatten veel te weinig kalk om ze echt als hoofdvoeding te gebruiken. Ik geef ze ongeveer 1x per maand aan mijn beesten voor de afwisseling. (elke grote salamander 2 wormpjes ofzo) Eigenlijk vertel ik het ook niet helemaal juist. Ik koop gewoon een portie meelwormen om aan mijn kippen te voeren, en de paar net vervelde wormpjes vis ik er uit en gaan naar de salamanders. Ze krijgen ze dus echt zelden.

Mark

Ik vraag me weleens af in hoeverre dit soort afwisseling in voer nu echt gunstig is voor je dieren. Vergelijk het met een mens die altijd gezond eet en ter afwisseling af en toe naar de McDonalds gaat. Dit kan wellicht geen kwaad maar het voegt ook totaal niets toe aan het dieet...

Afwisseling in het dieet van je salamanders is in mijn ogen alleen nuttig als je het doet met hoogwaardig voer. In mijn ogen heb je een uitstekend dieet als je bijvoorbeeld afwisseld tussen bepoederde krekels, ovenvisjes, wormen, slakken en weideplankton. Mijn eigen dieren krijgen nooit meelwormen of wasmotten of vergelijkbaar spul.

Met name weideplankton wordt door de meeste houders slechts hoogst zelden (nooit) aangeboden. En dat terwijl het makkelijk, goedkoop en erg gezond is!

DannyS

Ik vroeg het mij af omdat ik geen fan ben van krekels. Als ze ontsnappen dan heb je er weer een plaag bij heb ik begrepen. Ik ben dus aan het kijken naar een alternatief, maar ik had begrepen (ook van caudata.org) dat het meer een snack is. Voor mijn salamanders heb ik ovenvisjes en wormen, met als 'snack' af en toe een wasmot. Maar met wormen en ovenvisjes doe ik mijn padden geen plezier mee (ovenvisjes rennen de bak uit)

robkeulers

D'r zijn bij mij al aardig wat krekels ontsnapt (vergeten doosje te sluiten etc :P), maar heb nog nooit last gehad van plaagvorming. Na 2 weken zijn ze allemaal wel de pijp uit in huis, bij mij tenminste.

Ik zou veel eerder bang zijn voor de ovenvisjes, want als die zich eenmaal genesteld hebben bij je verwarmingsketel of iets dergelijks heb je een ander probleem.

DannyS

Citaat van: Rob Keulers op september 21, 2009, 02:33:19 PM
Ik zou veel eerder bang zijn voor de ovenvisjes, want als die zich eenmaal genesteld hebben bij je verwarmingsketel of iets dergelijks heb je een ander probleem.
Ik heb toch al een zilvervisjes plaag (= gratis eten!) dus of het nou ovenvisjes of zilvervisjes zijn maakt ook niet zo uit.
Ik heb dus nare verhalen gehoord over ontsnapte huiskrekels, dus ik ben wat huiverig.

Bert Broers

Eigenlijk ben ik ze die meelwormen en maden uit nood gaan geven. Ik kweek zelf veldkrekels in belachelijk grote hoeveelheden, maar m'n padden eten ze sporadisch. Dat is niet omdat ze zoveel moeite moeten doen, ze reageren er gewoon niet echt op. Zelfs nu ik ze al een week niet meer gevoerd heb springen er nog overal krekeltjes rond.
Wormen is precies hetzelfde verhaal; af en toe pakken ze er één (moet ik een pad uit de bak halen en in een emmer met worm zetten, anders kruipt het dier voortijdig de grond in, dan een kwartier wachten en mísschien wordt de worm dan gegeten; pad weer in de kas en de volgende in de emmer),maar meestal doen ze er helemaal niets mee.
Ze lopen wél warm voor wasmotlarven, daar rennen ze naar toe zo snel ze kunnen, maar die vind ik erg duur om te kopen (zeker al je er 25 volwassen padden en ik weet niet hoeveel jonge padjes van moet voeren) én dus voor de meelwormen en buffalowormpjes.
Nou moet ik er bij zeggen dat ik ze in een kas houd, die niet insektdicht te krijgen is, dus wie weet wat ze verder nog allemaal eten... maar het zijn inderdaad wel een beetje fastfoodjunks ;)