Mijn axo's in de vijver...

barttuyaerts

;)Hallo iedereen,

Lang geleden dat ik nog eens op de site kwam.
Twee jaar geleden kocht ik op salamanderland.de twee mooie wildkleur axo's.
Vorig jaar kocht ik er nog eens een koppeltje albino's bij.
Helaas is er eentje deze zomer van een kat gegrepen. (heb nu overal aan de muren van mijn tuinomheinig stinkdiersubstraat gesmeerd om die vorte beesten weg te houden)
Mijn vijvertje heeft nu een nieuwe uitstekende pomp met UV filter , water stroomt traag, extra zuurstofbrubbels en mooie verstopplaatsen.. enfin, ze doen het heel goed in die vijver.
Er zijn op één of andere manier stekelbaarsjes in beland en ook die blijven zich daar hardnekkig voortplanten en verder leven.
Vorig jaar heb ik mijn axo's gedurende de maanden november tot eind maart uit de vijver gehaald, uit schrik voor temperaturen beneden de 4 graden.
Ik weet wel dat mijn vijver nooit helemaal zal toevriezen, zeker niet met de installatie zoals die nu is...
Als ik Alex Kenter mag geloven (en dat doe ik ook) mogen ze gerust in de vijver blijven zitten.
Ik overweeg sterk om het dit jaar eens te proberen, als is het met een bang hart.. ben ondertussen fel aan die beesten gehecht geraakt...
Jammer genoeg nog geen legsel gehad.. misschien volgend jaar.

yipee-ki-yay

Klinkt leuk! Behalve het verhaal van die kat dan. Ik heb er zelf ook acht. Maar zie je ze eigenlijk wel wanneer je ze in de vijver hebt zitten? In mijn bak zie je eigenlijk al amper omdat ze graag tussen de rotsen zitten.
Ik zou wel een foto van je vijver willen zien. :)

DannyS

Leuk dat het goed gaat!
Persoonlijk zou ik de stekelbaarsjes er uit scheppen, als de axo's ze willen opeten krijgen ze vrijwel zeker last van de stekels.

robkeulers

Bart, wat leuk dat je je weer eens meldt aan het front!

Ik heb als kind eens stekelbaarsjes in mijn vijver gezet. Bij gebrek aan natuurlijke vijanden, en overvloedig voer (kikkervisjes, salamanderlarven :o ) werd het een flinke plaag.

Ik heb ze er uit gekregen, maar dat heeft me bijna een jaar gekost. stekelbaarsjes maken in algen en bodemtroep een soort tunneltje waar het vrouwtje haar eitjes legt. Als ik me niet vergis is het dan het mannetje dat het legsel 'overneemt' en bewaakt. Op dit punt zijn ze erg territoriaal. ALs je met een bamboestok door je vijver gaat zullen ze ook het stokje komen aanvallen.

Zodra ze aanvallen hebben ze waarschijnlijk een nest en de buurt, wat je dus relatief simpel kunt vinden. Daarna is het een kwestie van nestjes blijven scheppen, en proberen alle volwasdieren er uit te scheppen. Ik deed het elke week een minuut of 20 (en elke keer als ik er een zag in het langslopen). Het netjes lag dus ook pal naast de vijver paraat. Het is echt lange-adem werk, maar je krijgt ze er echt uit!

Zou het niet kunnen dat je wel al legsels hebt gehad, maar dat ze meteen door je stekelbaars opgegeten werden? lijkt me niet onlogisch.

barttuyaerts

Leuk dat menig personen zo massaal reageren op mijn schrijven.
Inderdaad,
Ik ben begonnen aan de grote stekelbaars opschep-actie.
Jammer, dat is nochtans ook een hele knappe natuurlijke vijverbewoner, en beschermd (in Belgiê althans).
Ik heb nog een gewone grote vijver met vissen. Ik stop ze gewoon daarin, daar mogen ze ruzie maken met de grote kalibers.

Misschien nog een vraag.
Ik heb in beide vijvers zeker een 15-tal volwassen kikkers wonen, zowel de groene al de bruine kikker.
Vorige lente zag ik dat ze vooral hun dril wierpen in de grote vijver.
Stel dat ze dit in de vijver met axo's doen, eten mijn lieverdjes dit dan op ? Of wachten ze tot het kikkervisjes zijn en worden die dan opgegeten ?

Het is hier bij mij echt wel de voedselpiramide, amaai.. eten en gegeten worden... :-X

robkeulers

Hap, slik, weg!  <--- Kort maar krachtig...

Kenny

Hoezo stekelbaars beschermd in België? Dat dacht ik niet...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.