Winterrust T. kweichowensis.

DannyS

Mijn kweichows zijn lekker doorvoed en zien er mooi uit, dus zat ik te denken aan een poging tot kweek komend jaar. Ik had begrepen dat ze, wanneer ze meer dan 10cm zijn zich zouden kunnen voortplanten. Dit zijn ze ruim, dus dat is het probleem niet.
Ik vraag me af wanneer ik ze moet laten afkoelen en wat de beste temperatuur is om ze in winterrust te houden.
Kan iemand mij op weg helpen?

robkeulers

In verenigingsblad nr1 staat een uitgebreide caresheet van deze soort. Ook staat op onze eigen site diezelfde caresheet waar al je gevraagde info in te vinden is.

DannyS

De temperatuur staat er in (10 graden), maar bij mij staan ze niet in een onverwarmde kamer, vandaar dat het me handig leek om ze op een bepaald moment ergens anders te zetten (in een andere bak) zodat ze langzamerhand kunnen wennen aan lagere temperaturen. Ze zomaar in een ruimte van 10 graden gooien lijkt me niet zo'n goed idee.

Coen Deurloo

Het lijkt me ook sterk dat zo'n plotselinge temperatuurverandering aangeraden wordt, staat dat zo beschreven dan?

Het is naar mijn weten altijd beter om een temperatuurverschil te verspreiden over een flinke tijd bij het nabootsen van seizoenen.

DannyS

Het staat er niet zo in de caresheet. Daar staat dat je ze in een onverwarmde kamer moet zetten waar het in de winter tot zo'n 10 graden kan afkoelen. Zo'n ruimte heb ik niet, dus moet ik ze bijvoorbeeld buiten zetten tot het zo'n 10 graden is en dan ergens op temperatuur houden. Ik weet dus alleen niet wanneer ik ze moet laten afkoelen.

Jari B

Ik laat mijn kweichowensis in de schuur overwinteren.
Als je maar zorgt dat het niet onder het vriespunt komt dan komt alles goed.
Dit is de manier hoe Alex zijn dieren houd.
Zo word het geleidelijk aan kouder.
En je kan je dieren naar binnen doen wanneer ze weer actief worden in het voorjaar.

robkeulers

Ik ben het niet helemaal met je eens Jari.

De meeste dieren die Alex hield konden er tegen, maar er zijn ook soorten die er absoluut niet tegen kunnen. Je moet het per soort bekijken, en niet algemeen voor alle soorten, da's echt heel belangrijk. Je kunt op internet opzoeken hoe het klimaat van die dieren er uitziet in hun leefgebied (het microklimaat waar mark het over had bij de landdag wordt wat lastiger).

Voor kweichowensis kun je echter goed vinden welke temperaturen ze normaal hebben in het wild, even googlen.

Om even je andere vraag te beantwoorden Danny, van kamertemperatuur naar 10 graden (en vice versa) in één keer is onnatuurlijk en niet bevorderlijk voor de gezondheid als je het mij vraagt. Je moet dit soort dingen altijd geleidelijk laten verlopen, en dat is niet makkelijk als je ze verplaatst van ruimte..

DannyS

Citaat van: Rob Keulers op september 28, 2009, 02:54:12 PM
Om even je andere vraag te beantwoorden Danny, van kamertemperatuur naar 10 graden (en vice versa) in één keer is onnatuurlijk en niet bevorderlijk voor de gezondheid als je het mij vraagt. Je moet dit soort dingen altijd geleidelijk laten verlopen, en dat is niet makkelijk als je ze verplaatst van ruimte..
Dat is mijn punt juist :).

Mijn vraag was dan ook wanneer ik ze buiten moet zetten zodat ze rustig aan kunnen wennen aan de dalende temperaturen. Ik ben van plan ze op het dak te zetten (ongeveer 5 meter hoog), aangezien het daar vrijwel zeker niet zal vriezen.

Jari B

Alex heeft zijn shanjing tegen het vriespunt gehouden terwijl het overal word afgeraden en hij heeft er mee gekweekt zoals de meeste wel weten.
En hij heeft ook kweichowensis in zijn schuur gehad die dezelfde temperaturen hadden in de winter als de shanjing.
Ik zou nou al beginnen met op je dak te zetten want het word al wat kouder.

robkeulers

Waarom zou het op een dak niet vriezen?

DannyS

Citaat van: Rob Keulers op september 28, 2009, 04:36:53 PM
Waarom zou het op een dak niet vriezen?
Het kan er uiteraard wel vriezen, maar als het vriest buiten dan is dat op de grond. 5 Meter boven de grond duurt het wat langer.
Bovendien is het dak boven een slaapkamer en mijn woonkamer, dus die warmte kan hij ook nog krijgen. In hoeverre dat invloed heeft weet ik niet. Uiteraard is het de temperatuur in de gaten houden, maar dat blijf je altijd hebben.
Ik zit ook te denken om een koelbox om te bouwen tot koelsysteem.
Volgend jaar ga ik denk ik een speciale kast kopen waar ik ze in kan zetten.

Als ik ze koeler zet, is het dan handig om de mannen en vrouwen apart te houden? Aangezien de mannen eerder het water in gaan dan de vrouwen?

DannyS

Nog even een vraagje: Hoe groot/klein kan het bakje zijn waar ze instaan?

robkeulers

mijn (niet serieuze en behoorlijk cynische) antwoord zou zijn: een ijsblokjesdoosje.

Ik heb verder niet meer gereageerd op deze discussie, maar ik vrees echt dat het te koud wordt.
Het verschil in temperatuur tussen grondniveau (eigenlijk het peil op 1 meter is de officiële meethoogte) en de temperatuur op 5 meter hoogte lijkt me minimaal. Ik denk dus niet dat er een goed doosje is om ze in op te bergen op het dak. In een beschutte, zeker vorstvrije plek (schuur ofzo) zou ik ze in een bak met grond, bladeren en verstopplekken zetten.

Mijn excuses voor de foute opmerking aan het begin, maar het was het eerste wat in me opkwam.

DannyS

Na wat nadenken durf ik ze niet buiten te zetten.. ook de wind etc. kan roet in het eten gooien. Ik ga in de loop van volgend jaar een speciale kast maken op het dak waar in de winter dieren in kunnen.

Ik zit nu te klooien met een koelbox waar ze in zouden kunnen. Deze kan zo'n 10-16 graden onder de kamertemperatuur koelen, dus dat lijkt me een goed idee.

Onze schuur is niet goed geisoleerd, dus is het hooguit 2 graden warmer dan buiten.

joost.v.wijk

@ Danny: Heb je in huis niet gewoon een koelere kamer, waar een raam openstaat? Zet ze daar dan neer. Als de temperatuur onder de 10 gr. C. komt doe je het raam minder open. Zo kun je vrij makkelijk de temperatuur regelen. Zo doe ik het ook, en bij mij komt de temp. nauwelijks onder de 10 graden

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis