Winterrust T. kweichowensis.

DannyS

Na flink wat opruimen heb ik op mijn slaapkamer plek gemaakt voor een koelkastje. Deze is al aanwezig ook :D
Dit gaat een speciale salamander koelkast worden. In het vriesvak komen de muggenlarven blokjes, wasmotvoer etc. Als er geen dieren inzitten die aan het overwinteren zijn dan kan daar bijv. een krant muggenlarven etc in.

Zowel de mannetjes als de vrouwtjes (kweichow) zijn lekker dik nu, dus ik heb goede hoop. Ik ga ze gewoon voedsel aanbieden als ze in de koeler zitten. Als ze niet willen eten dan eten ze maar niet.
Hoe kan ik ze het beste laten afkoelen naar zo'n 10 graden? Even buiten zetten als het wat warmer is?

joost.v.wijk

ik zou ze gewoon op een koelere (slaap)kamer zetten. En zeker niet continue verplaatsen

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Het probleem is meer dit: De koelkast staat op zo'n 10 graden, de kweichows op dit moment niet. Als ik ze meteen in de koelkast zet, is de overgang misschien niet zo geweldig. De koelste kamer in het huis is zo'n 18 graden op het moment, dus dat schiet ook niet zo veel op. Ik zoek dus een manier om ze langzamer aan de lagere temperatuur te laten wennen.

joost.v.wijk

Wordt die kamer nog koeler? Het is nog geen winter he. Anders kun je misschien een raam open zetten.
Mijn dieren staan op mijn hobbykamer, waar het raam wagenwijd openstaat. Daar is de temperatuur nu ong. 12 gr. C.

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Ik wíl niet dat het kouder wordt in die kamer, want daar slaap ik.

joost.v.wijk

ja kom op hé, je moet er wel wat voor over hebben hoor... ;D ;D ;D

H. orientalis
L. laoensis

rene

Dat wil zeggen een hele dikke deken kopen dan maar en diep onder de wol als je na bed gaat. maar kan jou koelkast niet wat hogere tempraturen koelen die van ons kan tot 15 graden dat kan je dan toch nog afbouwen naar 10 graden of zit er op jou koeling geen regelelement. dat zou mischien wat slimmer zijn als op en neer lopen met de dieren en anders een aantal dagen met de deur open koelen zal mischien ook wel iets aan de tempratuur doen experimenteer wat met die koeling komt wel goed...

De groeten

DannyS

Ze zitten nu bijna 10 weken in de koelkast, en wat ik begrepen heb is dat een mooie tijd om ze er weer uit te halen. Ik kan ze uiteraard nu niet buiten laten wennen aan een hogere temperatuur. Wat is de beste manier om dit te doen?

Als ze eenmaal weer op temperatuur zijn, moet ik ze dan eerst weer vetmesten, of is dat niet nodig?

DannyS

Ik heb ze er gisteren uitgehaald. Ze zitten nu in een koelbox met een paar koel elementen erbij. Zo kunnen ze hopelijk een beetje wennen aan de hogere temperaturen. Ze staan op de koelste plek in het huis, dus hopelijk pakken ze dat het beste op.
Ik ga er vandaag een zooi ovenvisjes bij doen, kijken of ze al willen eten. Ze zijn nog érg sloom, dus ze moeten nog duidelijk 'wakker worden'. Verder zijn ze nog lekker dik gelukkig, dus echt vetmesten is niet echt nodig.

robkeulers

Danny, ik volg met interesse je experimenten. Wat wordt nu de definitieve standplaats voor je kweekpoging?

DannyS

De plek waar ik ze ga proberen te kweken is de bak waar ze standaard inzitten. Daar zit een watergedeelte in met zo'n 10cm water. Ik moet nog goed zoeken naar plekken voor eiafzet. Op dit moment heb ik een plant staan die groeit als kool in mijn bak van mijn B. oriëntalis. Geen idee hoe deze plant heet, maar hij groeit net zo graag boven als onder water. Deze heb ik een week of wat geleden ingekort en stekjes in de kweichowensis bak gedaan. Het slaat aan, dus ik hoop dat het snel groeit.
Als iemand tips heeft voor ei afzet plekken dan hoor ik dat graag.
De waterplanten in het watergedeelte doen het niet zo super, dus zal ik er een flinke dot javamos indoen.

Stiekem hoop ik op kweeksucces, maar ik moet denk ik al blij zijn als ik ze vrijwillig het water in krijg.

Zijn er trouwens meer mensen die het dit jaar proberen met T. kweichowensis, of ben ik de enige?
Het lijkt me erg leuk om ervaringen etc. uit te wisselen.

edit: het gaat om deze bak:

robkeulers

Ik zou het wel leuk vinden als het ging lukken.

Maar aankomende vrijdag (?) komt het ijzeren frame voor mijn nieuwe stelling pas binnen, zaterdag ga ik verhuizen en in de komende weken ga ik wennen aan het samenwonen, mijn bakken inrichten en de dieren zsm kweekklaar zien te krijgen. Dus ik vraag me af of mijn ambities  allemaal uitgevoerd kunnen worden, maar goed..

Wat zijn de temperaturen daar Danny?

DannyS

De kweekomgeving is kamertemperatuur, ongeveer zo'n 20-22 graden. Dat lijkt mij ook wel een goede temperatuur om lente/zomer na te bootsen. Al heb ik geen idee hoe de temperaturen zijn in Yunnan/Guizhou in de lente.

Harry

Ben benieuwd hoe groot je doeren nu zijn. En vooral benieuwd of er dit jaar iemand gaat kweken met deze soort. Je opzet ziet er goed uit. Als je de temp zover verhoogt, moet je ook de vochtigheid verhogen, dus meer sproeien. Ook is het handig als er een gedeelte van de dag een beetje zon in de bak valt. Toch blijft het moeilijk jmnet nakweek van deze soort te kweken. Vorig jaar de dieren bij dennis gezien, mooi groot, alles volgens het boekje gedaan, maar geen eieren.

In ieder geval succes
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Ik zie op dit moment helaas geen activiteit bij mijn dieren. Ze zitten nog gewoon op het land.
Ik ben ze nu aan het vetmesten met wasmotten, hopelijk komen ze dan nog in de stemming.