plantaardige bodembedekkers

Steven DC

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb gezien op internet dat er een plantje is dat zeer sterk op mos lijkt, en de ganse bodem kan bedekken. Riccia fluitans noemt het. Het lijkt me een zeer mooi decoratief plantje, maar kan me niet voorstellen dat er geen nadelen aan verbonden zijn. Ervaringen met degelijke plantjes zijn van harte welkom.

Gr. Steven

Edit: Het lijkt me mooi voor het nieuwe aquaterrarium! Bodem zand met puntslakjes en Riccia Fluitans als bedekker

robkeulers

Dat watervorkje zit dan met vastgemaakt op een stukje gaas op de bodem gelegd. Om het zo mooi te krijgen dat het de gehele bodem bedekt heb je uren werk, vééééél licht en continue onderhoud nodig.

Ik heb het in mijn tropische aquarium ook wel eens geprobeerd, maar het was niet echt een succes.

Steven DC

Daar was ik al bang voor! Continue onderhoud is niet echt wat ik zoek, liever de bak met rust laten als het kan. Dan zet ik m'n zoektochtje wel verder, misschien kom ik wel iets anders tegen...

joost.v.wijk

Riccia is een drijfplantje, die, net als javamos een goede bodembedekker is op vochtig land. Heeft idd veel licht nodig.
Dit plantje werd in het verleden veel binnen de vereniging geruild en weggegeven. Of dit nog zo is, weet ik niet, maar het kan dus wel.
Javamos is misschien een goede vervanger (mits het voor een paludarium is). Anders is Selaginella misschien iets (voor licht-vochtige bakken, m.n. voor landsalamanders). Heeft ook veel licht nodig, maar doet het vrij goed onder een goede tl. Dit heb ik in het verleden ook gebruikt bij salamanders (A. opacum) en bij Mantella's

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op september 30, 2009, 07:45:22 PM
Riccia is een drijfplantje, die, net als javamos een goede bodembedekker is op vochtig land. Heeft idd veel licht nodig.
Dit plantje werd in het verleden veel binnen de vereniging geruild en weggegeven. Of dit nog zo is, weet ik niet, maar het kan dus wel.
Javamos is misschien een goede vervanger (mits het voor een paludarium is). Anders is Selaginella misschien iets (voor licht-vochtige bakken, m.n. voor landsalamanders). Heeft ook veel licht nodig, maar doet het vrij goed onder een goede tl. Dit heb ik in het verleden ook gebruikt bij salamanders (A. opacum) en bij Mantella's

Bedankt voor de tip Joost!

Kenny

Gebruik ik ook Selaginella kraussiana...doet het wel beter in iets warmere omstandigheden maar...het groeit dus ik klaag niet...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Ziet er inderdaad erg netjes uit!  :)