Vuurbuikjes kopen

joost.v.wijk

salamanders vervuilen gelukkig niet zo erg als schildpadden. In eerste instantie kun je proberen er een biologisch evenwicht in te krijgen, dan heb je er weinig tot geen onderhoud aan. Ik gebruik zelf een eigen gemaakt bodemfilter (wil dit nog uitgebreid gaan beschrijven in een artikel in ons verenigingsblad), een dikke laag grind en veel waterplanten

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marielle

Wat bedoel je precies met een waterfilter??? Intern of extern filter? Allebei kan, zolang hij maar voldoende capaciteit heeft om al je water te filteren.

1/3 van het water verversen is voldoende, ik doe dat 1 keer in de 1 รก 2 weken.

Robert van Diest

Ik bedoel een extern aquarium filter van juwel. ;)

joost.v.wijk

kan best, maar lijkt me overbodig

H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Jippie, het mag van mijn ouders  ;D
Hoe lang moet een terrarium indraaien? Even lang als een aquarium? (2 weken)

DannyS

Over het algemeen duurt het zo'n 2 weken. De tijd is niet zo heel belangrijk, maar het gaat om de ammonium en nitriet waarden. Als deze 0 zijn dan is het goed. Uiteraard is het 0 als je net het water er in hebt gedaan, maar dat telt niet natuurlijk.

Robert van Diest

Hoe kan ik weten of die waarden goed zijn? Moet ik dan naar de aquariumwinkel? Of kan je ook iets kopen zodat je het zelf kan testen?

joost.v.wijk

als je weet hoe het werkt, (staat natuurlijk ook in de beschrijving) kun je het zelf doen. Je kan het ook laten testen, soms wordt er een kleine vergoeding voor gevraagd, anderen doen het gratis

H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Ik weet denk ik genoeg. Mijn bak staat er. Ik heb vanmiddag planten gehaald (Waterpest) En de bak ingericht. Ik vind het zelf wel mooi gelukt :)

Ik plaats morgen waarschijnlijk een foto.

joost.v.wijk

H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Ik vroeg me af, kan het kwaad om kroos uit de sloot te halen en het in mijn bak te doen?

StijnH

ja, je kunt er ziektes vanuit de sloot mee in je bak nemen! misschien als je ze schoont spoelt!? maar ik zou gewoon wat plantjes kopen, voor de zekerheid.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

robkeulers

ik zie er geen kwaad in.

Zelf heb ik ook kroos in mijn bakken, en ik moet je waarschuwen, eenmaal er in, nooit meer er uit! zelfs in zo'n kleine bak blijft het lastig om de kroos kwijt te raken.

joost.v.wijk

klopt. Als je het eruit wil hebben, is het echt troep. Ik had een kweekbak, met kroos, zo in de container gekiept, en met een nieuwe bak verder gegaan

H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Oke, ik vind het niet zo erg dat het er nooit meer uit komt hoor, ik vind het mooi staan  ;D

Komt het er ook niet meer uit als ik de bak helemaal opnieuw inricht?