Vuurbuikjes kopen

Robert van Diest

Hallo allemaal,

Ik was van plan (als het mag van mijn ouders) salamanders te gaan houden. Ik dacht zelf aan chinese vuurbuikjes (Cynops orientalis)  in een record 60.

Nu vroeg ik me af:

* Moet de bak dan verwarmd worden?
* Hoeveel water en hoeveel land moet er in de bak zijn?
* Welke planten?
* Welke soort bodem?
* Wat moet ik ze voeren? (zijn sprinkhanen goed?)
* Hoeveel vuurbuikjes?
* Als ik hout voor het landgedeelte gebruik, kan ik dat gewoon uit het bos voor mijn deur halen?
* Is een filter noodzakelijk?

Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vragen :)

P.s. Weet iemand een winkel in de buurt van Rotterdam waar ik salamanders kan kopen?

robkeulers

Welkom op het forum!

Het lijkt me handig om te beginnen met het lezen van de caresheet, dit kan je al een heel eind op weg helpen. http://www.salamanders.nl/soorten-a-caresheets/caresheets/64-cynops-orientalis.html

Ik zou als ik jou was geen salamanders in de dierenwinkel kopen. Op het forum zijn er heel wat mensen met cynops orientalis nakweek dit jaar, dit zijn gezonde dieren, in tegenstelling tot de dieren in de dierenhandel. Zij zijn vaak gestressed en ziek door het vangen en transporteren vanuit China. De niet-optimale omstandigheden in de dierenwinkel helpen daar ook niet echt bij.

Snuffel even rond in de caresheet, mocht je nog vragen hebben, kom er gerust mee!

Robert van Diest

Citaat van: Rob Keulers op oktober 05, 2009, 11:47:22 AM
Welkom op het forum!

Het lijkt me handig om te beginnen met het lezen van de caresheet, dit kan je al een heel eind op weg helpen. http://www.salamanders.nl/soorten-a-caresheets/caresheets/64-cynops-orientalis.html

Ik zou als ik jou was geen salamanders in de dierenwinkel kopen. Op het forum zijn er heel wat mensen met cynops orientalis nakweek dit jaar, dit zijn gezonde dieren, in tegenstelling tot de dieren in de dierenhandel. Zij zijn vaak gestressed en ziek door het vangen en transporteren vanuit China. De niet-optimale omstandigheden in de dierenwinkel helpen daar ook niet echt bij.

Snuffel even rond in de caresheet, mocht je nog vragen hebben, kom er gerust mee!

Bedankt voor de info. Die caresheet is erg mooi.
De dierenwinkel zal ik dan maar niet doen. Is dit hetzelfde verhaal bij terrarium-speciaalzaken?
Anders zal ik maar eens gaan kijken hier op het forum. Maar hoe weet ik wie er kweek heeft? Is daar een apart forumonderdeel voor? (om salamanders aan te bieden)

robkeulers

99.99% kans dat de cynops in de winkel wildvang is.

Vraag en aanbod vind je hier:  http://www.salamanders.nl/forum/salamanders-en-bijbehorende-aangeboden/

StijnH

Even over het voer, sprinkhanen werkt niet echt bij aquatiele salamanders, het beste voer is gewoon wormen. en als afwisseling Rode muggenlarven.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Ik heb trouwens dit jaar ook gekweekt met Cynops orientalis, helaas ben ik wat ik over heb gehouden al kwijt op 5 na die ik zelf wil opkweken.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Heeft Stijn Zeger niks meer dan? Probeer hem maar eens

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Ik heb hem al een PB gestuurd. Hij woont ook dichtbij, dus ik hoop dat hij wat over heeft. :)

Robert van Diest

Ik vroeg me eigenlijk af hoeveel beestjes ik in mijn bak kan houden.

joost.v.wijk

in een Record 60? Ik neem aan dat dit (vol) 60 ltr is? Als ik dit ga vergelijken met een 60X30X30 aquarium (54ltr) zal de afmeting ook ong. overeenkomen, kunnen er hooguit een 6-tal dieren in

H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Mijn bak is 60/30/30.

6, dat is wel veel  :o

Ik heb nu nog een aquarium-TL buis in mijn lichtkap zitten, (Ik heb vroeger veel aquaria gehouden) kan ik deze ook gebruiken voor mijn salamanders?

En nog één vraag, hoeveel centimeter water moet er in mijn bak staan?

Marielle

Je kan natuurlijk ook minder kiezen, 6 is niet een verplicht aantal maar een maximun aantal.

Die tl-buis kan je gewoon gebruiken en de waterhoogte kan tot aan de rand, maar zorg voor stukje hout of stenen die boven het wateroppervlak uitkomen. Lager kan, maar hou er rekening mee dat het uitstekende klimmers én ontsnappers zijn!!! Leg een vochtige hand of theedoek naast de bak, mochten ze eruit komen dan zul je ze daaronder terug vinden.

Robert van Diest

Moet het echt helemaal tot de rand?
Deze bak vond ik wel mooi:

Is dit ook geschikt voor vuurbuikjes?

joost.v.wijk

dit kan prima. Mijn orientalis heeft een waterhoogte van 12cm. Hier steken 2 stenen net boven water uit

H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Oke, bedankt voor het antwoord ^^

Nu heb ik nog 2 vragen: Kan ik een waterfilter gebruiken?

En om de hoeveel weken moet ik mijn bak verschonen? (Ik weet niet hoeveel salamanders poepen, maar ik had vroeger schildpadden, daar was ik iedere week 2 uur mee bezig  :D)