Welke filtersystemen gebruiken jullie?

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Steven DC

Veel van de leden hebben een enorme verscheidenheid aan salamanders en dus ook enorm veel bakken staan. Nu vraag ik me wel af welke filtersystemen jullie in die bakken gebruiken. Kan me niet inbeelden dat er voor elke bak een aparte biologische filter staat en van die kleine binnenfilterjes zorgen eigenlijk alleen voor beweging in het water.... Zouden deze mensen even willen antwoorden aub?

De reden dat ik dit vraag, is omdat ik in de kelder enkel bakken wil plaatsen. Maar het niet zie zitten om voor elk bakje een externe filter te gaan zetten...

Groetjes Steven

Apocalyptica139

Heel makkelijk..geen.  ;D
Heb alleen bij de Eurycea's en Desmognathussen een klein pompje voor het regensysteem.

DannyS

Alleen mijn axo's hebben een buitenfilter. Mijn dobro's hebben een goedkoop filtertje op lucht. Mijn andere dieren hebben geen/weinig water, dus geen filter.

petro pees

Alleen mijn cynopsen hebben een filtertje;bodemfilter.
Meer om het water in beweging te houden,maar ik moet zeggen dat ie het bakje goed vschoonfiltert
Petro
Tylototriton Shanjing

Steven DC

#4
Totaal geen filter??? En alles blijft netjes mits wekelijkse verversing?
nu kan ik enigzins begrijpen dat je bij 2 - 3 bakken een wekelijkse waterverversing kunt toepassen, maar ga je dat ook doen als je 20 bakken heb staan? :o

robkeulers

Ik heb kleine interne filtertjes, of filtering aangedreven door een luchtpompje. Zo lang je bak groot genoeg is, en er niet te veel dieren in zitten hoef je het water helemaal niet zo vaak te wisselen. Voorwaarde is wel dat je overtollig voer opruimt als het blijft liggen. Zo lang je dat doet kun je zonder filter uit is mijn ervaring.

De filters zijn bij mij meer bedoeld om een minimale beweging in het water te krijgen.

joost.v.wijk

ik heb vroeger nooit een filter gebruikt. Ververste zelden het water, en de bakken draaiden top. Biologisch evenwicht was prima in orde.
Op deze manier doe ik het eigenlijk nog steeds met de meeste bakken. Bij enkele heb ik zelf een bodemfilter gebouwd d.m.v. een krekelbakje. Ik wens hier binnenkort nog een artikel over te schrijven in het verenigingsblad, dus ga hier verder nog niet op in.
Water verversen doe ik nog steeds zelden. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, maar de bakken 'groeien en bloeien' geweldig. Als iets goed draait moet je er van afblijven


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Ik heb een klein intern filtertje voor de semi aquatiele bak met de paramesotritons. En wat forsere interne filters voor de axo's. Waarvan er een filtert d.m.v. een luchtpompje. Deze laatste is een Thais systeem wat ik nog niet eerder hier heb gezien, maar voldoet erg goed.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 07, 2009, 03:37:20 PM
Bij enkele heb ik zelf een bodemfilter gebouwd d.m.v. een krekelbakje. Ik wens hier binnenkort nog een artikel over te schrijven in het verenigingsblad, dus ga hier verder nog niet op in.

Dan hoop dat je er heel snel tijd voor vindt Joost. Lijkt me enorm interessant!

joost.v.wijk

ik doe m'n best, de foto's zijn al klaar, en de rest zit nog in m'n kop


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alibombali

Voor mijn nieuwe stelling ga ik filteren met een luchtpomp (40 uitgangen) bevestigd op turbo's die werken met onderdruk....

robkeulers

Hoe groot is het verbruik van die pomp?

en hoe doe je dat met de verlichting Alex? Ben erg benieuwd!

alibombali

Hij is voor mij gekocht..ik heb hem zelf nog niet gezien ik ga zowiso maar 20 van de 40 uitgangen gebruiken..ik heb dus een overcapaciteit hij is geloof ik 40 watt.
De verlichting word van LED-verlichtig al weet nog niet welke precies...

joost.v.wijk

Is ledverlichting kwalitatief goed genoeg voor planten? Heb mij hier zelf nooit in verdiept. Hoe zit dat met kleuren en golflengtes?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Was ook aan het zien of ik LED verlichting kon gebruiken, tot ik de prijsofferte had gekregen... Komt ie dan hé:

                                                                       Via ORGANIC LIGHT     Via RESELLERS
Artikelcode             Artikelomschrijving                          Prijs p/st             Prijs p/st
                                                                              inclusief BTW       inclusief BTW
OL-CS1-65            Organic Light Color Serie I 65cm         995,00               945,00
OL-CS1-89            Organic Light Color Serie I 89cm         1.295,00             1.245,00
OL-DS1-65            Organic Light Day Serie I 65cm           895,00               845,00
OL-DS1-89            Organic Light Day Serie I 89cm           1.195,00            1.145,00
OL-DS2-65            Organic Light Day Serie II 65cm          1.095,00            1.045,00
OL-DS2-89            Organic Light Day Serie II 89cm          1.495,00            1.445,00

Geldig vanaf 1 juni 2009