Ze zijn er eindelijk :)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ambiance

Hoera!
Na 3 weken kwam de nitriet-peak dan eindelijk opzetten. Na een dag of wat stond de waarde mooi op 0.
Dus hebben we de kweker gebeld en 3 schattige lotls opgehaald.
We kregen nog een aantal mooie waterplanten mee en wormen.

We hebben ze aldaar vergeleken met de andere lotls en volgens ons hebben we 3 vrouwtjes.
Toch twijfel ik bij Meysi.... dat lijkt verdraaid veel op een soort van 'zakje'.

Ik heb een fotoboekje gemaakt waar je (door op de foto te klikken) de foto kunt vergroten naar het originele formaat. Zouden jullie aub willen kijken of zij nu eigenlijk een hij is? Niet dat het erg is, hoor. We mogen ze nog ruilen maar dat willen we niet, zijn al veel te veel aan ze gehecht geraakt. Dan is het maar zo, jammer dan. Het gaat dus vooral om Meysi (ja, meissie, van 'meisje', haha).

Hier is de link naar Nishibi, Joya en Meysi: http://www.photoambiance.nl/axolotls

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!

Oh ja, ze hadden nog nooit pellets gehad maar eten het heel goed. Ook een levende worm hebben ze al gehad (brrr....). Maar wel leuk om ze te zien happen en kauwen!
Soms zitten we gewoon op een stoel voor het aquarium te genieten :) Wat een geweldige diertjes zijn het toch, he?

Groetjes,
Heidi (Ambiance)

PS: ik heb ook een link naar m'n fotoboekje in de rubriek bij de andere foto's en video's gezet. Maar dat is dezelfde als die hierboven. Heb hem hier ook even bijgezet voor 't gemak, vanwege het kijken naar Meysi.

joost.v.wijk

De wildkleur lijkt inderdaad verdacht veel op een mannetje. Maar misschien is het mogelijk om haar/hem/het van de zijkant te fotograferen...?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ambiance

Ik heb 2 andere foto's (baggerfoto's, haha) even wat geknipt tot op het geslachtsdeel van de zijkant.
Hier zijn ze. Hier lijkt het weer veel meer op een vrouwtje, vind je niet?


joost.v.wijk

wel een vrouwtje dus, dat is hier wel duidelijk


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

foto1 en 2: dit is een mannetje (buiten voortplantings-seizoen)

foto 3 :vrouwtje


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ambiance

Bedankt voor de moeite, Joost.

Om eerlijk te zijn: ik zie het verschil nauwelijks, hahaha. Heb er nog geen getraind oog voor, denk ik ;) Twijfel nu zelfs bij een van de witte, als ik die vergelijk met jouw voorbeelden, hierboven.

We zullen het vanzelf zien, of er ooit eitjes te vinden zijn of ook niet :) Misschien worden we vanzelf een keer verrast.

joost.v.wijk

De cloaca van de mannetjes zijn veel groter, bij de vrouwtjes is het een klein 'bobbeltje'. Als je twijfelt, kun je altijd meer foto's plaatsen.



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

is het niet zo dat bij de vrouwtjes het vlak loopt. en bij de mannetjes in een punt, vlak voor de cloaca.
is ook wel te zien op de foto's van joost.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten! veel plezier ermee  ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Salasander

Mooie axolotls, prachtige foto´s.
Maar dat van die luchtbelletjes is niet waar.
Het is stresserend voor axolotls en het heeft geen nut.
Als je meer zuurstof in het water wil moet het wateroppervlak bewegen door bv. de filteruitlaat aan het wateroppervlak te zetten.

Ambiance

#9
Citaat van: Sander Bauwens op oktober 22, 2009, 12:11:09 PM
Mooie axolotls, prachtige foto´s.
Maar dat van die luchtbelletjes is niet waar.
Het is stresserend voor axolotls en het heeft geen nut.
Als je meer zuurstof in het water wil moet het wateroppervlak bewegen door bv. de filteruitlaat aan het wateroppervlak te zetten.

Dank je, Sander.

Hoe bedoel, je, "dat van die luchtbelletjes is niet waar"?  Ik heb het nog nooit met 1 woord over zuurstof in het water gehad dus begrijp nu niet helemaal wat je bedoelt. Ik schreef alleen dat ze graag in de bubbeltjes liggen.

Jij bent de eerste waarvan ik lees dat een beluchtingssteen stress zou geven en geen nut zou hebben. Zo'n steen wordt juist erg veel aangeraden.

Buiten de steen heb ik natuurlijk ook een filteruitlaat aan het wateroppervlak, hoor. De Sera L300, daaraan heb ik een passend slangetje aangesloten dat strak door de filtermat (die rechts achter in de hoek staat) heen steekt waardoor het gefilterde water in het ongefilterde aquariumwater stroomt, direkt op het wateroppervlak.

Ik heb de pomp niet op zijn hardst lopen want dan is de stroming te sterk. Dat zou stress geven anders, dat wist ik voor de aanschaf al. Daarom het steentje aan de ene kant en de filteruitlaat aan de andere kant (beide lichtelijk aangedreven door een enkele pomp), zodat het wateroppervlakte toch nog overal voldoende in beweging blijft en er geen 'huid' kan beelden.
Met enkel de filteruitlaat (die dus niet op zijn hardst loopt) staat het water bijna stil aan de andere kant van het aquarium en ik wil natuurlijk geen witte of olieachtige laag op het water krijgen. Geen idee hoe de officiele term daarvoor is (op zijn duits heet dat een 'Kahmhaut').

Maar een steentje helpt wel degelijk om het wateroppervlak in beweging te houden en hoeft helemaal niet op zijn hardst te lopen. De stroming in mijn aquarium is overal voldoende en toch helemaal niet sterk. Mijn lotls hebben hiermee geen gebrek aan zuurstof dus waarom zou ik meer zuurstof willen?

Groetjes :) Ik ben benieuwd of ik je goed begrepen heb (of jij mij, haha).

Edit: Terwijl ik aan het typen was, is de reactie van Sander hierboven verdwenen. Had ik me de tijd kunnen besparen, lol. Maar geeft niet :) Dag!


robkeulers

Ik had Sander's post verwijderd omdat hij in mijn beleving uit de lucht kwam vallen en weinig inhoudelijke diepgang had.
Omdat het topic verdween terwijl jij reageerde ontstond er een wat rare situatie, heb het topic dus maar weer terug geplaatst om het duidelijk te houden.


Ambiance

Oooh, haha, okay. Dank je, Rob!

Salasander

Ja zeg, wat voor een forum is dat hier. Alles wat ik post is niet goed.

Ik zeg dat het mooie axolotls zijn en dat mag dan niet. Maar iemand anders zegt net hetzelfde en dat mag dan wel.

robkeulers

Sander, het gaat zeker niet over je compliment, dat zou raar zijn!

Het gaat er om dat je uit het niets opeens over luchtbelletjes begint en daarbij een verhaal vertelt waar ik mijn vraagtekens bij stel. adviezen aan beginners moeten in mijn beleving altijd algemeen geaccepteerd zijn, aan nieuwe, controversiële meningen heeft een beginner niks, dat maakt het alleen verwarrend.

Salasander

Je weet dus blijkbaar niks over axolotls.
Ik heb ooit ook eens zo een luchtbel-ding in mijn aquarium gezet. Na 5 minuten zag je al dat de axolotls er niet tegen konden, meteen eruit gehaald en terug in de vijver of in de kast.