Lissotriton boscai van verschillende grootte combineren?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Ik heb een groepje volws boscai, en een groepje juvenieltjes van dit jaar. Omdat ik komende maand een nieuw huis krijg wil ik de dieren even praktisch huisvesten (verzorgingstechnisch dan).  Ik hou de juvenieltjes in een landbak, zou het mogelijk zijn om de ouderedieren daar ook bij te voegen, of zou dat tot kannibalisme leiden?




joost.v.wijk

hoi Rob, ik heb vaak van verschillende salamandersoorten de nakweek bij de ouders gedaan, maar dat was nakweek van een jaar oud. Dit ging eigenlijk altijd wel goed, maar jongen van dit jaar zou ik zelf niet proberen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Nog meer mensen die ervaring met Lissototriton hebben (ofwel vroeger kleine triturus)?

Steven DC

Citaat van: Rob Keulers op oktober 25, 2009, 02:08:05 PM
Nog meer mensen die ervaring met Lissototriton hebben (ofwel vroeger kleine triturus)?

Volgens de kweker waar ik de Lissotriton italicus vandaan heb zou je, zowel bij L. italicus als bij L. boscai, de larven, juvenielen en adulten in dezelfde bak kunnen huisvesten. Ik durf m'n hand er niet voor in het vuur steken, maar heb het toch ook gelezen in caresheets als ik me niet vergis.

joost.v.wijk

Die soort heb ik gehad eerder. Ik kon niet op de naam komen... Met italicus schijnt het dus wel te kunnen, ook volgens A.Bouwman (lacerta jaargang 57 nr 6)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

Ik heb er in het verleden heel veel gekweekt. Juvenielen zijn erg klein van boscai. Ik zou ze zeker apart van de volwassenen houden. Je hebt helemaal niet veel ruimte nodig voor de landfase.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kirsipu

Ik heb vroeger, toen het nog wel was toedestaan, heel veel gekweekt met T. Vulgaris.
De ouderdieren en de jongen, nadat ze eenmaal aan land waren gegaan, hield ik gewoon bij elkaar.
Ik heb heel vaak toegekeken wat er gebeurde als een ouder dier een jong in de gaten kreeg en gezien
dat de ouder eerst wel op de beweging van het jong reageert maar het toch niet als prooi herkent.
Oftewel, bij mij ging het toen goed met T. Vulgaris.
Greetz Jan

Steven DC

Citaat van: Harry Dresens op oktober 26, 2009, 08:28:48 AM
Ik heb er in het verleden heel veel gekweekt. Juvenielen zijn erg klein van boscai. Ik zou ze zeker apart van de volwassenen houden. Je hebt helemaal niet veel ruimte nodig voor de landfase.

Zou je dit doen omdat je er slechte ervaringen mee hebt gehad Harry, of gewoon uit voorzorg omdat je niet zeker weet of het gaat?

Harry

Het is belangrijk om de dieren goed te laten doorgroeien. Zeker als je zo'n kleine nakweekdieren hebt is het belangrijk dat ze na de metamorfose de eerste periode goed doorgroeien. Daarvoor moet je niet teveel dieren bijelkaar doen en zeker de dieren altijd op grootte selecteren om voedselconcurrente te voorkomen. Bij mij bleven ongesorteerd op grootte vooral de kleine dieren achter, wat tot uitval leidde. Dat was in mijn eerste jaren. Daarna heb ik altijd mijn nakweekdieren op grootte maandelijks gesorteerd. Vooral bij vittatus heeft me dat prachtige dieren opgeleverd. *die zijn ook heel klein na de metamorfose)

Kanibalisme op het land ken ik uit ervaring vooral bij carnifex in combinatie met kleinere dieren (waargenomen)
Ook zijn er soorten die je wel in combinatie kan houden met kleinere dieren op het land. Zo kon ik mijn corsica's in mijn buitenterarium in combinatie met vrijwel alle andere soorten houden als ik even plek nodig had. (heb wel een buietnterarium van 1 kubieke meter inhoud)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan