Welke ondersoort van de inheemse salamanders vertoeft hier?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

David en Sofie

Het is iets waar ik nooit ben blijven stilstaan, maar gezien de nieuwe wetgeving qua inheemse dieren bij ons in België, heb ik op het internet vast kunnen stellen dat er toch verscheidene ondersoorten bestaan van onze inheemse salamanders.

Iets waar ik nog niet achter ben gekomen, is welke ondersoort van Lissotriton vulgaris, Mesotriton alpestris, Lissotriton helveticus en Triturus cristatus we hier, in België of Nederland, terugvinden????

Vriendelijke groeten

David

robkeulers

als ik mij niet vergis hebben we:

Lissotriton vulgaris vulgaris
Lisotriton helveticus (weet ik niet)
Mesotriton alpestris alpestris,
Triturus cristatus cristatus

Dus gewoon overal de nominaatvorm van (behalve bij salamandra, maar die vroeg je niet  ;) )

David en Sofie

Dank je Rob!

Van salamandra wist ik het al ... daarom dat ik het ook niet ter sprake bracht.

Ik heb nog geen website gevonden die een ondersoort linkte aan België en/of Nederland, maar dat is bij deze dan gebeurd  :) ... behalve ééntje: Lissotriton helveticus?

DannyS

#3
Volgens caudata culture zijn er een aantal ondersoorten.
Als ik naar foto's kijk dan zou ik zeggen dat we hier L. h. helveticus hebben in NL en BE.

Edit2: Die Alonsoi is wel héél erg mooi, zeg..

Jari B

We hebben hier in NL inderdaad Lissotriton helveticus, bij mij in de buurt ben ik ze al een paar keer tegengekomen.

robkeulers

Het gaat er niet om of helveticus hier zit, dat is bekend. De vraag is welke ondersoort hier voorkomt.

Hugo

We hebben hier enkel nominaat vormen, behalve voor Salamandra! :)

David en Sofie