Tylototriton verrucosus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Hier mijn ervaringen met de opkweek van de larvan die ik destijds van mark heb gehad.
Ik heb 2 x 14 larven gehad en ze groeien als kool. In het begin heb ik ze wel boven de 20 graden gehouden tot ze door de eerste fase heeen waren. er lijkt er nu eentje al te gaan metamorfoseren. Er zitten een aantal hele grote bij die nog volop kieuwen hebben. Dat zijn de dieren de ik uiteindelijk wil overhouden. Een van de dieren is helemaal wit. Het lijkt een flavist te worden, maar zeker is dat nog niet. De dieren zijn heel schuw snel en moeilijk te fotograferen, maar ik zal proberen het witte dier zo snel mogelijk op foto te zetten. Van jef hebben we ook een 40-50 tal larven gehad die net uit waren. Daarmee doen we het volgende experiment. We hebben 50 larven in een copleet ingerichte nieuwe bak gedaan, dus met bodem en planten en we willen tellen hoeveel we er over houden. Dit, omdat de eerste fase bij verrucosus lastig is omdat je geen watervlooien kan voeren. Ook deze dieren lijken het vanaf houten tot nu goed te doen.

Oh ja , Natuurlijk houden we straks dieren over. Deze zullen we natuurlijk eerst op het forum aanbieden en wat we dan niet kwijtraken gaan we gebruiken om aan andere tylototrotonsoorten te komen. In het najaar in Hamm zijn er vaak andere tylo's te koop. Wij hebben daar weer een tafel en zullen dan weer het een en ander aan overschot verkopen en dat geld weer investeren in nieuwe kweekdieren. De opbrengst van de vorige beurs hebben we geinvesteerd in volwassen algira's en een volwassen kweekgroep Bufo viridis.

Wie heeft er nog meer larven van mark gehad en hoe gaat het met de dieren. En hebben jullie al foto's? Benieuwd naar temp en of ze na de metamorfose weer het water ingaan  en hoeveel je er hebt.

Meldt niet alleen je successen, maar meldt vooral ook de dingen die niet zijn goed gaan, dan kunnen we soortgelijke problemen bij anderen voorkomen. Het is bekend dat er bij de metamorfose dieren uitvallen. Dus meldt dat ook en schaam je er niet voor!!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Interessant stukje Harry, ik hoop dat het goed gaat. Wie weet het ik dit jaar nog een eigen huisje samen met mijn vriendin en kan ik mijn verzameling ietwat uitbreiden. Wat is er eigenlijk anders aan de normale manier van opvoeden omdat je het over een experiment hebt? Hoe vang je het moment op dat de larven geen watervlooien eten?

Harry

Ik wil weten hoeveel dieren ik overhoud als ik gelijk de opkweek in een ingericht aquarium doe ipv van eerst in bakjes. Dit omdat ik alleen tubifex voer. en dan moet er wat zand in de bak. Het is dus gewoon een tel experiment. Als ik van de 50 larven 80% overhoud ben ik tevreden. En kies ik deze opkweekmethode in het vervolg altijd omdat het makkelijker is.               
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Ben gisteren bij Hein geweest en bij hem gingen de eerste dieren al met een leeftijd van 2 maanden op het land. (temp boven 20 graden) de eerste verdronk echter. Ik heb de overige 3 dieren die het land opzochten meegenemen om bij lagere temperaturen te zetten. Ik heb ze als volgt gezet. Een ondiepe schoenendoos met 3cm water en een stuk dakpan erin bedekt met bronmos. Op de bodem een paar handjes zand (voor de tubifex) en een paar takjes waterpest. De deksel is helemaal dicht om te voorkomen dat de dieren geheel in de landfase komen. Ik heb bewust voor een ondiepe plastic schoenendoos gekozen om de luchtkolum boven het water ze klein mogelijk te houden. De doos wordt wel elke dag geopend ter controle van de dieren en het voeren. ens in de week ververs ik het water geheel. De dieren schuilen onder de dakpan en rusten erop en eten in het water. De dieren gaan in en uit het water en moeten over worden over een maand weer teruggezet in het diepere aquarium waar ze geheel in het water zullen verblijven. Let erop dat wanneer de dieren voor het eerst het land opzoeken of wanneer de kieuwen bijna weg zijn dat je de dieren uit de diepe bak haalt, want ze kunnen verdrinken. Tijdelijk in een ondiep water met vochtig landdeel voorkomt dit. Verder houd ik de dieren nu bij lagere temp (16-19 graden) Ik voer tubifex en kleine regenwormen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

#4
Hier een stukje over de T. verrucossus die bij mij thuis zitten. In een bak van 60x40x40 en 15 CM water.
Heb de 9 grootsten uitgezocht en nog 2 kleineren uitgezocht aangezien ik vaak hoorde dat opgekweekte dieren waarbij de grootste steeds werden uitgezocht dit allen vrouwen of mannen waren vandaar dat ik hiervoor koos.
Verder heb ik 5 larven met Rene meegegeven en de andere staan in een andere aquarium met een luchtfilter erin en zwart aquariumgrind als bodembedekking. Er werd er pas 1 wit en die is helaas overleden heb een watertest gedaan en zag hier niks raars aan waardoor dit kon komen. Verder zijn dit nog kleine maat larven die nog een eindje moeten groeien.
Nu terug op de dieren die ik voor mezelf hou en opkweek. Ik heb ze al vanaf het begin in een terrarium gezet met toendertijd een luchtpompje, waterpest, stenen en stukkurkschors boven het water uit. Later heb ik op het schors mos geplaatst wat ik bij de intratuin gehaalt heb alvast voor als ze het water uitkomen. Daarna zag ik dat mijn axolotl vrouwen eieren gingen leggen en had op het moment geen waterplanten bij de hand dus heb uit deze bak en andere bakken de waterplanten eruit gehaalt. En heb ik het luchtpompje meer naar het midden van de bak gelegt en er is geen uitval geweest. Daarbij staat de temperatuur van het water tussen de 12 en 15 graden de hele periode tot nu toe. Verder heb ik tussentijds hier ook zwart grind toegevoegd en water Vallisneria geplaatst wat steeds losraakt en nu gewoon op de oppervlakte drijft. Heb er een gewone waterpomp ingeplaats om via een slang water over het kurkschors terug het water in te laten stromen zo blijft gelijk het mos goed vochtig voor als ze morphen en het land op gaan. Bij het pompje heb ik Java-mos gepropt mocht er toch nog een larven door de aanzuigkracht eraan verstrikt raken en doodgaan. En heb hierbij ook het luchtfiltertje verwijdert.
Heb afgelopen zondag ook alle ruiten opgeboent dus kan er beter doorheen kijken en alles beter volgen.
Ik verwacht dat de meeste larven binnenkort wel zullen morphen hieronder wat foto`s.



Pamela

Das pas een mooie bijdrage kevin voor het forum. Fijn dat je de bedoeling hebt begrepen en ga zo door! Erg mooie foto's en goede informatie. Slim dat je een aantal kleinere dieren hebt gehouden succes!!!!!!!!!

Coen Deurloo

Goed zo Kevin, bedankt voor dit leuke, informatieve stukje en de foto's!

kevin

Na een mooie week Tsjechie kom ik thuis en kijk ik in de bak is er 1 bijna gemetamorfoseerd :D
Echt een leuke verrassing was het. En voor nu ziet die er super gezond eruit ik hoop dat dit verder ook zo doorgaat. En dat de anderen gauw zullen gaan volgen.

kevin

Nog een update voor Hein.

Ik heb ze overgeplaatst naar een andere bak waar het waterpeil iets hoger is en beter beplant is.
Er zitten nog larven tussen en sommige zijn echt groot en dik kwa larven nog.
Maar ik heb het gevoel dat ik er een paar mis maar heb nooit een dode gezien en ze kunnen ook niet ontsnappen. Daarentegen zijn ze te groot om elkaar op te eten dus ik ga een keer de bak maar eens goed uitpluizen.
Maar verder heb ik een paar mooi gemorfde dieren ertussen zitten.

kevin

Ik heb weer even gekeken probleem is ze kunnen zich goed verstoppen niks aan het handje dus.