vuurbuik salamander ,wondje

kabal

een van mijn salamanders (vuurbuik) heeft een  wondje achter zijn poot ,het is een wit vlekje het was eerst een putje mr mijn vriendin heeft er af en toe wat verdunde isobetadine op gedaan en hem apart gezet vr de zekerhied en het ziet er al beter uit, mr hij zit nu al een paar dagen apart en hij krijgt precies stres ,zijn staart is gekruld enz... waneer zou ik hem terug bij de rest kunnen zetten ? als het vlekje volledig weg is ?

joost.v.wijk

houd hem in ieder geval minstens een week of 6 apart van de rest. Is het een nieuwe aanwinst, of heb je ze al langer?

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

kabal

nee ik heb ze al een half jaar ofzo ,hij wil ook niet meer eten i :(k hoop dat hij rap beter wordt

joost.v.wijk

een wondje krijgen ze niet zomaar, ook niet van een andere vuurbuiksalamander, tenzij je Pachytriton hebt. Kun je een foto maken? Meestal is zo'n wondje al een vergevorderde schimmel

H. orientalis
L. laoensis

kabal

wat doe je als het schimmel is ? ,ik zal binnenkort een fimpje posten

joost.v.wijk

bij schimmel is gewoon keukenzout het eerste wat je moet proberen. 3 tot 4 gram per liter water. Maar of het nog op tijd is (afgaand op je vorige posts...)

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Waarschijnlijk weer het algemeen bekende probleem bij Cynops oriƫntalis wildvang diertjes die uit de dierenwinkel komen...
Kijk even bij "hulp bij zieke salamanders" en zoek de topics eruit over Cynops orientalis en vuurbuiksalamanders. Je zal versteld staan hoeveel mensen dit probleem al aangekaart hebben op het forum. Als het Cynops orientalis is, hebben ze waarschijnlijk salamanderpest door de slechte condities waarin ze getransporteerd worden in de handel.