T. kweichowensis

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

joost.v.wijk

1 man verblijft continue in het water, de andere man zit nog op het land. De vrouw zoekt het water wel steeds op, maar blijft nog in de bovenste lagen. De aquatiele man zit er wel constant achteraan.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Als ze bij mij nog het water in gaan is mijn 'doel' van dit jaar bereikt.

Hoe diep is het water bij jou, Joost?

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Wat zijn het toch mooie dieren  :)

Ik hoop voor je Joost dat het lukt dit jaar!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Harry

Ik las dat je kweichowensis eitjes hebt Rob
Is dat van het nakweek dier van andy of van het wildvangdier? En als het van een jong dier is, ben ik benieuwd naar de lengte van het leggende vrouwtje. Ik wil graag weten of het waar is dat dieren vanaf 13-15cm eieren kunnen produceren.

Succes met de opkweek en dat er veel eitjes zullen volgen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

mijn info over de kweek met de kweichowensis heb ik voortgezet in een ander topic, dan kan Joost op deze plek zijn verhaal blijven doen. Ik hoop dat je ook eitjes krijgt Joost, zou leuk zijn!

joost.v.wijk

Tylototriton kweichowensis

De activiteit tussen de 2 mannen, die ik vanavond gefilmd heb.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

Dat ziet er heel goed uit joost. Wat leuk dat het eindelijk met deze soort zo goed gaat!! En wat een prachtige opnamen. Zowel rondedans en staartzwaaien tussen 2 mannetjes!.  Heb je het vrouwtje ook zien paren? Je ziet dat wel vaker met 2 mannen (concurrentie). Ik zie dat ook bij verrucosus waar ik teveel mannen heb. Bij pleurodeles en tylototriton kunnen teveel mannetjes in een bak de voortplanting verstoren. Ze gaan dan met elkaar "spelen" om te laten zien wie de beste is en het vrouwtjeblijft buiten schot. Misschien is het een idee om 1 man apart te zetten. Zowel bij verrucosus als pleurodeles (Deze geslachten zijn verwant) kreeg ik in het verleden geen eieren. nadat ik het teveel aan mannetjes weghaalde kreeg ik onmiddelijk eieren. Maar misschien gaat het ook zo wel snel lukken. Wat is je temperatuur nu? en hoe oud lang zijn je dieren ongeveer?

Belangrijk is dat jij en Rob nu goed gaan documenteren, want jullie zijn de eersten die met nakweekdieren gaan kweken. In het verleden werd er alleen met wildvangdieren gekweekt.

Dingen als± Bij welke temperatuur zijn je dieren het water in gegaan? Had je ze daarvoor alleen op land of in een aquaterrarium?

dat zijn dingen die belangrijk zijn voor toekomstige houders van jullie nakweek. Je eieren komen er zeker aan!!

succes!!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

De mannen en de vrouw zaten voorheen gescheiden (vrouw kreeg ik later, en zat in 'quarantaine'. De dieren zaten droog, met een waterschaal van ong. 2 cm. diep. Op het moment dat ik de dieren bij elkaar plaatste (mannen bij de vrouw), zag ik gelijk een amplexus tussen de 2 mannen, op land. Die activiteit heb ik niet eerder gezien. Waarschijnlijk werd dit aangewakkerd door aanwezigheid van de vrouw. Dit was voor mij de reden om ze in een meer aquatiele setup te plaatsen. De mannen gingen ook gelijk het water in.
Als ik vermoedens krijg dat 2 mannen en 1 vrouw niet goed gaat, zal ik er een man uithalen.

De mannen zijn beide van 2008, de vrouw van 2007.

Het interessante tussen de competitie van de 2 mannen (staartzwaaien en rondedans) is ook dat ze beide flink wat luchtbellen lieten ontsnappen. Misschien is het gewoon toeval, maar ik denk wel dat dit er mee te maken heeft. Ze doen dit beide op hetzelfde moment, en heb dit bij een enkel dier niet zo overmatig eerder gezien.

Temperatuur zit hier nu op 20-21°C.

Verder ga ik natuurlijk alles bij houden


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

Dank je Joost. Deze informatie hebben we wat aan! Leuk dat je ook amplexus gezien hebt. Ook bij verrucosus zie ik alle 3 de vormen van paren (amplexus, staartzwaaien en rondedans) en inderdaad altijd bij concurerende mannetjes
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

Mijn kweichowensis willen nog niet echt het water in gaan, ze zijn nu 12,5 cm ongeveer.
Maar de cloaca van de mannetjes zijn al wel groter.
Voor deze winter was er wel een man aquatiel toen ik ze nog in de schuur had staan, maar de anderen wilde niet het water in.
Vooral 's avonds gaan ze nu in het water gedeelte, maar dan zitten ze nog steeds telkens aan het oppervlak.
Zou ik ze het beste helemaal aquatiel moeten doen door ze in een aquarium te zetten?

joost.v.wijk

Ik heb je kweicho-bak gezien Jari, en ik zou ze zeker niet aquatiel zetten, zolang ze nog niet echt willen. Jouw bak is prima in orde lijkt me. Nu kunnen ze zelf kiezen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Ik zal het dan voorlopig zo laten, en wanneer ze een paar cm groter zijn zal ik er pas echt mee proberen te kweken.

Harry

Jari jouw dieren zijn uit mijn kweek van 2008
Ik lees dat er nu gekweekt wordt door rob en joost met dieren uit 2007. Ik denk dus dat je nog een jaar moet wachten en ze niet in het water forceren maar gewoon in een aquaterrarium moet houden zoals de bak van Rob die hij heeft beschreven.

Wel leuk om nu te weten dat de nakweekdieren na ongeveer 3 jaar geslachtsrijp zijn.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

De dieren worden weer actiever, hoogst waarschijnlijk door het betere weer. Ik heb meerdere spermatoforen gezien, kreeg het helaas niet voor elkaar om ze (scherp) op de foto te zetten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis