T. kweichowensis

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Harry

Volgens mij kweekt jeff de juvenielen op in een aquaterrarium en alex ook. De dieren van jeff hebben volgens mij ook een andere herkomst. Dus dat kan ook wel de reden zijn ipv van de legkorrels.
Ik vind het zeker de moeite waard rob om uit te zoeken wanneer een bepaalde soort geslachtsrijp is. Ik heb de dieren een jaar te vroeg in het water laten gaan, wat me toch 1 dier koste. Nu is toch door jullie erbvaringen duidelijk hoe het allemaal aangepakt moet worden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Citaat van: Harry Dresens op juni 07, 2010, 05:49:17 AM
Volgens mij kweekt jeff de juvenielen op in een aquaterrarium en alex ook. De dieren van jeff hebben volgens mij ook een andere herkomst. Dus dat kan ook wel de reden zijn ipv van de legkorrels.

Volgens mij was er geen woord serieus bedoeld over die legkorrels, dat was een grapje.

Harry

Dat was wel duidelijk hoor
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

De eieren zijn iig bevrucht. Ze zijn al mooi aan het ontwikkelen. Geen idee hoeveel het er zijn, ga ze er vandaag of morgen uit halen. De dieren zijn nog erg actief. De dame zit constant in het water, maar heb verder niet het idee dat ze nog eieren legt. De keren dat ik haar (sporadisch) op land zie, zit ze verscholen onder het stuk kurkschors.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Echt prachtig nieuws!!
Ik heb gisteren mijn 'vetgemeste' kweichows in de vernieuwde bak gezet, kijken of ze er bij mij ook zin in krijgen :p.
Ik zag dat een van de vrouwtjes een opvallend opgezette cloaca had (vulkaantje), kan dit iets van vruchtbaarheid betekenen, of heeft dat er niets mee te maken? Hoe zit dat bij jouw vrouwtjes?

joost.v.wijk

Dit heb ik regelmatig (kort) gezien bij mijn vrouwtje. Het zal er vast mee te maken hebben.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

dat 'vulkaantje' kan een goed teken zijn, maar kan ook betekenen dat ze zich net wil gaan ontlasten  :D
Ik had verwacht dat de mannen een meer opgezette cloaca zouden hebben, maar dat valt eigenlijk reuze mee. Het meest opvallende teken vond ik zelf dat de vrouwen duidelijk dikker waren dan de mannen, en natuurlijk dat er meer actie in de bak was. Ook het vaker opzoeken van het water was een opvallend punt.

Even kort samenvattend: De heftig opgezette cloaca zoals je dat bij enkele Triturus-soorten bijvoorbeeld ziet vond ik bij de kweichowensis minder prominent aanwezig.  

Joost, vind het echt heel erg cool, succes ermee.
Mijn eerste larfjes zijn gisteravond geland. De eitjes zijn in 1 weekend gelegd, maar er zit een enorm verschil in de ontwikkelingssnelheid. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat de eitjes van meerdere vrouwen komen, maar of het echt hierdoor komt weet ik natuurlijk niet zeker.

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op juni 09, 2010, 10:21:54 AM
Even kort samenvattend: De heftig opgezette cloaca zoals je dat bij enkele Triturus-soorten bijvoorbeeld ziet vond ik bij de kweichowensis minder prominent aanwezig.  

Klopt, het enige wat mij is opgevallen, is dat de cloaca, van zowel man als vrouw 'geopend' is.

@ Rob: Jij net zoveel succes!!!


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Leuk Joost, gefeliciteerd!

Kan ik misschien toch nog dit jaar met kweichowensis beginnen  :)
Leuk dat het zo goed gaat met kweichowensis.

Succes!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Zonet de eieren verzameld. Ik gokte op 15-20 stuks (die grotendeels zichtbaar waren), maar uiteindelijk haalde ik er 41 ontwikkelde eieren uit, en 2 onbevruchte! Ze liggen nu in een 40 cm aquarium op een steen met javamos dat net boven water uitsteekt. Temperatuur zit op 23-24°C.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Zojuist gezien dat het vrouwtje weer een spermatofoor op nam. Misschien een 2e legsel binnenkort...???

Van het eerste legsel is later nog 1 eitje onbevrucht gebleken. De rest ontwikkelt zich gestaag.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

#71
...en ik zag gisteravond het eerste larfje in het water liggen  :)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Hugo


joost.v.wijk

Er zijn ondertussen zo'n 10-12 larven uitgekomen, en de komende dagen verwacht ik de rest. Een aantal bevruchte eieren bleken zich niet goed te ontwikkelen, en heb ik verwijderd.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Coen Deurloo

Gaaf Joost! Ik ben benieuwd naar de vorderingen.