T. kweichowensis

0 Leden en 7 gasten bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Een aantal larven zijn zonder bekende oorzaak gesneuveld. Ik kwam zo af en toe een beschimmeld larfje tegen, net nadat ze uit waren gekomen. De laatste dagen lijkt het weer stabiel in de bak. Hoeveel larven ik op dit moment heb over gehouden weet ik zo niet. In de bak ligt een laag grind, waar de larven vrij onduidelijk te zien zijn.
Met m'n (niet al te beste) digitale camera heb ik er toch nog een redelijk duidelijk op de foto kunnen krijgen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

wat jammer dat er een paar gesneuveld zijn, misschien dat je ze in meerdere bakken kan plaatsen zodat ze niet allemaal tegelijk kapot gaan als er iets onduidelijks gebeurt in de bak. Hij is goed te zien op de foto, mooi diertje.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk

Het zijn er maar enkele geweest. Ik ga ze later ook scheiden, naarmate ze groter worden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Harry

Jammer dat er een paar gesneuveld zijn. Ik heb ze altijd opgekweekt zonder dat er een sneuvelde. Met dik grind heb je weinig controle. Ik had alleen in de hoeken een handje fijn aquariumzand en voerde de eerste 3 weken alleen klijne beetjes tubifex. Eens per week verschoonde ik alles. Verder zorgde ik dat de temperatuur op ongeveer 22-23 garden bleef met een element. Daarna gingen ze een gewoon ingericht aquarium in. (max 10 per bak) en stapte ik over op rode mug.

Ik adviseer je geen watervlooien te voeren.
Elk ei is toen bij mij een dier geworden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Met een beperkt aantal eitjes, die bij voorbaat al geselecteerd werden door de kweker is de kans op succesvolle opkweek natuurlijk ook groter, dat snap ik.

Ook ik heb wat uitval gehad Joost, niks om je voor te schamen dacht ik zo. Ik vind het opkweken van enkele gezonde beestjes uiteindelijk belangrijker dan een zo hoog mogelijk opkweekpercentage halen. Zolang je uiteindelijk met een aantal gezonde, sterke larven/juvenielen straks aan de slag kunt vind ik dat je het méér dan goed doet met je beestjes. Beetje raar misschien om te zeggen omdat ik zelf ook wat larfjes heb, maar toch.. mijn complimenten heb je!

Ik voer overigens al mijn larven watervlooien, en dat gaat eigenlijk prima. De ophef die soms ontstaat dat je bij bepaalde soorten dit voer wel, en dat voer niet moet voeren ontgaat me een beetje. Wat is de reden waarom je geen watervlooien zou moeten voeren Harry?

joost.v.wijk

Ik vind de larven nog vrij klein om ze tubifex te voeren. Inderdaad heb ik ook liever gezonde en sterke dieren, daarom zit bij mij alles nu nog in 1 bak, met wat kleine watervlooien (wat overigens prima gaat), de sterkste dieren zullen zo overblijven. De zwakkere dieren zijn in een vroeg stadium al gauw verdwenen. Zo heb ik dit altijd al gedaan, met alle andere soorten salamanders. Als de larven wat groter zijn (waarvan ik dan uit ga dat dit de sterkere dieren zijn) worden ze gescheiden in een wat ruimere opzet.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Vanochtend toen de lampen aangingen zag ik dit, en gelijk de camera erbij gehaald. Zal ik dan toch binnenkort nog een legsel kunnen verwachten?

Dat de Chinesen er rare standjes op na kunnen houden was alom bekend; ik zag zelfs een spermatofoor aan de zijkant van het glas  ;) ;) :D :D

Tylototriton kweichowensis breeding behaviour


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B


Harry

Ik heb altijd gemerkt dat larven van tylosoorten gevoeliger zijn voor hydra's dan bijvoorbeeld triturussoorten. vandaar dat ik  geen risico's  neem met watervlooien. Maar het hangt natuurlijk af van de zuiverheid van je watervlooien. En de methode die ik beschreef heeft altijd goed gewerkt.

Als je veel eieren hebt kun je natuurlijk ook wat meer risico nemen met watervlooien. De shanjings van alex schijnen het ook goed te doen op watervlooien.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Ik denk dat alle larven wel gevoelig zijn voor  (een teveel aan) Hydra's. Ik geloof niet dat dit soort-gerelateerd is.
De watervlooien die ik gebruik, laat ik eerst in een bak zitten voor een dag, en wat ik dan nodig ben hevel ik eruit met een luchtslangetje, en gaat dan door een zeefje (Artemio).
Verder heb ik gelukkig nooit last gehad van Hydra's, maar deze kunnen volgens mij ook via tubifex of muggelarven in de bak komen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Anthony

Very nice newts you have there good luck with them.

Harry

Mijn kweicho's beginnen nu ook heel hard te groeien in een keer en zijn nu zo goed als volwassen. Ze gaan echter nog niet uit zichzelf het water in. Bij enkele dieren twijfel ik nog over het geslacht. Zien jullie behalve de cloaca ook verschil in bouw van de dieren bij de geslachten. Ik zie bij jullie dikke vrouwtjes, maar bij mij zijn juist de mannen dik en de vrouwen wat langwerpig
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Sterker nog vanavond toen ik thuis kwam zag ik een koppel in de grote waterschaal paargedrag vertonen en een spermapaketje afzetten. Mijn dieren staan in de tuin in een landbak met grote waterschaal en wilden daar tot nu toe nog niet in. Misschien krijg ik dus dit jaar al eieren terwijl ik pas op volgend jaar reken. Ik ben benieuwd of een grote waterschaal voldoende is voor eieren af te zetten. Dat ga ik maar eens uitproberen. Bij mijn taliangensis willen alleen de mannen het water in de vrouwen vind ik steeds nog droog op het land.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Fer xD

congratulations!! they are extremely stunning newts!!! hope you understand english i wish i understood your language  ;D

robkeulers

Citaat van: Fer xD op juni 29, 2010, 06:31:49 PM
congratulations!! they are extremely stunning newts!!! hope you understand english i wish i understood your language  ;D

Watch this site in google translator and you'll understand!