Paargedrag C. pyrrhogaster

Marielle

Omdat het weer in november nog behoorlijk zacht was voor de tijd van het jaar, besloot ik een aantal weken geleden om de stekker van het verwarmingselement (in de bak van de C. pyrrhogasters, 1.1) maar eens uit het stopcontact te trekken. Ze hebben ongeveer 4 weken bij een temperatuur van rond de 12 graden doorgebracht. Ze hadden de mogelijkheid om op het land te kruipen, dit hebben ze niet gedaan. Ik ben ze 1 keer in de week blijven voeren met rode muggenlarven.

Vorige week hoorde ik het weerbericht dat het kouder zou worden. Ze staan bij mij in de garage, dus ik besloot om de stekker maar weer in het stopcontact te steken, gewoon voor het geval dat. De thermostaat vervolgens afgesteld op 20 graden, wat resulteerd in water van ongeveer 18 graden.

Nu kwam ik vanmiddag op tijd thuis en wierp even snel een blik in de bak. Tot mijn grote verbazing zag ik het mannetje als een gek achter het vrouwtje aanzitten, telkens tegen haar aan duwen en boven op haar willen kruipen. Hij heeft nog geen blauwe gloed over zijn staart, maar ik verwacht dat dit een deze dagen wel zal komen. Er is in ieder geval behoorlijk wat mannelijk activiteit in de bak aan de gang :D

Ik hou jullie op de hoogte!

joost.v.wijk

je hebt ze aardig warm zitten voor de tijd van het jaar. C. pyrrhogaster kan makkelijk bij 4-5 graden zitten.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis