Help!! Ik zie mijn beesten niet

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yipee-ki-yay

Hallo allemaal,

In één van mijn bakken zie ik mijn beestjes niet echt. Ze zijn er wel gewoon en doen het goed maar er zit constant condens aan de binnenkant op het glas. Nu is het zo dat het een aquarium is die ik heb omgebouwd tot aqua-terrarium. Groot landgedeelte (berg) in het water dus. Hier bovenop zit een lichtkap. Op het land leven tricolor kikkertjes. In het water leven vuurbuiken. Beide soorten zijn erg gezond en vooral de kikkers laten dat met vrolijk gefluit de hele dag blijken. Nu zat ik te denken om een zakje met daarin kattenbakkorrels op te hangen in de bak. Heeft iemand anders betere ideeen?

Gr, Maarten

joost.v.wijk

waar moeten die korrels voor dienen dan? Tegen condens???


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

yipee-ki-yay

Nou, een kennis van me had altijd last van condens in zijn auto. Altijd moest hij maar met een doekje de binnenkant van zijn ruiten droog wrijven tot het moment kwam dat hij een bakje met kattenbakkorrels onder zijn stoel had geplaatst. Dit neemt namelijk vocht op.

joost.v.wijk

oke, maar dan heb je het over een auto. In het terrarium is de RVH wel wat hoger. De korrels zijn snel volgezogen, maar condens zal blijven.
Als je in diezelfde auto ook een emmer water zou zetten, werken de korrels daar ook niet meer


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

yipee-ki-yay

Dan hoop ik dat er iemand is die in het verleden met eenzelfde probleem heeft gezeten. Misschien bestaan er andere oplossingen voor zoiets. Er hangen 2 tlbuizen in de lichtbak en ik merk dat de gifkikkers het perfect vinden deze warmte die hier vanaf komt.

joost.v.wijk

ik denk dat je te weinig ventilatie hebt


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Rowan Willemsen

Jup ventilatie is dan het probleem.
Ik had hetzelfde probleem afgelopen winter ( als het goed zal jij er ook voornamelijk in de winter last van hebben )
had voor 12,50 zoiets, 2 van die computerkoelingsventilatoren gekocht die als ik ze aanzet met een half uurtje de condens laten verdwijnen.
zodra ze uitgaan is het de volgende dag weer drama.
Ik heb ze met een tijdschakelaar dat voordat de lamp aangaat gaan ze al aan.
Ook pas nu weer sinds 2 weken.
Dat komt omdat ik de zomer minder condens is.
Ik weet niet hoe groot je bak is, ik heb hieraan met 2 genoeg: 45x45x70 ( een hoge 6-hoekige tricolore bak )

nadeel: zoals je wellicht zelf ook weet/hebt leven mijn tricolore graag op een licht vochtige ondergrond die voor rotting aan bladeren etc. Zorgt. Dit ga je ruiken zodra je de ventilatie aanzet. Zelf merk ik het niet echt maar af en toe merk bezoek het op. Zet je ze uit is de geur weg.

Succes ermee!