Paramesotriton chinensis - inrichting

fnoorden

Het gaat goed met de Para's. Na 2x daags gevoerd te hebben met goed voer zijn ze nu levendig, eten nog steeds graag en beginnen op mollige salamanders te lijken, dus geen uitstekende botten meer. Ik denk dat ik nu op een punt zit dat ze naar een normaal voerschema kunnen.

Wat is een normaal voerschema voor salamanders?
Hoe weet je dat ze genoeg hebben gehad en laten ze dan voer liggen?

Frank

fnoorden

De magerste van de twee is aardig bijgekomen.

fnoorden

We zijn een paar maanden verder, de Para's zitten nu in een meterbak met filterzand op de bodem en veel kienhout en stenen. Als filtersysteem gebruik ik 2x Tetratec EX 700, gezamenlijk goed voor 1400 liter/uur. Zo probeer ik een bergbeek na te bootsen.

Vanaf de 1e dag in de 1-meterbak zijn de salamanders veel levendiger geworden, ze scharrelen nu dag en nacht rond in de bak. Gevechten zijn er niet meer bij, sterker nog, ze zoeken nu elkaars gezelschap op. Favoriete plaats boven water is een uitstroombuis geworden.

robkeulers

Fantastisch Franky, dat klinkt als een perfecte leefomgeving voor de dieren. Heb je ook een foto van de recente, grote bak? je maakt me nogal benieuwd moet ik zeggen...

fnoorden

Hoi Rob, zoals altijd moeilijk om goede foto's te nemen, maar deze geeft de bak goed weer. De foto is wel overbelicht.

fnoorden

Nog even aanvullen, de planten die je ziet drijven zijn een nog niet gedetermineerd soort, lijkt op Pistia Stratiotes, maar heeft een fraai groen wortelgestel. Groeit enorm hard, 5 planten wisten binnen enkele maanden mijn tropische bak volledig te vullen. Uiteraard is de salamanderbak niet verwarmd, verwacht dat het groeien daar minder hard gaat. 

Zodra er weer mooie zuurstofplanten verkrijgbaar zijn, gaan die er in, inplaats van het Javamos.

Het valt me op dat de salamanders graag Myriophyllum eten, ga eens kijken of een gekookt slablaadje er ook in gaat.

Eens kijken of ik morgen wat close-up foto's kan maken.

StijnH

ziet er goed uit! Mooi aquarium!  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

robkeulers

Prachtig! da's een lust voor het oog zeg!

Het lijkt me sterk dat je salamanders groenvoer eten. Happen ze niet naar beestjes die er op zitten?

Een bak om trots op te zijn...

fnoorden

Geen beestjes op de Myriophyllum, dus misschien overwegen ze om vegetarier te worden?  ;)

Toch maar eens onderzoeken wat ze in hun eigen leefgebied eten.

joost.v.wijk

Salamanders eten alleen voer wat beweegt, dus waarschijnlijk is dat aan de hand. Ze kunnen wennen aan dood voedsel, maar dit moet dan wel een geur hebben, anders herkennen ze het niet als voer.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

elleke

Mooi gedaan met aquarium.
Veel geluk en plezier ermee.

Monique

Ziet er heel mooi uit. De volwassen hongkongensis die ik een tijdje te leen had, hadden precies dezelfde hangplek, de uitstroombuis! Een beetje dobberen in de stroming.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

fnoorden

De volgende stap is de bouw van een riparium, 200x70x70 (bxhxd). De voorbereidingen zijn al in volle gang.

De biotoop wordt een bergbeek. Waterdiepte tussen de 30 en 40 cm. Landgedeelte met keien en gemakkelijke opgang voor Para's.

Grootste probleem wordt het uitzoeken hoe de biotoop in hun werkelijke leefomgeving eruit ziet. Type gesteente, planten, stroomsnelheid, temperatuur overdag en s'nachts, etc. Een uitdaging dus.

Ik bouw wel meteen een koelsysteem in, zodat het in de zomer niet te warm wordt.

Dan nog wat Para's erbij, 4 stuks in het totaal moet kunnen volgens mij.

fnoorden

Favoriete plekken:

Para op uitstroombuis

Para tussen de stenen

amy22

Hey, mooie bak en mooie beestjes :)

Groetjes Amy