Paramesotriton chinensis - inrichting

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

fnoorden

Beste Salamander-liefhebbers,

Van het weekend kwam ik bij een dierenzaak het soort Paramesotriton Chinensis tegen. De handelaar wist overigens de naam zelfs niet. Na een paar dagen overdenken en research plegen leek het mij verstandig deze salamanders (Chinese Wrattensalamander) aan te schaffen. Beter dat ze bij mij overleven, dan bij een ander kapot gaan.

Een aquarium van 60x40x40 was al ingericht en voor twee exemplaren lijkt dit prima als tijdelijke opvang.

Afgelopen dagen heel wat afgelezen en het lijken echte watersalamanders te zijn, maar info op het internet betreffend de ideale habitat is niet bepaald uitvoerig.

Wie kan mij wat meer vertellen?

fnoorden

Inmiddels een stuk wijzer geworden.

Paramesotriton Chinensis hoort inderdaad tot de groep van echte watersalamanders. Habitat: midden China, aan de voet van gebergte leeft deze soort in stroompjes met veel keien. Temperatuur zal dus niet erg hoog zijn.

Ik begin met een aquarium met een waterdiepte van 20 cm en een relatief klein droog gedeelte. Opbouw met platte keien en een bodembedekking van rondgeslepen grind. Planten: waterpest e.d. Filter: Tetratec 700 ex, waarmee ik een rustig stromend beekje kan nabootsen en het aquarium goed mee kan filteren. Verwarming is niet nodig, hoewel ik geen idee heb of dit nakweek is of wildvang. Watertemperatuur dus geleidelijk naar beneden brengen tot kamertemperatuur.

Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom!!!

Frank



   


joost.v.wijk

ga er maar vanuit dat het wildvang is. Nakweek wordt nagenoeg nooit aangeboden. Zelfs binnen verenigingen is het moeilijk om aan nakweek te komen. Hoe weet je zeker dat het chinensis is? Zonder vindplaats is het binnen Paramesotriton vaak gissen naar de naam


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Kenny

#3
Wildvang  ;) zeker gezien de grootte van de dieren (heb de foto op .org gezien). Dierenzaken die nakweek aanbieden zijn op een hand te tellen.

Je setup plannen lijken me goed al ben ik verre van een Paramesotriton kenner. Het zijn wel altijd robuuste grote dieren dus 60-40-40 lijkt me wel het minimale maatje. Sowieso voor goede schuilmogelijkheden zorgen. Heb je een idee van de geslachten?

edit: check zeker ook deze site http://science.naturalis.nl/hosted-sites/salamanders/salamanders-of-the-old-world/species-list/paramesotriton/chinensis voor het geval je dat niet gedaan hebt.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

fnoorden

Als het wildvang is, dan had ik er meer moeten kopen. Wat mij betreft is nakweken een verplichting als je wildvang hebt.

Als ik de exemplaren vergelijk, dan is in verhouding bij de ene het lichaam korter en gedronger, staart is ook verschillend, dan bij de andere. De huid is ook bij de ene wrattiger dan bij de andere. Dus ik denk dat ik een man en een vrouw heb. De vorm van de cloaca zegt mij helaas niets.

Het 60x40x40 bakje is slechts tijdelijk, ik onderzoek wat de ideale habitat is en hoe ik tot kweek kan komen, daarna richt ik een bak van de juiste grootte in. Ik heb al gelezen dat Par. Chinensis agressief kan zijn in de paringstijd.

Volgens mij heb ik elke mogelijke site op het internet inmiddels bekeken. Gelukkig heb ik nu contact met iemand die kennelijk veel ervaring heeft met Par. Chinensis, gezien zijn artikelen, discussies en foto's op het internet, dat maakt het info verzamelen een hoop simpeler. 

Kenny

Citaat van: FrankvN op december 29, 2009, 08:58:00 AM
Als het wildvang is, dan had ik er meer moeten kopen.

Dat vind ik wel een heel vreemde stelling.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

fnoorden

Citaat van: Kenny op december 29, 2009, 09:27:31 PM
Citaat van: FrankvN op december 29, 2009, 08:58:00 AM
Als het wildvang is, dan had ik er meer moeten kopen.

Dat vind ik wel een heel vreemde stelling.

Dat is inderdaad een vreemde stelling als je het zo leest, wat ik er mee bedoelde is dat wildvang zoveel mogelijk beperkt moet worden. Door wildvang kan het gebeuren dat een soort uitsterft en dat is in niemands belang. Daarom probeer ik bij wildvang altijd een nakweek op te zetten en dat gaat gemakkelijker met meerdere exemplaren van hetzelfde soort.

Marielle

Als je wildvang koopt in een winkel dan verdient de zaak daar natuurlijk aan. Als ze dan ook nog merken dat er veel vraag naar is en de verkoop loopt goed, zullen ze meer dieren uit het wild wegvangen om te verkopen. Je kan dan beter de dieren laten zitten in de winkel (hoe graag je ze soms ook mee wil nemen) en de soort bij een kweker weg halen. Zo stimuleer je wildvang namelijk niet.

Jef Janssens

#8
wildvang of niet ze zitten nu bij een liefhebber waar ze (hopelijk) de beste verzorging krijgen.
uit de paramesotriton famillie is P. chinensis één van de makkelijker houdbare salamanders.
ze stellen op zich niet zo'n hoge eisen,een goed beplant aquarium met wat verstopplaatsen zowel aan de linker als aan de rechterkant van de bak(in voorplantingstijd wil het er nog wel eens ruw aan toe gaan).
je kan ze op (lage) kamertemperatuur houden,hoewel ze naar mijn mening graag iets frisser zitten.
geslachten zijn vrij simpel te zien,mannetjes hebben rond deze tijd een grote blauw/witte "vlam" in hun staart.
ook kun je het buiten paartijd best makkelijk zien aan hun cloaca,het mannetje heeft tussen cloaca en staart een kleine inkeping een vrouwtje heeft dit niet daarbij gaat de cloaca zonder onderbreking over in de staart(het makkelijkste is als je foto's van ze plaatst).als het ene dier een veel ruwere huid heeft dan de andere(echt uitstekende ruwe wratjes),dan zou het best kunnen dat je een P.fuzhongensis hebt.
deze soorten wil men nog wel eens door elkaar halen.
kweken met deze soort is op zich niet zo moeilijk,als je een beetje de seizoenen volgt in zowel lichtduur als temperatuur.ik houd mijn dieren in de winter tussen 8-12°C en in de zomer tussen 15-20°C,
mannetjes komen meestal begin december al in paarkleed/stemming.eiafzet volgt (bij mij) eind februari begin maart,de jongen zijn niet zo heel moeilijk op te kweken in tegenstelling tot andere paramesotritons.
om nog even terug te komen op het hele wildvanggebeuren,wildvangdieren met in het bijzonder paramesotritons zijn erg stressgevoelig.veel winkeliers weten ook niet hoe ze deze dieren moeten houden,
en daardoor belanden ze ook vaak bij de tropische visjes.dit opgeteld met het vervoer en vaak ook nog slecht voer geeft deze dieren een hoop stress,dit leidt bij paramesotritons vaak tot zweren aan de mond of op het lichaam,of in veel gevallen ook schimmelinfecties en zelfs plaatsen vaak bij de mond waar de huid
wegrot of "verteerd" lijkt te worden.behandel daarom de eerste week zeker met esha 2000 ,voer ze goed met levend voer (wormen,muggenlarven,tubifex enz.) zodat ze terug wat afweer kunnen opbouwen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt,
gr.
jef

fnoorden

#9
Beste Jef, aan die info heb ik zeker wat.

Ik ben bezig een nieuwe bak voor ze in te richten, met veel waterpest e.d. schuilplaatsen, redelijk grof grind. Wat ik me wel afvraag is of er een landgedeelte in moet?

Hierbij enkele foto's, de bovenste is van het meest wrattige exemplaar, de onderste drie van het gladdere exemplaar, die gisteren overigens verveld is.





Bedankt voor je info.

Groet, Frank

Jef Janssens

hoi frank,
het onderste dier (dat je overigens goed zult moeten bijvoeren) is zeker een P. chinensis,het bovenste lijkt mij eerder P. fuzhongensis deze hebben een iets bredere korte kop.
een landgedeelte vind ik persoonlijk wel nodig,je zal ook zien dat dit sporadisch zal gebruikt worden(een stuk kurkschors voldoet hier al voor)
persoonlijk heb ik niet zo'n goede ervaringen met grof grind,ik heb liever rijnzand(dat je eerst uitwast)
of fijn grind.in grof grind hoopt de afval zich te snel op zonder dat dit afgevoerd kan worden.
ook heel vervelend als je wormen en dergelijke voert,deze kruipen direct weg in dat grove grind.
veel waterpest is een goed idee ,daarin kunnen ze zich goed wegsteken en voelen je salamanders zich wat meer gerust.
gr.
jef

fnoorden

Hoi Jef,

Dat ga ik voor filterzand, 0.8-1,2 mm, dat gebruik ik graag, is afgerond en laat water prima door.
In de huidige bak laat ik het waterpeil zakken totdat een stuk kienhout boven water komt.

De Par's komen goed los, de grootste begon vandaag met territoriale gevechten, duidelijk een teken dat de 60x40x40 te klein is. Daarom meer schuilplaatsen gecreerd en diagonaal een stuk kienhout geplaatst. Dit schijnt te werken.




Dit is nog steeds een tijdelijke opvang, maar ik zie dat een grotere bak wel nodig.

Gr. Frank

Jef Janssens

hoi frank,
dat ziet er goed uit.ik zou ook(zoals je zelf al aangaf) het waterpeil laten zakken,salamanders rusten nogal graag uit boven water.

fnoorden

Hoi Jef,

Helemaal met je eens, ik heb het waterpeil laten zakken. Eens kijken hoe het nu gaat.

De gevechten hebben gelukkig geen letsel veroorzaakt. Er wordt overigens gezegd dat salamanders avonddieren zijn, die van mij zijn overdag erg actief. Zal wel aan het soort liggen of het vrij donkere aquarium.

Ik zal proberen beter duidelijkere foto's te maken, ben zeer benieuwd of het 1 soort is?




fnoorden

Nog wat foto's van het forsere exemplaar: