Ruimtelijke inrichting bakken.

DannyS

Ik heb een vraagje waar een aantal van jullie vast wel een oplossing op hebben, aangezien ik niet de enige ben in deze situatie.
Ik woon nog bij mijn ouders, dus mijn ruimte is beperkt. Ik heb nu een aantal soorten waar ik het zeker op dit moment bij wil houden, buitenkansjes daar gelaten.
De dieren die ik nu heb groeien erg goed, dus moet ik langzamerhand eens gaan denken aan de permanente huisvesting. (De dieren die ik heb zijn bijna allemaal juveniel.)
Ik heb de dieren (per soort apart, uiteraard) zitten in kleine curverbakjes.
Voor mijn axolotls, T. dobrogicus en T. kweichowensis heb ik aquariumbakken staan waar ze in vertoeven. Mijn andere soorten zitten dus nog in opkweekbakjes. Helaas heb ik geen plek om ze allemaal een aquariumbak te geven, dus moeten ze helaas in curverbakken. Op zich werkt dit prima, ondanks dat ik het niet zo mooi vind.
Het probleem is alleen, dan het erg veel ruimte in gaat nemen op de grond. Vanwege de ventilatie kan ik de bakken niet stapelen, en als er eenmaal water inzit is het helemaal geen doen.
Naast de bakken met salamanders, heb ik ook nog voedseldieren staan, dus dat is ook weer extra ruimte.

Hoe lossen de mensen het op die dit probleem ook hebben?

(ik heb het idee dat dit een vaag verhaal is wat net zo goed in 2 regels had gekunt....hopelijk komen jullie er uit..)

joost.v.wijk

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Ik heb helaas geen kale muur om ze tegenaan te zetten. Anders had een stelling inderdaad een prachtige oplossing geweest.

joost.v.wijk

Misschien is het tijd om op jezelf te gaan wonen  :P :P :D

H. orientalis
L. laoensis

elleke

of je kan een hoogslapen nemen inplaats van gewoon bed.
en daaronder je bak zetten.
heeft dochter hier gedaan met haar vissen.

robkeulers

Je kunt het stapelprobleem gedeeltelijk oplossen door de soorten die je op dat moment niet aquatiel hebt in curvers te doen waar aan de zijkant een gat in gesneden is waar je gaas op kit. Niet optimaal, maar zou kunnen helpen...

stijnzeger

Ik heb je reeds aangeboden om de strauchii's over te nemen. Is een goede optie Danny!!!!!!!!!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

robkeulers

oh ja, ik wil je marmoratus en kaiseri wel hebben, hoef je alleen nog maar ene bakje voor je axo's en orientalis, probleem opgelost!  ;) Goed plan Zeger! :D :D

DannyS

Ik heb een hoogslaper, maar daar staat mn kledingkast onder en een kastje met troep er in (en op).. als ik dat wat opruim kan ik denk ik nog wel een bak kwijt.

DannyS

Citaat van: Rob Keulers op januari 22, 2010, 02:36:04 PM
oh ja, ik wil je marmoratus en kaiseri wel hebben, hoef je alleen nog maar ene bakje voor je axo's en orientalis, probleem opgelost!  ;) Goed plan Zeger! :D :D
Mijn marmoratus en C. oriëntalis mag je hebben, want die heb ik niet :D

M'n Axolotls, kweichows en dobrogicussen hebben mooie bakken waar ze inzitten, dus met die dieren heb ik dus geen probleem.

M'n T. pygmaeus is het opkweekbakje uitgegroeid. Is niet zo gek, want ze zitten nog in een bami-bak..
De strauchii en kaiseri zitten in bakjes (uiteraard per soort) van zo'n 40*30*30, dus die zitten ook nog wel even goed. Als ze volgroeid zijn moet ik wel wat anders verzinnen, want dan zitten ze op elkaars lip denk ik. De winterslaap bak van de T. kweichowensis ga ik inrichten als tijdelijk T. pygmaeus onderkomen (ook ongeveer 40*30*30). Ik heb dan 3 redelijk grote bakken staan. De T. granulosa zitten nu nog wel goed, maar ook die zullen dit jaar over moeten in een grotere bak, dan heb ik dus 4 bakken. Allemaal niet zo'n super probleem, maar praktisch is anders.
Daarnaast ga ik een extra kweekbak inrichten voor de ovenvisjes, zodat ik zonder teveel inhouden lekker ruim kan voeren en uitdelen.

robkeulers

****! ik keek in het profiel van Zeger, te snel gereageerd... damn! hahah

joost.v.wijk

Waarom heb je geen kale muur over dan? Wat heb je er allemaal staan?

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Citaat van: joost.v.wijk op januari 22, 2010, 04:05:08 PM
Waarom heb je geen kale muur over dan?
Er staat wat voor.
De plek waar ik het zou kúnnen neerzetten daar staat nu een boekenkast. Verder heb ik nogal veel planken met zooi aan de muur.

joost.v.wijk

Is er een mogelijkheid om de kast met een zijkant tegen de muur te zetten, en tegen de achterkant van de kast de stelling? Zo gebruik je niet veel meer ruimte tegen de muur, maar ga je meer naar het midden werken

H. orientalis
L. laoensis

Apocalyptica139

Ik zou serieus gaan indammen als ik jou was. Ik vind het prachtig dat we beginnelingen de minimale groottes goed voorschrijven, terwijl er thuis dieren in bamibakjes zitten, met geen vooruitzichten op een juiste optimale behuizing. Ik vind dat persoonlijk dan geen hobby meer, maar een verzameling. Ik vind sowieso die curverbakken foeilelijk en belachelijk als huisvesting voor een dier.