Enkele vragen van een nieuweling.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mariekex

hallo,
Ik ben geintreseerd geraakt door een boek met reptielen, Amfibieen,...
Daar stond een axolotl in en ik vond het toen wel een enorm schattig diertje dat me een beetje aan een alien liet denken. maar buiten dat ik zo iets wel zag zitten is er nog niet echt iets van gekomen.. :)

Nu om de een of andere reden ben ik dus enorm goed in het koud krijgen van een aquarium ^^ en toen ik twee weken geleden op zoek ging naar vissen voor in mijn aquarium kwam ik deze schattige diertjes weer tegen.. Jammer genoeg lagen er dood in hun aquarium en heb ik ze niet genomen. maar ze hebben me sinds die dag niet meer losgelaten. (zeker niet toen ik de temperatuur van hun water zag ^^)

Nu heb ik al een aquarium voor hen speciaal gaan kopen.. want ik denk dat ze in mijn ronde design aquarium het niet fijn gaan vinden.. (te veel stroming)
Nu ga ik dit omtoveren tot een soort riparium (ja dit heb ik gestolen van iemand van het forum al.) Maar tegen dat het riparium helemaal af is zijn we al vast 2 maanden verder, dus hier ben ik alvast met enkele vraagjes ^^


* Ik zou graag een binnenfilter zetten, maar ik weet dat ze stroming niet leuk vinden.. Hoe zou ik dit het best kunnen aanpakken? Ik heb iets gelezen over spons ervoor te doen..
* wat kan een axololt allemaal eten buiten regenwormen? Want net zoals wij afwisselend eten zou ik dit graag ook bij hen doen..
* zo'n steentje voor bubbeltjes kan dit? of is dit te streserend.. heb nu al 2 verhalen gehoort/gelezen.. Is het mischien goed om er een spons over te doen dat ze iets zachter zijn?
* Weet iemand goede planten voor zowel in het water als erbuiten? En kan een kleine lelie op het water?

ik weet dat de meeste vragen al gesteld zijn, maar je leest vaak 2 verhalen.. dus had ik hier graag duidelijkheid zodat ik kan reageren & geen topic van een jaar geleden terug boven te moeten halen...

DannyS

Allereerst even een vraagje: welke temperatuur ga je ze houden? Temperaturen tussen de 15 en 20 graden zijn prima.

Ikzelf heb niet het idee dat ze last hebben van de stroming van een klein binnenfiltertje, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik heb een externe filter die ook voor wat stroming zorgt, maar ik hen niet het idee dat het ze irriteert.

Een axolotl kan naast regenwormen ook rode muggenlarven gevoerd worden. Zowel levende als ingevroren. (uiteraard eerst laten ontdooien). Ik lees ook wel eens dingen als runderhart, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd. Ik moet de eerste Axolotl nog zien die een koe te grazen neemt.

Ikzelf heb een flinke bruissteen in de bak zitten, en ze geven me het idee dat ze het eigenlijk best wel grappig vinden.

Ik heb javavaren er inzitten, wat het goed doet. Een lelie moet best wel kunnen, alleen hebben lelies naar mijn weten toch een flink diepe bak nodig.

mariekex

De temperatuur zou idd. tussen de 15 & de 20 graden zijn. ong. 17 graden. Het is mijn slaapkamer en daar is het het hele jaar frisser. (dus dan heb ik minder problemen met een warme zomer)

Kunnen ze af en toe een gup eten? want ik zit hier met guppen die af en toe jongen. Voor de rest zouden ze regenwormen krijgen en zeker ook al die rodemuggen larven.. ze verkopen ze hier levend dus dat is wel handig. :)
en de rest hoop ik hier nog te vinden :) want ik heb gehakt al gehoort en runderhart. als er mensen zijn die dit geven willen jullie mischien even reageren?
Want geef je het rauw, kook je dat,...

Ik zou geen grote lelie erin zetten... maar een kleindere soort. er zijn soorten die 15cm diepte nodig hebben tot een meter.. de diepte van mijn waterbak zou tussen de 45 & 50 cm zijn. dit is diep genoeg voor de axo's he?

DannyS

Dat is diep zat, geen probleem.

Je kan ze af en toe een gup geven, maar dan wel in de gaten houden dat het wel goed gaat. Er is namelijk een kans dat de guppen aan de kieuwen gaan happen.

mariekex


Marielle

Wat je zou kunnen doen om stroming in je bak tegen te gaan maar wel voldoende te filteren is een druppel systeem maken. Bij de meeste externe filters zit dit al inbegrepen. Het bestaat uit een buis met gaatjes die je koppelt aan je filter. Je filter zuigt het water aan, filtert het en via de buis druppelt het door de gaatjes weer in de bak. De sterkte van de stroming/druppelen kan je regelen via van die knopjes (sorry vind het goede woord even niet :P) Die zitten tegenwoordig ook al op de slangen van extrene filters.

mariekex

denk dat we zoiets idd ook in onze visbak beneden hebben.. enkel stroomt het er wel vlot uit.. :)
Maar idd zoiets is ook wel een goed alternatief voor de stroming & komt er extra zuurstof in het water :)
Dankjewel :)

robkeulers

De Groene lotus (ook in rood trouwens) is een tropische dwerglelie die in het aquarium gebruikt kan worden. Vijverlelies zijn niet geschikt voor het aquarium, ze woekeren te hard, worden te groot, kortom.. geen optie.

Opvallend bij die tropische lotus is dat ze compact op de grond blijven bij voldoende licht (heel veel dus) en uitlopers vormen als ze meer licht zoeken. De uitlopers zijn de leliebladeren zoals we ze kennen uit de vijver. Dit is echter zo fragiel dat ik denk dat het voor een grote salamandersoort als een axolotl absoluut niet geschikt is. Ze zullen het alleen maar sloten.

Bij een kleine Cynops kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar bij axo's zal het waarschijnlijk geen succes worden.

Het idee is erg leuk, ik heb er ook experimentjes mee gedaan, maar de praktijk is toch weerbarstiger.

mariekex

#8
Mijn bak is 80 breed 40 diep & 60 hoog.. dus mijn plantenpartij komt vrij hoog & uit mn bak ^^
Maar ik ben dan ook vooral van plan klimmers & mini ochidee te gebruiken.. :D
Mijn planten komen in inhammen in de achterwand & op een plateau dat van de ene hoek tot over het midden gaat. :) bij mij zwemmen ze eronder en ernaast. Maar ze kunnen op het plateau komen ergens gelezen dat dit kan gebeuren maar dat ze het zelden doen.. dus moesten ze zin hebben om te zonnen kunnen ze opt plateau komen.. wat wss nooit gebeurt maja ^^

Kga ook een hangplant gebruiken die zowel op als in het water groeit ;) de lelie wil ik zeker proberen.. moest het niet gaan zien we verder nog, dan kan ze verhuizen naar de bak van een vriend, die we na deze bak gaan maken. :) Maar de planten doe ik samen met jens, iemand van mijn stageplaats & weet erg veel van planten & salamanders, Zijn bak gaan we binnenkort ook een wand geven.. en zijn waterpartij beetje beter maken.. :) Want nu stelt het niet écht veel voor.  ;)

ben nu bezig aan de mijne.. de isemo is al op maat nu ga ik de holletjes voor de planten maken & de eerste laag tegellijm ertegen zetten ;)

Nu heb ik hier de ganse dag aan mijn achterwand bezig geweest en hij is zo goed als klaar.. 1 kant zelfs al geharst.. Droogde super goed.. :) Maar nu twijfel ik of ik wel een riparium wil.. net een supermooie bak met axo's gezien.. Kga als hij klaar is kijken wat ik wil.. desnoods word het enkle de buitenste wand die erop komt .. :) Dan hebben de axo's ook meer plaats enz :) Nog eventjes afwachten dus ^^
x

mariekex

Hier ben ik weer ^^
Ik heb mijn axo's al van vrijdag hier & ze doen het heel goed ;)
een gouden albino & een witte met zwarte oogjes :)
Nu is mijn vraag, ik heb rode muggen larve bij, Hoeveel mogen ze daar van hebben? :)

doen die van jullie dat ook als ze hun eten 'aanvallen' zo eens naar bove & beneden springen?
Mijn gouden doet dit en ik moet zeggen het is enorm grappig als hij zijn kuren weer eens doet. :)
Hij is een super actieve, mijn witte is wat rustiger en zit het liefst in haar grot of boomstam terwijl de gouden het liefst op het eten ligt of rondloopt
x

Alathariel

Qua eten geef ik mijn axolotl ook wel rauw gehakt en rauwe kipfilet idd. Tartaar ook wel eens, maar dat is zo ongeveer hetzelfde als gehakt natuurlijk. Alles rauw, in het wild krijgen ze ook geen gekookt vlees ;) .

joost.v.wijk

Ik heb ook nog nooit gehoord van een Axo die een kip, rund of varken aanviel... ;)

Dan kun je ze beter iets van vis geven


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

mariekex

Haha, joost die vind ik goed! ;)
Maar idd. dat hebben ze mij ook al gezegd, runderhart & rundergehakt.
maar geen varken.
maar ik wil graag iets geven dat in hun dieet in het wild zou zijn.
nu heb ik levende rode muggen larve gegeven.. maar serieus, wat een rotzooi in mijn aquarium.
Vandaag alles eruit gehaald & de grond van het aquarium aant stofzuigen geweest en daarna met een netje alles aant uitvissen geweest. er zal waarschijnlijk nog alles niet uit zijn maar ik wou hen niet nog langer uit de aquarium houden.. ben een dikke 2uur bezig geweest.
Dus rode muggen larve enkel nog maar ingevroren denk ik. Want al snel zagen de larve wit en heb ik ze maar ingevrozen voor de alleseters beneden...

Nu heb ik de wormen gegeven.. ze hebben er elks 2 op.
maar hoe geven jullie dit? ze moeten nog leven dus heb ik er met mijn arm ingegaan & voor hun kop wat aant zwaaien geweest.. en ze hebben ze wel op. :)
x



joost.v.wijk

regenwormen zijn wel het beste voer wat je ze kan geven. Ik doe dit zelf met een lange pincet, zodat ik niet met m'n armen het water in hoef. Muggelarven 'waaien' zeker door de hele bak, zeker met Axo's, die nogal krachtig kunnen zwemmen. Verder kun je ze ook wennen aan steurpallets. Die vinden ze op den duur dmv geuren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Kun je ze niet gewoon voor hun neus gooien, ik denk dat ze ze dan ook wel pakken. En wormen kunnen ook wel een week blijven leven, als je ze niet in stukjes knipt.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon doen wat je zelf fijn vind.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus