Een paar vragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jamy

Hallo!

Ik zou graag een aantal vragen willen stellen, aangezien ik wil beginnen met het houden van een Axolotl. Ik heb al veel gelezen en ook de vragen van andere beginners doorgenomen.

De vragen die ik nog heb:

1. Ik zou graag één Axolotl houden, ipv. een koppeltje. Ik heb gelezen dat Axolotls elkaar tolereren maar geen waarde hechten aan elkaars aanwezigheid. Is het dus gewoon verantwoord om er 1 te houden?

2. De minimale maten die ik kon vinden voor een aquarium zijn 80x40x40 voor een koppel, maar hoe groot moet een aquarium voor 1 Axolotl zijn?

3. Hoelang duurt het voor een Axolotl volwassen is?

4. Is het een probleem om hem 1 keer in het jaar te verhuizen voor 1 maand? Ik ben eigenlijk altijd thuis, behalve in de zomer, dan ben ik altijd een maand op reis. Mijn ouders zorgen dan voor mijn dieren, maar dan moet ik ze dus wel naar hun toe brengen. Als ik daar van te voren een bak klaar zet, is dit dan goed te doen? Of is het beter om er een paar gupjes of andere kleine visjes in te doen zodat hij daar 4 weken van kan eten? Dit leek mij zelf niet zo verstandig. Hoe doen jullie dit??

5. Moet het aquarium een deksel hebben? Ik las dat Axolotls niet van fel licht houden, dus is het dan beter om er helemaal geen licht op te zetten?

6. Kan je een Axolotl naast regenwormen e.d. ook dode garnalen en andere zeedieren geven, die mensen ook eten? Dus waarschijnlijk gekookt?

7. Ik zag dat hier meer mensen in Tilburg wonen, kunnen jullie mij een speciaal zaak aanraden? Ik zag al iets over Pentazona, daar ga ik van de week langs.

8. Hoelang moet het aquarium 'settelen' voor je het dier er in kan zetten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!


Kenny

-Salamanders hebben niet dat kuddegevoel idd. Of ze alleen zijn of niet, maakt hun op zich niets uit.

-60.30.30 voor 1 exemplaar, groter is altijd beter natuurlijk.

-Ze groeien als kool en zijn volwassen in een jaartje.

-Verhuizen kan wel hoor, sommigen onder ons doen hun dieren bij een mede liefhebber bij lange reizen.

-Qua verlichting, het is toch altijd fijner om wat licht in je bak te hebben, het licht dat naar de bodem doordringt kan je bv minder sterk maken door drijfplanten in je bak te doen, zorg vooral voor goede schuilplekken, hout o.i.d. Als je de bak tot boven vult doe je er best een deksel op aangezien ze er wel kunnen uit"springen".

-Je kan ze wormen, rode mug, axolotl-pellets (droogvoer) enzoverder voeren...ik voerde ook krekels op het wateroppervlak en pissebedden die ik onderduwde.

-I.v.m. de koop van het beestje zelf zou ik eerder van een liefhebber kopen dan van een dierenzaak, meestal zitten ze bij een liefhebber net iets beter en waarschijnlijk ook net iets goedkoper.

-Doorgaans moet een aquarium 2weken rijpen, langer mag altijd natuurlijk

Succes ermee!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jamy

Bedankt! Hier heb ik wel wat aan!

Vooral dat het aquarium eerst twee weken moet rijpen, want dat had ik niet geweten.

Coen Deurloo

#3
Kenny was me voor! Ik had in het andere topic gereplied om 1 of andere reden... enfin:

Hoi Jamy, welkom! Eindelijk nog een Zeeuw op het forum ;)

1) Zowel 1 als 2 is prima. Salamanders zijn geen bijzonder sociale dieren en ze hebben zeker geen 'maatje' nodig om goed te gedijen in gevangenschap.

2) Ik zou de 80x40x40 ook aanhouden voor 1 Axolotl. 60x40x40 kan naar mijn mening ook, maar neigt naar 'net iets te klein' voor een volwassen Axolotl, die een gemiddelde volwassen lengte van ongeveer 25 cm heeft.

3) een Axolotl kan al na ongeveer 1 jaar volwassen zijn.

4) Ja hoor, vervoer het dier voorzichtig in een emmer met veel waterplanten (deze dienen als een soort airbags  ;)) en een deksel erop. Let er wel op dat waterplanten zonder licht geen zuurstof maken maar verbruiken, hou hier rekening mee als je een lange reis moet maken.

5) een deksel zou ik zeker doen, ik heb eens een axolotl die uit het aquarium was gesprongen op de grond gevonden...en dit was in een standaard Jewel bak met de 'kleine' deksels permanent open voor ventilatie... Licht is wel handig als je echte waterplanten in je bak hebt, maar zorg voor voldoende schuilplaatsen (ook als je geen licht hebt!)

6) Geen idee...zeedieren zijn geen onderdeel van hun natuurlijke voedsel. Stukjes zoetwatervis (bijvoorbeeld rauwe Tilapia) lijken mij wel oké. Ook leren veel mensen hun Axolotls aan om Pellets te accepteren, dit kan een welkome afwisseling zijn op het regenworm-dieet.

7) -

8 ) Zie Kenny's post

Succes!

Jamy

Ook jij bedankt, Coen! Ik ga deze week even bij een aquarium speciaalzaak kijken voor een aquarium en alles wat er voor de rest nodig is. Het diertje zelf wil ik denk ik toch bij een kweker halen.

Ik heb er echt zin in! Het lijkt me echt een leuk dier om naar te kijken en te verzorgen. Ik heb veel ervaring met dieren die niet te hanteren zijn (reptielen, spinnen en insecten) maar een aquarium heb ik nooit gehad. Mijn vader wel, maar dan met vleesetende vissen.