Vraagje epoxy hars.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mariekex

Hallo,
Ik ben opzoek gegaan naar materiaal om zelf een achterwand te maken voor mn axo bak.
Maar epoxy hars  kende ze niet en zeiden dat het polyesterhars was.
Klopt dit?
dit is om auto's enz te harsen... Klopt dit?
mag ik dit gebruiken?
x

Coen Deurloo

Een simpele Google search leverde deze info op: http://tinyurl.com/yautv3p

CiteerBeide produkten zijn niet erg gezond om mee te werken !!
Altijd hanschoenen dragen en goed doorluchten.
Afzuiging met koolstoffilter is beter.
Epoxy is vormvaster, trekt bijna niet krom en is sterker.
Polyster wil nog weleens bartsen of erg kromtrekken.

Hoe het zit met Polyester in een aquarium weet ik niet...maar een google search zal dat vast fixen: http://tinyurl.com/ybg3rdq ;)

mariekex

Dankjewel :)
zijn axo's wand killers? neen toch hé? :)
Dan kan deze hars best ook & hoef ik geen epoxy hars te gebruiken.. :)
enkel bij wand slopers is epoxy aangeraden :)

x

Coen Deurloo

In de laatste link die ik je gaf wordt polyesterhars over het algemeen gezien toch afgeraden...heb je het wel goed onderzocht?

Wat je met 'wandkillers' bedoeld weet ik niet, maar je hoeft niet bang te zijn dat ze je achterwand aan gaan vallen ;)

mariekex

#4
Het word idd afgeraden omdat sommige vissen zoals algeneters zo door de hars geraken..  Maar het zou niet giftig zijn & een goedkoop alternatief zijn. Er zijn nog visbakken met polyesterhars gedaan & die gingen ook goed.. Zolang dat de axo's er braaf afblijven is er geen probleem geloof ik zo..
er word veel tegenstrijdigheden op het internet gezegt. maar ik heb toch al enkele aquariums gevonden waar dit wel goed gaat. het enigste nadeel dat ik van hen gehoort heb is dat het minder stevig zou zijn & dat sommige vissen er gemakelijk door kunnen.
Maar aangezien axo's de achterwand met rust zouden laten zou dit in principe goed moeten komen.. en die minder stevigheid zou ik kunnen oplossen door extra lagen te gebruiken
x

mariekex

Ik heb besloten de achterwand toch niet in mijn aquarium te zetten.
Ik had met de hars hem volledig ingesmeerd & in het potje met hars water gegoten.. nu is heel het potje 'opgegeten' door de reactie met water, dat denken we toch.
Ik wil het risico dus niet lopen om dat in mijn aquarium te zetten..
Ik ga na het eten mijn bak opstarten met het water uit mijn oude aquarium, de kiezels onder mijn zand en stukjes pijp mee in mijn filter.. En dan afwachten tot volgende week.. mijn waterwaardes int oog houden en als alles goed is mijn axo's gaan ophalen :)
x

robkeulers

kun je de foto's zien zonder ingelogd te zijn op dat forum? ALs je niet perse lid hoeft te worden om de foto's te zien vind ik het prima hoor!

Attent dat je je zo opstelt :)