Grote schoonmaak bak, waar de axo te laten?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Aangezien ik 'wat' nalatig ben geweest met het algen verwijderen en de blauwalg overal zit, wil ik graag mijn bak zeer nauwkeurig schoonmaken. Het water en het zand laat ik wel zitten, uiteraard, maar ik moet flink gaan schrobben om de algen weg te krijgen. Dit hele gebeuren kan misschien wel een paar dagen duren en dat lijkt me nogal stressig voor m'n axo. Ik wou hem dan ook apart zetten, zodat hij daar geen last van heeft.
Ik weet alleen niet wat de beste keuze is. Ik kan een tijdelijke bak inrichten en hem daar in doen, maar ik kan hem ook voor een paar dagen in de koelkast zetten. Wat is de verstandigste keuze?

Salasander

Ik heb dit ook al een paar keer gedaan, alleen was ik op 1 dag klaar. Ik had de axolotls gewoon even in een emmer gezet.
Hoe groot is jouw bak wel niet dat je er dagen aan bezig bent?  :o :D
Mijn bak is 125cm x 50cm x 60cm (l,b,h).

joost.v.wijk

Als je last van blauwalg hebt, moet echt alles schoon. Anders komt het zo terug. Zelfs dit is geen garantie, blauwalg-resten kunnen overal zitten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Axo in een curver/emmer/bak, en flink gas geven!

Volgens mij krijg je compleet Burger's Ocean gepoetst als je een dag doorwerkt. Waarom zou dat meerdere dagen moeten duren?

DannyS

Wat ik globaal van plan ben:
Allereerst alle algen schrobben, planten schoonmaken (zitten onder de blauwalg). Dan wat waterverversingen/stofzuigen om de algenresten er uit te halen. Filter verschonen en op full power zetten.
Vervolgens zit ik er aan te denken om de bak een dag of wat in het donker te zetten, in een poging om de blauwalg om te brengen. Al kan dit best met de axo er in, uiteraard. Ik heb er meer dan een dag voor uitgetrokken als een soort worst-case scenario. Ik weet niet hóe goor de bak wordt met alle losgekrabte algen er in.

StijnH

Is de planten schoonspoelen wel genoeg dan? Lijkt me moeilijk om alles te verwijderen. Ik had gekozen om gewoon de hele bak te verschonen en nieuwe planten en dan hopen dat het blauwalg verdwenen is. Als je zand/grind hebt kun je het in de zon laten drogen, is nu lastig, + de bak. dan is het wel weg. Ik zou wel wat water uit een andere bak halen en in de bak doen zodat er toch nog bacterieen in zitten. Blijft een vervelend klusje. Succes.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Om blauwalg te elimineren dien je alle materialen uit te koken, en de bak een paar dagen droog te laten staan


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

volgens mij kun je veel beter op zoek gaan naar het probleem, waarom krijg je blauwalg?  als de omstandigheden volledig optimaal zijn zul je ook niet snel blauwalg aantreffen. Google heeft hier een boel antwoorden op.

Het in het donker plaatsen heeft geen effect. Voordat je blauwalg dood is ben je wel even verder, ik heb het dan over misschien wel weken ipv dagen.

Ik zou op zoek gaan naar het probleem (waarom blauwalg?), dat proberen te elimineren en me dan een dag goed uitleven om alles schoon te krijgen, dat heeft volgens mij ook in een worst-case-scenario geen dagen nodig.

Coen Deurloo

Ik sluit me volledig bij Rob aan. Zelf heb ik ook een bak met veel blauwalg vorming gehad...je moet opnieuw nadenken over de inrichting van je bak, want er gaat duidelijk iets fout. Ik vermoed dat het in mijn bak te maken had met een plek onder een steen waar wormen steeds onder kropen, dood gingen en rotten...wat natuurlijk funest is voor je waterkwaliteit.

DannyS

Ik zal eens googelen hierover. Ik heb namelijk zéér weinig zin om de hele zooi te verversen als dat niet nodig zou zijn.

Coen Deurloo

Tsja, je moet het zelf weten...maar alleen schoonmaken hielp bij mij niet, achteraf gezien is dat ook logisch. Blauwalg groeit explosief om een reden :)

DannyS

Citaat van: Coen Deurloo op januari 27, 2010, 11:09:56 PM
Tsja, je moet het zelf weten...maar alleen schoonmaken hielp bij mij niet, achteraf gezien is dat ook logisch. Blauwalg groeit explosief om een reden :)
Dat bedoel ik ook :D
Ik ga googelen naar oorzaken en kijken of ik die kan vinden in mijn bak :)

Gerrit Krips

De antwoorden van Joost, Rob en Coen snijden hout. Bijna iedereen krijgt vroeg of laat wel eens met blauwalg te maken (kan met voer meekomen). Mijn bakken staan allemaal onder dezelfde condities (je kent mijn opstelling), maar toch had ik vorig jaar in één bak blauwalg. Ik heb de zaak helemaal leeggehaald en zowel de bak als de inrichting met heet/kokend water afgespoeld, de bak weer voorzien van nieuw zand en nieuwe planten enz. en de dieren, na ze een paar keer met koud water te hebben afgespoeld, weer teruggeplaatst. Dat alles op één dag. Het is nu ongeveer een jaar geleden en alles ziet er nog prima uit. Denk ook aan de verlichting, want dat speelt ook een rol van betekenis.

Salasander

Water verversen en de blauwalg handmatig verwijderen, dat lukt ook. Ze groeien alleen als er veel voedingsstoffen in het water zitten. Ik heb hier en daar ook nog een plekje, als het daar bij blijft vind ik het niet erg. Het probleem bij mij is zonlicht en ik ververs het water ook niet voldoende, misschien moet ik dat maar eens doen nu.
Misschien staat jouw bak ook in de zon?