Hoe lang in quarantaine zetten?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jamy

Een paar dagen geleden heb ik een aquarium gekocht voor mijn toekomstige Axolotl. De bak staat nu te rijpen, en over anderhalve week mag mijn Axie erin.

Ik was daarom ook van plan om dán pas een Axolotl te kopen. Maar na veel zoeken op internet en op meerdere plekken een advertentie te plaatsen kreeg ik door dat er maar lastig aan te geraken is (een wit jonkie in de buurt van Tilburg). Ik belde vandaag een speciaalzaak en die vertelde me dat er bij Hornbach afgelopen weekend 6 zaten. Ik ben vandaag gaan kijken, en toen zat er nog maar 1!! De verkoopster had er zelf 3 genomen, en blijkbaar nog iemand 2 dat weekend.

Ik heb haar uitgelegd dat mijn bak nog aan het rijpen was, en dat ik de Axolotl dus nog niet daarin kon zetten. Zij vertelde me op haar beurt weer dat dit de eerste levering in 3,5 maand tijd was, en dat het dus nog wel even kon duren voor ze ze weer binnen kreeg. Het voelde als 'het lot' dat er nog maar 1tje zat, precies hoe ik mijn eerste Axie voor ogen had. Ik heb hem daarom meegenomen, in het water waarin hij zat. Hij zit nu in zo'n plastic aquariumpje in zijn eigen water. Ik heb ook een ruime liter water meegekregen om in mijn aquarium te doen. Dit heb ik gedaan. Ze had het water eerst getest, en dit zag er prima uit.

Maar, nu zit hij dus in dat bakje, zonder zuurstofpompje/filter, gewoon helemaal kaal. De verkoopster vertelde me dat dit voor een week geen kwaad kan. Ik voel me nu toch een beetje schuldig dat ik zo enthousiast was!  :-\

Ik heb de waarden van het aquarium gemeten en dit zijn:
Nitriet: 0
Totaalhardheid (GH): 16D
Carbonaathardheid (KH): tussen de 6 en de 10 D
PH: tussen de 7.6 en 8.0
Chloor: 0

Lijkt me dus wel redelijk in orde? Wat zal ik doen, de Axolotl nog even in quarantaine zetten of toch al in de bak doen (Waar plantjes en een pompje in zitten)

Alvast bedankt voor het advies.

joost.v.wijk

Het water is in orde, de GH lijkt me erg hoog, heb je dit goed gemeten? Als je geen andere Axo's hebt, hoef je ook geen quarantaine periode aan te houden. Dit geldt meer als je er een andere axo bij in zou zetten. (dan hou je ong. 6 weken aan).
De Axo kan gerust in de bak.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jamy

Ja, die GH is echt zo hoog, maar volgens deze test zit hij in de "OK" zone. Ik ga Pjotr (zo heb ik hem genoemd) nu maar vrij laten in zijn grote glazen huis! De bak is nog wel troebel, maar dan heeft hij iig alles wat hij nodig heeft.

Bedankt voor je reactie!

mariekex

Heb je even geluk ^^
Mijn bak staat sinds vandaag ook proef te draaien..
en enkel mijn nitraat staat te hoog. Staat net in niet oke.
Door het water dat ik beneden heb genomen >:(
Mn moeder zei net dat hun filter stuk is & ze een nieuwe gaat halen..
dus morgen als het nog te hoog staat bak terug voor de helft leegmaken & dan terug zien..
en anders bactieriën ervoor halen
Als alles tegen maandag oke is dan komen mn axo's ^^
Dus we gaan alles op alles zetten om de bak tegen dan klaar te krijgen..
x

joost.v.wijk

Hoe kan Nitraat te hoog zijn in een nieuwe bak???


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

mariekex

Door het water dat ik beneden uit de visbak heb genomen. (ik was niet zo duidelijk merk ik net :))
De filter beneden is stuk, en ik wist dat niet.
Want ik had het water uit mijn ander oude aquarium ook getest en die waarde waren perfect.
Maar het is niet dat het zo hoog is dat het een ramp is. Het is gewoon wat aan de hogere kant..
maar dit zal wel opgelost geraken door hem half leeg te maken of mischien kan het nu al beter zijn door eens goed gefiltert te zijn & de planten zullen hun deel ook gedaan hebben.

joost.v.wijk

Je kan gerust vers leidingwater gebruiken, en dit 2 dagen laten draaien.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Coen Deurloo

Ik denk dat dit aquariumwater bedoeld was om de bak 'op te starten' met wat goede bacteriën.

joost.v.wijk

die zitten nagenoeg niet in het water, maar in de bodem.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Coen Deurloo

Ook in het water hoor :) Het gaat hier niet om de kwantiteit he...meer om de 'aanwezigheid'.

mariekex

#10
Het is inderdaad meer om de aanwezigheid.. en ik had het gedaan voor de bacterieen dusja. was niet zo slim denk ik :)
Nu is het zelfs al vele lager dan gistere volgens de strip (de strip zegt oke.) maar ik vertrouw het niet en sewes gaat er de helft van het water uit.. om toch zeker te zijn.. :)
x