Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

waarden van het aquariumwater

Marloes

Hoi,
Vandaag eens gekeken wat de waarden van het water in mijn bak is. het volgende komt eruit:

cabonate hardness: 6 d
pH 7,6
nitrit >7d
no3 0
no2 0

Is dit goed of slecht en zo ja slecht wat moet ik er aan doen.

thx  ;D

Roy van Grunsven

Nitriet is no2 dus ik begrijp niet hoe je twee verschillende waardes hebt.
De eenheid d voor nitriet is ook vreemd.

Die waarde snap ik niet de rest lijkt me prima.

Marloes

Ik heb de waarden van het potje overgetypt.  ???

Roy van Grunsven

d is normaal altijd hardheid (Duitse hardheidsgraden)

Wat heb je gebruikt om "nitrit" te meten?

Marloes

Ik heb van een moeder van die stripjes gekregen die je in het water kan hangen voor 5 sec en daarna kun je van het potje aflezen welke kleur het is.

TomWarsinski

Marloes,

Als ik me niet vergis meten die stripjes: No3, No2, Ph, Kh, Gh

Marloes

juist die :)
Zijn mijn waarden dan goed?

Roy van Grunsven

Prima,
NO3 is wel van belang voor planten maar omdat planten het opnemen kan het laag blijven terwijl ze genoeg binnen krijgen. (geen meetbare hoeveelheid in het water betekend niet automatisch een gebrek voor je planten).

Roel

de pH, KH en GH zijn niet slecht. Nitriet mag zonder meer niet aantoonbaar zijn daar dit giftig is voor het leven in de bak dus dat ik ook goed.
Zelf vindt ik de meeste strips niet al te nauwkeurig maar het geeft een aardige indicatie.
Overigens de meeste aquarium merken hebben hun eigen testsetjes op de markt maar ook daar zitten behoorlijke afwijkingen in. Heb ik vorig jaar gelezen in de DATZ.
Dit houd in dat wanneer men meet met setjes gebruik dan de testen van één en hetzelfde merk.
De pH van 7.6 is redelijk maar het is ook afhankelijk van welk type salamander je houdt in het water. 7.0 is neutraal dus het water is licht alkalisch te noemen. Heb je dieren zitten die van nature wat zachter water wensen zou je die evt naar beneden kunnen brengen door over turf te filteren. Volwassen dieren maken niet zo'n onderscheid met betrekking tot de pH waarde maar het zou eventueel van belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van eventuele eitjes.
Gr Roel

Roy van Grunsven

Het is zacht water.
De pH heeft daar weinig mee te maken, deze geeft aan dat het licht bassisch is (maar ik zou dit neutraal noemen).

Harder water is meer gebufferd tegen verandering in pH.
De pH kan, zeker in zacht water, sterk fluctueren. Als je je lampen aan doet en je planten worden actief
(gaan CO2 opnemen) kan dat al snel tot 2 punten stijging leiden.