Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Turf

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TomWarsinski

Gisteren een turfbrood gekocht. zo'n 20x20x40 zachte turf.
Filteren over turf verlaagt de Ph.  Kan dit enkel in een bioloog of durven sommigen dit
ook wel in een externe filter steken ?  Na de 1e zwelling door water n.b.
Wat ik er ook bij moet vermelden: Mijn salamanders zijn hoofdzakelijk tot strict aquatiel.
Dus inrichten tot een paludarium van turf en kokosvezel zit er niet in en wil ik niet.
En een 'baksteen' turf onder de wateruitstromer plaatsen vind ik niet esthetisch.
Die turf was niet zo duur, maar met een stuk wil ik toch een tijd voort..
groeten

DannyS

Misschien heb ik wat gemist, maar waarom zou je de PH willen verlagen?

TomWarsinski

De Ph van mijn leidingwater is zo'n 7.6  In mijn bakken meten de teststrips net iets meer.
Misschien maak ik me teveel zorgen om mijn water.
De reden dat ik de turf kocht is eerder de volgende:
Ik wil de turf aanwenden om mijn aquarium op te waarderen qua natuurlijk materiaal.
En ik kan er een oever mee maken en er planten op stekken.
Turf zou ook op vlak van bacteriƫn en ziektekiemen goed werk doen.

Roy van Grunsven

7.6 is prima, dat is gewoon neutraal

Dat effect op bacterien enzo geloof ik heel weinig van. In turf zitten weinig bacterien maar dat wil niet zeggen dat het ook iets doet tegen ziektekiemen in je bak. Als je het mooi vind kun je het gebruiken maar nodig is het niet.

(het is ook erg natuuronvriendelijk)

joost.v.wijk

Citaat van: Roy van Grunsven op februari 08, 2010, 05:08:06 PM
7.6 is prima, dat is gewoon neutraal

Dat effect op bacterien enzo geloof ik heel weinig van. In turf zitten weinig bacterien maar dat wil niet zeggen dat het ook iets doet tegen ziektekiemen in je bak. Als je het mooi vind kun je het gebruiken maar nodig is het niet.

(het is ook erg natuuronvriendelijk)

Zuur water remt de groei van bacterieen en schimmels, maar turf(broden) geven zeer veel af, en het water wordt te zuur voor salamanders. Ik heb dit in het verleden ook gebruikt voor Killi-visjes.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

Het effect door verzuren bestaat inderdaad. Maar als het zo zuur is dat dat enig effect heeft hebben je salamanders ook een probleem.

Er zijn ook aanwijzingen dat er andere dingen in veen mos zitten (sphagnan onder andere) maar in hoeverre dat ook in een aquarium werkt waar je regelmatig water ververst is maar de vraag. De concentratie in het water zal heel laag zijn.

naeff002

Ik gebruikt ph-down om het ph te verlagen. Maar dit doe ik niet bij mijn salamanders, alleen bij mijn matamata.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus