Eenkennig?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

zoals COen al zei, zolang je beest niet keihard door de bak op en neer schiet is het zeker geen stress.

Niet elke verandering/signaal is een negatieve  ;)

André

#16
Sorry dat ik een beetje off topic raak.
Maar het ging mij meer om de gehele term "stress".
Citaat van: Rob Keulers op februari 28, 2010, 10:58:12 PM
zoals COen al zei, zolang je beest niet keihard door de bak op en neer schiet is het zeker geen stress.

Bij het houden van vissen bij salamanders wordt nog wel eens aangehaald dat ze te druk zijn en dat je dan voor heel goede schuilplekken moet zorgen, omdat ze anders last hebben van stress.(Ik kon het zo snel niet leterlijk vinden) Dit gaat dan toch om een heel andere stress dan die schrik reactie die hier aangehaald wordt? Dit lijkt me dan beter te vergelijken met stress van een externe factor
Citaat van: Rob Keulers op februari 28, 2010, 10:58:12 PM
Niet elke verandering/signaal is een negatieve  ;)
hier ben ik het volledig mee eens, we zijn misschien wel eens te bang voor het slechte.

Salasander

Citaat van: Coen Deurloo op februari 28, 2010, 01:58:34 PM
Citaat van: Sander Bauwens op februari 28, 2010, 12:51:08 PM
Axolotls zwemmen niet als ze gelukkig zijn.
De mijne kunnen uren stilzitten, alleen als er eten is kruipen ze veel rond.
Als ze zwemmen dan wijst dat op stress of bij de mannetjes kan het ook betekenen dat ze zich willen voortplanten, maar dan gaan ze meestal gewoon actief achter de vrouwtjes lopen, dus niet echt zwemmen.

Bovenstaande is natuurlijk grotendeels onzin.

Bij stress denk ik aan schrikachtige reacties, snel van de ene naar de andere kant schieten en daarbij tegen de wand opbotsen en dergelijke overdreven activiteiten. Er is niks aan de hand als je axolotl op zijn gemakje rondloopt of zwemt.

Ik zal het even anders zeggen.
Axolotls zwemmen nauwelijks als ze gelukkig zijn.
De mijne kunnen uren stilzitten, alleen als er eten is kruipen ze veel rond.
Als ze vaak en langdurig zwemmen dan kan dit op stress wijzen of bij de mannetjes kan het ook betekenen dat ze zich willen voortplanten, maar dan gaan ze meestal gewoon actief achter de vrouwtjes lopen, dus niet echt zwemmen.

petro pees

Ik heb toch al heel veel Axelotls gezien in mijn leven en inderdaad vaak zitten ze stil(ook in Artis Amsterdam bv.)
Evenzo vaak heb ik ze zien zwemmen dus ook die in Artis.
Als deze dieren zwemmen zo ik al vele malen gezien heb heeft dat zeker niet altijd de betekenis dat ze gestrest zijn!!!!!
Het ligt er maar net aan hoe de aard van het beestje is;je hebt er die bijna altijd stilzitten en je hebt er die waarvan je denkt, zat ie maar eens stil.
Laten we ondervindingen niet als vast aannemen als dat toevallig bij ons (of de buren) zo gebeurt en dit dan ook nog eens als een feit hier op de site vermelden.
Petro  
Tylototriton Shanjing