Eenkennig?

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jamy

Hallo allemaal,

Ik heb mijn Axo nu een aantal weken. Het is een lui typje, wat helemaal bij mij past, haha. Hij zit graag altijd op dezelfde plek. Als het donker is dan zwemt hij wel wat, en ook overdag trekt hij er wel eens op uit. Maar niet vaak dus. Het water en de temperatuur en kwaliteit is goed. Hij heeft een minder sterke stroming in de bak (Zeg maar gerust bijna geen stroming, dus dat is goed) en nog steeds zit hij altijd op zijn zelfde plekje. Ik kan hem op dit plekje altijd zien, dus ik vind het helemaal niet erg. Maar ik vraag me toch af of Axo's eenkennig zijn? En of ze een 'persoonlijke' voorkeur kunnen hebben?

Hij eet fantastisch goed, en hij weet ook precies op welke plek hij dit eten krijgt. Opvallend is dat runderhart zijn favoriete maaltijd is. Want van rode muggenlarven wordt hij niet zo wild als van runderhart. Ik geef hem elke dag een cupje. Als ik mijn gezicht of vinger voor het glas hou dan huppelt hij hiernaar toe. Waarschijnlijk omdat hij weet dat dit 'gedaante' hem voert.

Is het waar dan Axo's dingen kunnen herkennen, een geheugen hebben en een persoonlijke voorkeur?

elleke

#1
Denk het wel dat ze dingen  herkennen, een geheugen hebben en een persoonlijke voorkeur.
Het ene manneke dat ik nog heb van mijn Cynops Orientalis moet ik nog dagelijks een bakje geven
of binnen 2 dagen terug antiboticuim
Als ik mijn hand op het land leg komt hij er altijd dadelijk opzitten.
En maakt dan een geluid of hij wil spreken.
Doet ventje dat dan bijft hij gewoon  zitten waar hij is of kruipt in het water.
Witte larven moet hij niet hebben. Wel rode en zwarte.

joost.v.wijk

Lijkt mij wat ver gaan. Sommige soorten worden wel wat 'tam' (dat wil zeggen: mensen = voedsel), dit zie je met name bij Axo's, maar ook bij Cynops die gelijk bij de voorruit zit, en bij krokodilsalamanders.
Maar of ik, mijn vrouw, of een kameraad z'n hand nou in de bak steekt, ze reageren allemaal hetzelfde.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Een axolotl kan mensen gewoon worden. Maar hij gaat af op zicht, trillingen en reuk.
De reden dat hij zijn eten altijd vind is door reuk en soms ook door trillingen als het gaat om levend voer.
Maar ik denk niet da axolotls kunnen denken of dingen kunnen onthouden.
Ze vertrouwen volledig op hun instinct.

Natuurlijk is het niet gemakkelijk om te weten te komen of ze dingen kunnen herkennen. Ze hebben steeds dezelfde gelaatsuitdrukking, ze kunnen geen geluiden maken en ze zien niet goed.

Jamy

Ja, dat klinkt allemaal wel logisch. Maar, een Axolotl heeft niet zo´n goede ogen, hoe kan het dan dat hij mij door het glas ziet. Als ik kom kijken (of iemand anders) dan zwemt hij naar me toe. Maar ik maak geen trillingen tegen het glas en hij kan mij ook niet ruiken, lijkt me. Mijn aquarium staat naast mijn bed, en je kan er dus niet naar toe lopen (stappen = trillingen) maar alleen op mijn bed gaan zitten om erbij te kunnen.

robkeulers

hij ziet een beweging richting het glas, verschil in lichtinval of iets dergelijks, en daar reageert hij op.

Alathariel

De mijne reageert ook als ik voor het glas kom staan, dan komt hij naar het glas toe. Maar volgens mij is dat idd alleen maar omdat hij dat associeert met eten :P . Net zoals wanneer ik een klep van het deksel opendoe, dan weet/denkt hij ook dat hij eten krijgt. Maar het is niet zo dat hij mij 'herkent'. Als visite voor het glas staat om te kijken komt hij ook.

Jamy

Bedankt voor jullie antwoorden.

Overigens is Pjotr de laatste tijd erg actief. Hij zwemt veel en het lijkt of hij het erg naar zijn zin heeft. Hij wandelt ook veel meer dan eerst. Toch heb ik niks in zijn bak of voeding verandert.

DannyS

Het kan best zijn dat hij moest wennen aan de bak en nog op zijn gemak moest komen. Nu hij zich veiliger voelt is hij actiever.

Coen Deurloo

Let er wel op dat een (over)actieve salamander geen maatstaf is voor een 'blije' salamander, dit kunnen ook tekenen van stress zijn.

Jamy

Hij is niet overactief of wild ofzo. Hij zwemt gewoon op zijn gemakje door zijn bak, terwijl hij eerst heel stilletjes was. Ik denk toch dat het te maken heeft met mijn nieuwe pomp, nu er minder stroming is. Hij eet overigens echt gigantisch! Ik heb hem een paar weken en hij is zeker een aantal centimeters gegroeid.

Salasander

Axolotls zwemmen niet als ze gelukkig zijn.
De mijne kunnen uren stilzitten, alleen als er eten is kruipen ze veel rond.
Als ze zwemmen dan wijst dat op stress of bij de mannetjes kan het ook betekenen dat ze zich willen voortplanten, maar dan gaan ze meestal gewoon actief achter de vrouwtjes lopen, dus niet echt zwemmen.

Alathariel

Oh, de mijne zwemt en wandelt ook heel wat af. Maar waar hij dan stress van zou moeten hebben, geen idee ???

Coen Deurloo

Citaat van: Sander Bauwens op februari 28, 2010, 12:51:08 PM
Axolotls zwemmen niet als ze gelukkig zijn.
De mijne kunnen uren stilzitten, alleen als er eten is kruipen ze veel rond.
Als ze zwemmen dan wijst dat op stress of bij de mannetjes kan het ook betekenen dat ze zich willen voortplanten, maar dan gaan ze meestal gewoon actief achter de vrouwtjes lopen, dus niet echt zwemmen.

Bovenstaande is natuurlijk grotendeels onzin.

Bij stress denk ik aan schrikachtige reacties, snel van de ene naar de andere kant schieten en daarbij tegen de wand opbotsen en dergelijke overdreven activiteiten. Er is niks aan de hand als je axolotl op zijn gemakje rondloopt of zwemt.

André

Opzich is het begrip stress wel groter als je nu aan geeft, dieren (maar ook mensen) kunnen ook last hebben van continue of langdurige stress, dat uit iedere diersoort op zijn eigen manier. Een kat gaat stil op een rustig plekje zitten, een hond drenteld wat heen en weer, Ook zegt ontlasting wel wat. Hoe salamanders er op reageren weet ik niet goed, gebrek aan ervaring en kennis. Maar je zou ook kunnen denken aan omgevings factoren, als er al sprake is van stress.

gr. André