Plecostomus & Axolotls.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Persephone

Ik weet niet of het bekend is hier... Maargoed, altijd goed om je eigen ervaring te delen met andere mensen toch? ;)

Mijn axolotls zijn zo'n 20 centimeter groot, de mannetjes misschien iets groter (Zie fototopic), en besloot een tijdje terug om een Plecostomus in mijn aquarium erbij te doen, ten eerste omdat het 1 van mijn lievelings vissen is en ten tweede erg handig is als je een beetje alg hebt..

Ik heb al een kleine plecostomus er in en daar ging het echt perfect mee, dat beest is onwijs bijdehand en slingert zo met z'n staart in hun gezicht.. Hun hebben daar geen problemen mee, doen daar niks tegen.. Dus ik dacht.. Een tweede kan er dan ook nog wel bij.

Dit keer nam ik een wat grotere pleco, hij was zo'n 15 centimeter. Dit is het resultaat...





Mozes zijn staart is nu opzich wel bijgekomen, het is een tijdje opgezwollen geweest en zoals je ziet erg rood... Het is nu nog wel een klein beetje rood (Dit is ongeveer een half jaar geleden gebeurd) maar het ziet er wel weer gezond uit. Ik heb de plecostomus meteen weggehaald toen ik zag wat er gebeurd was natuurlijk...

Ik weet niet of het bij 1 van jullie wél goed is gegaan met een grote plecostomus? Dat deze gewoon een beetje gestoord was... Ik hoor het wel. ^^

robkeulers

Weer een typisch voorbeeld van Mixing species disasters (klikkerdeklik!)


Wat heb je nu met de kleine Pleco gedaan?

Persephone

Die kleine heeft dat nooit gedaan en ik zie het hem ook nooit doen dus die zit er gewoon nog in.

Die grote zat gelijk meteen achter ze aan, in het begin dacht ik dat het gewoon nieuwsgierigheid van hem was.. Nu weet ik dus wel beter..

Dus ik denk dat als die kleine het ook 'lekker' vind, hij ook wel constant achter hun aan zat.. ^^" Maar hij houdt zich alleen maar bezig met alles schoonmaken..

robkeulers

een ezel stoot zich..... (?)

Ik denk dat het nu wachten is op het moment dat de kleine het ook op zijn heupen krijgt.

petro pees

Je kan waarschijnlijk het spreekwoord wel;je kan er gif op nemen dat.......!
Dat geld in dit geval ook,bij het groter worden verandert er bij je plestocomus iets
in zijn behoefte aan mineralen(of i.d.).
Deze zitten in levende organismen(o.a.in salamanders)
Mede om die reden wordt het afgeraden om ze te plaatsen bij grote rustige vissen zoals;
Maanvissen en Discusvissen.
Het kan lang duren of kort duren maar het gaat geheid een keer fout.
Petro
Tylototriton Shanjing

Persephone

Deze pleco wordt niet groter dan 7 centimeter, ik weet zijn latijnse naam even niet meer.. Hij heeft iig een soort van baard.. en een wit puntje op zijn staart.. Het is een speciale soort wat niet groter kan groeien 7cm..

Maargoed, zal hem uit voorzorg dan wel weghalen, hoe jammer ik dat ook vind, want het is al een jaar goed gegaan met hem..

robkeulers

Fijn dat je open staat voor feedback van andere salamanderhouders!

Ik kan trouwens je foto's niet inzien, maar dat kan liggen aan de firewall van mijn werkgever. Kunnen anderen de foto's wel zien?

Om de volgorde van informatieoverdracht even helemaal fout toe te passen........ Welkom op het forum! Ik zal een dezer dagen een subforum aanmaken waarin eenieder zichzelf kan voorstellen en info over zichzelf kan geven, misschien is het leuk als je je daar even in voorstelt. Niet dat dat moet, maar het is wel leuk om onze (mijn!) nieuwsgierigheid te blussen ;)

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op februari 24, 2010, 10:20:25 AM


Ik kan trouwens je foto's niet inzien, maar dat kan liggen aan de firewall van mijn werkgever. Kunnen anderen de foto's wel zien?



Ik kan de foto's wel zien  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Hoi,
Ik bedoel eigenlijk met groter worden het ouder worden van het dier.
Het ligt bij de hun niet aan de grote van het lichaam maar aan de leeftijd.
Hoewel het één natuurlijk wel weer in verband staat met het ander.
Petro
Citaat van: Persephone op februari 24, 2010, 10:16:16 AM
Deze pleco wordt niet groter dan 7 centimeter, ik weet zijn latijnse naam even niet meer.. Hij heeft iig een soort van baard.. en een wit puntje op zijn staart.. Het is een speciale soort wat niet groter kan groeien 7cm..

Maargoed, zal hem uit voorzorg dan wel weghalen, hoe jammer ik dat ook vind, want het is al een jaar goed gegaan met hem..
Tylototriton Shanjing

Jamy

Je kant ook aan de stand van de staart van een Axolotl zien of hij stress heeft of niet. Als hij stress heeft krult hij zijn staart een beetje (naar links of rechts).

En dan nog iets anders wat me opvalt: je hebt kiezeltjes in je bak, maar deze zijn klein genoeg voor je Axo's om op te eten. Daar kunnen ze aan dood gaan. Ik zou het dus vervangen voor fijn zand.

Persephone

#10
Misschien dat ze superklein lijken maar het zijn opzich redelijk grote steentjes. ik weet dat ze dood kunnen gaan door kleine steentjes doordat ze het niet kunnen verteren, maar deze stenen spugen ze altijd meteen weer uit. Ze hebben het wel eens dat ze ipv worm, per ongeluk een steentje grijpen, maar ze weten het verschil wel.. Ik zie het ze altijd meteen weer uitspugen..

Plus als ik fijn zand doe dan is dat gewoon enorm rot met schoonmaken.. Ik heb een behoorlijk groot aquarium en ververs het water om de twee weken, dat zand stuift alleen maar op.. Heb het 1x gedaan en dat was echt een drama...

Ik heb toch liever stenen dan zand.. ^^" Maar iig bedankt voor je reactie.

Coen Deurloo

#11
De stenen zijn van een maat die echt wel problematisch kunnen zijn, en verstoppingen kunnen veroorzaken. Kleinere steentjes zouden juist beter zijn, aangezien deze minder makkelijk in het verteringssysteem van je axolotl zullen blijven steken. De mensen op dit forum proberen je niet voor niets advies te geven!

Een goede oplossing is toch echt zand of een kale bodem. Als je last hebt van verstuiving bij waterverversing leg je gewoon een stenen bordje op de bodem en laat je daar het water op kletteren, zo heb je geen last van verstuiving!

Jamy

Ik heb voorbeelden gezien van Axo's die stenen aten. En hoe weet jij nou zeker dat de jouwe dat niet doen? Als je ze het in hun mond ziet nemen, spugen ze het uit. Maar dat is geen garantie dat ze dit elke keer doen. Fijn zand is wel een hele klus om schoon te houden, dat klopt. Maar je kan er ook nog voor kiezen om geen bodembedekking te nemen. Of hele grote stenen, die groter dan hun hoofd zijn.

Verder vind ik trouwens die algeneter een ontzettend mooi dier. Jammer dat je Axo's niet met andere dieren kan combineren, dat is vragen om problemen.

Persephone

Dan ga ik wel op zoek naar grotere stenen, want ik vind zand echt helemaal niks..  :)

Ik wil binnenkort toch alles weer schoonmaken.

Wat doen jullie trouwens tegen slakken in een axo aquarium?

DannyS

Slakken laat ik gewoon zitten. Ik hád slakken bij mijn axo's maar dat waren snel snacks geworden. Chemische middelen om de slakken te doden zijn ook niet goed voor je axo.