Eten komt door kieuwen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jamy

Pjotr, mijn axolotl, is een vreetzak. Hij is heel gulzig als hij eet. Gisteren gaf ik hem rode muggenlarven, en tot mijn schrik kwam er een paar langs zijn kieuwen weer naar buiten. Is dit normaal?

Persephone

#1
Kan geen kwaad, bij mijn vrouwtje was er zelfs een keer een regenworm door haar kieuwen heengekomen.. Ik was toen ook onwijs geschrokken. Maar binnen no time was die worm er zelf uitgekomen en at ze hem opnieuw op.. Dubbel trauma voor die worm  ;). Maar ze heeft er nooit last van gehad.

Het zag er wel een beetje eng uit. Maar haar kieuwen waren niet beschadigd.. Als je van achter naar je axo kijkt, kan je zelfs een beetje naar 'binnen' kijken.. Niet echt letterlijk naar binnen, maar je ziet echt 'tandjes' in haar kieuwen.. Ziet er echt gaaf uit. :)

Als je het weer ziet, trek het er iig niet zelf uit, hierdoor zal het wel beschadigen..

Ik hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben.  :D

Jamy

Bedankt! Dat stelt me wel gerust. Ik dacht al huh... ze kwamen er inderdaad al snel uit en hij at ze ook opnieuw op. Maar ik wilde het voor de zekerheid toch hier even vragen..

Alathariel

Mijn axolotl eet ook vaak zo gulzig ja ::) . Hele regenwormen komen weer naar buiten, maar die worden idd gewoon opnieuw gepakt en opgegeten.

Salasander

Dat gebeurt inderdaad wel soms.

Dat komt door de manier waarop een axolotl of een vis zijn kieuwen gebruikt.
Het water komt via de mond naar binnen en gaat via de kieuwplaten naar buiten. De kieuwplaten nemen zuurstof op uit het water. Normaal worden onzuiverheden en eten tegenhouden door de kieuwkorf of zeefaparaat zodat er enkel zuiver zuurstofrijk water over de kieuwplaten stroomt. Maar blijkbaar komt het soms voor dat eten en zandkorrels ook op deze wijze naar buitenkomen. Misschien raakt het eten ook de kieuwplaten niet maar gaat het er onderdoor ofzo.

Morna

Ik heb het ook wel eens gehad, nooit een probleem geweest hier :)