Onverwachte eitjes

amy22

Hallo,

ik ben vrij nieuw hier op het forum. Ik heb sinds een paar maanden ook vuurbuiksalamanders. Het gaat erg goed met de beestjes en dat was aardig goed te merken omdat ik opeens eitjes had. Ik had dit totaal niet verwacht, omdat ik dacht dat ik 'jonge' salamanders had gekocht (dierenwinkel), maar ze bleken dus toch al iets ouder te zijn. Ik heb me goed ingelezen maar nu had ik toch nog een paar vragen.
Ik las dat een vuurbuiksalamander ongeveer 200 eitjes legt per broedseizoen, maar hoe lang duurt dit seizoen? Op dit moment is 1 vrouwtje aan het leggen, en het andere vrouwtje nog niet. Kan het zijn dat dit vrouwtje later alsnog gaat leggen? Ze is wel best dik.
En dan had ik nog een vraag over de opfok van de larfjes. Op dit moment is er nog geen een uit het ei gekomen, maar ik was alvast langs mijn dierenwinkel gegaan voor wat voer. Daar gaven ze me LIQUIFRY mee. Dit is vloeibaar eten. In de dierenwinkel zeiden ze dat dit goed voer is voor de larfjes maar is dit ook echt zo? Iemand ervaring hiermee? Of raden jullie me wat anders aan? In onze vijver zitten hele kleine watervlooien, zouden ze dit ook kunnen eten?

Groetjes Amy

petro pees

Als ik me goed meen te herrineren is het voer zelf zeker niet geschikt als eerste voeding voor salamander larven.Het is namelijk"dood"materiaal.
Je kan het wel gebruiken om een kweek op te zetten met infuseriƩn,die kan je wel weer gebruiken als voeding.
Petro
Tylototriton Shanjing

amy22

Hoi, ik heb net wat informatie opgezocht over het kweken van infusorien en ik heb gelijk een kweekje opgezet. Ik hoop dat het lukt. Wat zou ik de jonge larfjes allemaal nog meer kunnen voeren? Als de kweek van infusorien bijvoorbeeld niet lukt. Ik heb liever niet dat mijn larfjes het niet overleven.. Wil ze graag groot laten worden.

Groetjes Amy 

robkeulers

Artemia, watervlooien en naderhand rode mug. Kijk even op de frontpage (www.salamanders.nl) voor meer informatie over deze voedseldiertjes.