Eindelijk een stelling, beste inrichting?

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DannyS

Ik heb eindelijk een stelling gekocht en na wat verschuifwerk een leuk plekje gemaakt. Erg blij natuurlijk (understatement) dat ik eindelijk mijn dieren de ruimte kan geven die ze nodig hebben.

Ik vraag me, voordat ik het hele handeltje in elkaar zet, af hoe het beste de planken verdeeld kunnen worden. Ik moet er uiteraard wel bij kunnen en in de bak kunnen komen. Ik kan er 5 planken in hebben, maar het lijkt mij het makkelijkst om er maar 4 te gebruiken.
Het is een rek van 92*40*180 (l*b*h). Zo'n 'standaard'  Praxis/Gamma rek dus.

Hoe hebben 'jullie' dat gedaan?

2e vraagje:
Ik zit er aan te denken om mijn Axolotl bak daar in te zetten. Deze bak is 80*40*40. Is het verstandig om zo'n bak in het rek te zetten? Er zit namelijk ook wel behoorlijk wat zand in etc. Zo'n plank zou 175 kilo aankunnen, maar vinden jullie dat een goed idee?

joost.v.wijk

De planken kunnen het prima aan, maar het gewicht moet wel goed verdeeld worden. Met name de metalen randen (die de plank draagt) zorgen voor de steun.
Ik heb ze eerder ook wel gebruikt, en heb er idd een plank tussenuit gehaald.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Eén plank minder erin geeft de beste verdeling en het hout waterafstotend maken.
Petro
Tylototriton Shanjing

Marielle

Je moet de stelling wel aan de muur vastzetten wil die de 175 kilo willen dragen. Anders gaat ie scheef staan en valt alles er uiteindelijk af.....

Gerrit Krips


Coen Deurloo

Let ook op dat de standaard houten platen vaak bijzonder slecht zijn en door gaan buigen, althans dat was bij mij het geval, ik heb er zelf betere houten platen in moeten zetten. Maar goed, ik wilde dan ook voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, het kan zijn dat jou stelling beter is.

petro pees

Danny,
onderstaande is ook de reden dat ik schreef over waterafstootent maken van het hout.
Vaak is het geperste houtvezel.Als dat nat wordt kan het niet veel meer hebben!(brokkelt soms al af onder zijn eigen gewicht als het nat is.)
Petro

Citaat van: Coen Deurloo op maart 14, 2010, 01:27:20 PM
Let ook op dat de standaard houten platen vaak bijzonder slecht zijn en door gaan buigen, althans dat was bij mij het geval, ik heb er zelf betere houten platen in moeten zetten. Maar goed, ik wilde dan ook voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, het kan zijn dat jou stelling beter is.
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

De planken zijn ook niet bedoeld om het gewicht te dragen, maar de metalen steunen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

 :D :D :D Ja zo lust ik er nog wel één :D :D :D
Als er geen plank is valt er voor de metalen steunen niets te dragen. ;)
Petro
Citaat van: joost.v.wijk op maart 14, 2010, 03:13:35 PM
De planken zijn ook niet bedoeld om het gewicht te dragen, maar de metalen steunen.
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Heb je wel eens een (metalen/aluminium) aquariumstelling gezien? De bakken rusten alleen op de randen. Die moeten dus het gewicht dragen. Niet het midden, of hier nou gebruik gemaakt word van een houten plank of niet.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Joost, ik zie je zaterdag, dan zie je een metalen stelling!

TomWarsinski

op elke schap plaats houden om een emmer kwijt te kunnen is geen overdreven luxe.

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op maart 14, 2010, 07:34:19 PM
Joost, ik zie je zaterdag, dan zie je een metalen stelling!

Ik ken ze Rob. Toch ben ik benieuwd hoor. Maar is het niet duidelijk hoe ik het uitlegde?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis