Kalkaanslag op het glas

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TomWarsinski

Iedereen heeft er mee te maken: kalkaanslag op het glas, ergernis er om.
Ik wil er van af.  Het gebruik van osmosewater zou helpen, maar dat mix ik 1/4 met leidingwater omwille van
het totale zoutgehalte nog goed te hebben. En dat is voldoende om nog veel kalk op te bouwen.
Zijn er toedienproducten op de markt die kalk binden ? Dan denk ik aan de tolerantie van salamanders hiertegenaan...nb. 
Wie kan een goede tip omtrent kalkaanslag meedelen ?

robkeulers

Ik zou vooral niet met chemische rotzooi gaan rommelen bij je salamanders. Dieren in glazen bakken houden betekent nu eenmaal fysieke arbeid.

Sponsje, en wrijven maar!

DannyS

Ik gebruik gewoon een schuurspons... je bent even  bezig, maar het is de beste (en goedkoopste!) oplossing.

petro pees

Het klinkt vaak overdreven maar in dit geval laat het zich toch weer van de goede kant zien;
ik werk hoofdzakelijk met gekookt water of water wat meer dan 24 uur heeft gestaan.
Neem van mij maar aan dat dat wel tot 80 procent scheelt wat betreft de aanslag.
Petro
Tylototriton Shanjing

robkeulers

Bij het koken van het water kan ik me nog wat voorstellen, maar hoe zou kalk uit water moeten verdwijnen als het 24 uur gestaan heeft? Volgens mij verwar je kalk met met het laten rijpen van water zoals ze dat in de US moeten doen om het chloor dat daar in het water zit kwijt te raken.

Gerrit Krips

In de begintijd van de vereniging (toen nog Doelgroep Salamanders) hebben we wat proefjes gedaan met het zeer kalkrijke kraanwater in Den Haag en omgeving. De uitkomsten hebben geen goede oplossing gegeven. Wat goed werkte was: flinke hoeveelheid kraanwater, daarin gedurende enkele dagen een nylonkous met tufstrooisel hangen. Groot nadeel: water wordt bruin en we meenden dat het de voortplantingsdrift van de dieren verminderde (dat laatste is nooit goed uitgezocht). Het al eerder genoemde sponsje lijkt me nog steeds de ultime oplossing.

petro pees

Nope,dat laatste bedoel ik niet.Ik bedoelde het precies zoals het er stond.
Dat neemt niet weg dat het niet goed was :-[ (totaal verkeerde overname van derden!)
Ik bedoel ik gebruik regenwater wat enige tijd staat,zodat eventuele vervuilingen naar beneden zijn gezakt.
(hoe help je onwaarheden in de wereld  ::))
Citaat van: Rob Keulers op maart 14, 2010, 02:21:31 PM
Bij het koken van het water kan ik me nog wat voorstellen, maar hoe zou kalk uit water moeten verdwijnen als het 24 uur gestaan heeft? Volgens mij verwar je kalk met met het laten rijpen van water zoals ze dat in de US moeten doen om het chloor dat daar in het water zit kwijt te raken.
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Citaat van: Gerrit Krips op maart 14, 2010, 06:50:56 PM
Wat goed werkte was: flinke hoeveelheid kraanwater, daarin gedurende enkele dagen een nylonkous met tufstrooisel hangen. Groot nadeel: water wordt bruin en we meenden dat het de voortplantingsdrift van de dieren verminderde (dat laatste is nooit goed uitgezocht).

Ik gebruik veel wortelhout in mijn aquaria. Hierdoor wordt het water, net als gebruik van turf, zuurder en kleurt het bruin. Maar als 1 popei dame ruim 200 eieren legt, na achterna gezeten te zijn door 2 enorm wilde mannen(en ook in het verleden met andere soorten trouwens) is deze uitspraak waarschijnlijk wel te verwerpen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis