Kweekpoging Tylototriton shanjing 2010

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Van de eerste groep zijn ze bijna allemaal dood gegaan, bij mij zijn ze dood gegaan aan een schimmel die ze al bijna meteen hadden en bij andere weet ik niet hoe ze daar zijn dood gegaan.
Die gemetamorfoseerde die zijn bijna allemaal van de 2de groep.

joost.v.wijk

Het opkweken tot volwassen dier ervan is een ander verhaal. Ik vind zeker dat er goede resultaten zijn behaald m.b.t. het kweken van shanjing, helemaal omdat er nog zo weinig bekend is met deze soort. 100% opkweken lukt niemand, met geen enkele soort. Uitval zul je altijd hebben. En een schimmel probleem moet je waarschijnlijk bij jezelf zoeken (vochtige huisvesting o.i.d.?) Mijn dieren doen het prima. Van de 11 die ik heb aangeschaft zijn er 2 dood gegaan, 1 bleef erg achter in groei, en 1 was m'n eigen schuld.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alibombali

Vorig jaar zijn de eerste en de tweede legsels praktisch voledig kapot gegaan aan een schimmel..ik kreeg daarna nog zo'n 5 a 6 legsels waar bijna niets van verloren is gegaan (mede dankzij Petro)...

Jari B

De 5 dieren uit 2008 leven nog allemaal en van 2009 van de eitjes die ik van Alex moest opkweken leven nog 6 juvenielen die het goed doen.

alibombali

Gister is het eerste eitje van 2010 gelegd.... ;)
Vandaag lijkt het wel een Romeinse lusthof (iedereen doet het met iedereen)

alibombali

De mannen hebben hun werk weer goed gedaan...de eitjes zijn bevrucht.. ;) ;D :D

robkeulers

mooi! een stabiele kweekgroep shanjing, da's fantastisch!

hoeveel eitjes heb je?

alibombali

Moeilijk te zeggen...ze worden door de hele bak gelegd...als alle dames hun best blijven doen, zullen het er na een maand zo'n 2 a 3 honderd zijn...
Eieren leggen kost veel energie en ben ze nu al aan het bijvoeren met wasmotten (dat is misschien ook belangrijk voor jouw Kweiko's)

Harry

Gatt goed alex. Ik hoop dat er veel volwassen worden tzt. Maar je moet wel wat geduld hebben met de opkweek naar volwassenheid

Ik hoorde van een andere houder dat shanjing pas na 4-5 jaar geslachtsrijp is in tegenstelling tot tylototriton kweichowensis waarbij dat nu al na 3 jaar het geval blijkt. (in gevangenschap) dat verklaart wellicht de langzame groei van de juvenielen en het moeilijk opkweken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Hugo

Alex, Super!
Je hebt het weer geflikt!
Succes met de opkweek, hou ons op de hoogte!  :)

petro pees

 ;D Het lijkt er op dat het shanjing seisoen goed van start gaat.Gister de eerste lichting eieren bij Alex opgehaald en thuis op de zelfde manier geplaatst als voorgaande jaren.Daar het succesvol was,dus het heeft geen reden dat te veranderen.
De eieren heb ik geplaatst op een deksel van een plastic bakje(van chinees)op nat keukenpapier en die drijft dan op een laagje gekookt(koud :D)water.
Het ziet er naar uit dat er nog veel meer komen(eieren)bij Alex,gelukkig is daar weer plaats genoeg voor.
De eerste(zo'n 50 stuks)zijn er weg,dus op naar de honderd!
Petro
Tylototriton Shanjing

DannyS

Het begin is in ieder geval goed! Laten we hopen op een goed Tylototriton jaar!

robkeulers

Petro, ik heb je foto-topic even samengevoegd met het voorgaande verhaal omdat het me een logisch vervolg lijkt.


Hoe lang duurt de ontwikkeling van de eitjes gemiddeld bij jullie beesten?

petro pees

De eerste zijn vanmorgen alweer uitgekomen,tijdens het sproeien van de eieren. :D
Duur tot uitkomen heb ik nu niet bijgehouden,hangt ook samen met de temparatuur en vochtigheid.
Petro
Tylototriton Shanjing

naeff002

dat is goed nieuws ;D hoeveel zijn het er
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus