Kweekpoging Tylototriton shanjing 2010

petro pees

Ik heb er best een tijd over nagedacht om te stoppen met de hele handel na het laatste debacel.
Maar de keuze gemaakt om door te gaan(vallen en weer opstaan)
Eigenlijk heeft dat verschillende oorzaken,vooral(bijna alleen)door anderen.Zoals Rob die een gigantische klapper heeft gemaakt met zijn dieren en toch in het zadel is gebleven.
Alex die het allemaal toch elk jaar weer mogelijk maakt,hij heeft tenslotte de ouder dieren en dan nog mijn Cynopsen en T.Shanjings 2008.
Die laatsen zijn en blijven prachtige dieren om te zien. Systematisch ben ik alle bakken(en hun inhoud) waarvan ik ook maar het idee heb dat er T.shanjing in heeft gezeten aan het weggooien.
Een idee van Alex waar ik het dan ook geheel mee eens ben.
Stenen en stenen voorwerpen kook ik goed uit,dat heb ik weer van Herman uit Tiel.
En dit seizoen begin ik helemaal opnieuw met nieuwe bakken en nieuwe moed!
Dus als het zover is weer een nieuw topic.
Petro
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Goed zo, vooral doorgaan. En je niet door tegenvallers op de kop laten zitten. Ik ben ook, op 3 na, dieren verloren, maar ik zou vereerd zijn als ik het weer mocht proberen.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Ik ken je gevoel, vandaar dat ik even wilde reageren.
Heel goed dat je doorgaat! Zet hem op, je zult er snel weer veel plezier uit halen!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Harry

Mijn koppel nakweek shanjing van alex leeft nog en is inmiddels volwassen. Ik ga er in ieder geval een kweekpoging mee doen. Ik denk toch dat ik na heel wat manieren van houden van de juvenielen nu een goede manier heb gevonden. Ik heb een plastick hema kratje met op de boden een hele dunne laag bladafval en beukennootjes van onder een beukenboom. Hierin doe ik 1x per week 20 kleine wormen. Duur de dunne laag kunnen wormen gemakkelijk gevonden worden. het geheel is behoorlijk vochtig. Om ook een droge plek te creeren heb ik een ronde pijp kurkschors in de kist met wat mos ertegen. Het allerbelangrijkste is dat het kistje een dichte deksel heeft (zonder gaten) Ik hoef dus nooit te sproeien en kijk maar eens in de week of soms per 2 weken in dat kistje en doe er dan weer 20 wormen bij. De dieren groeien onder deze omstandigheden goed. Het kratje staat op mijn studeerkamer waar het tussen 12-15 graden is de hele winter. Ik was van de week bij alex en na opmeten van zijn ouderdieren bleken de mijne net zo groot te zijn. In het verleden hield ik de dieren droger en niet met een dichte deksel. Ze waren toen minder actief.

Ofwel Ik denk dat vooral die dichte deksel belangrijk is gecombineerd met zowel de natte als kurkdroge plekken in combinatie met hoge luchtvochtigheid en het makkelijk vinden van het voedsel.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

Hoewel we nu geheel off topic gaan wil ik toch nog even reageren Harry,wat jij nu vertelt is nagenoeg dezelfde manier als dat Herman uit Tiel al zijn salamanders houdt.(al jaren)
En waar hij succes mee heeft.Wat dus inhoudt dat het ook een goede manier is.
Het enigste verschil is dat hij kratten met vooral stenen gebruikt.
Petro
Tylototriton Shanjing