T. marmoratus eitjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Nadat de vrouwen al zowat elk blad in de bak hadden dichtgevouwen  zonder eitjes te leggen, heb ik vandaag toch het eerste eitje gevonden. Ze hebben heel lang geoefend dus hoop dat de eitjes nu aan de lopende band gelegd kunnen worden. Vandaag heb ik dus ook terug plastic strips in de bak gedaan in de hoop dat ze daar ook op willen leggen. Het is de eerste keer dat ik T. marmoratus kweek (buiten dat 1tje van 2009) en hoop dus op een geslaagde kweek...  :P

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Zitten die in die geweldige bak die je toen had gemaakt?:)

StijnH

Leuk  :) Ik kijk elke dag hier ook even in mijn bak om te kijken of ze hebben gelegd maar nog niks tot nu toe..

Succes!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

kirsipu

Iets meer dan een week geleden heb ik mijn marmers en carnifexen uit hun winterverblijf in de kelder gehaald
en de voor hun nieuw ingerichte aquariums gedaan. En in beide bakken stikt het al van de eitjes. Bij de
marmers (3 koppels) is er pas 1 vrouwtje aan het leggen en bij de carnifexen (4 vrouw 2 man) 2 dus dat
belooft wat. Bij de marmers weigert 1 koppel tot nu toe het water in te gaan en die houden zich schuil
op een klein landgedeelte maar ik denk dat die binnenkort ook wel te water gaan. Aankomend weekend
zal ik de nu zichtbare eitjes gaan "rapen" (pasen valt iets vroeger  ;D) en in aparte kweekbakjes overzetten.
Wordt vervolgd.
Greetz Jan

Steven DC

Bedankt. Op het eerste zicht nu een eitje of 5. In de loop van het weekend al wat weghalen. De marmers zitten sinds maandag weer in hun bak aangezien de temperaturen buiten 15-17°C bereiken.

@Robert: Ze zitten inderdaad in die bak.

Steven DC

Het leggen lijkt gestopt te zijn na ongeveer 10 eitjes. De dikste dame plooit bladeren en lijmt ze soms ook toe, maar nog steeds legt ze geen eieren. Ik hoop dat er niks aan de hand is met deze dame!

Hier enkele foto's:









Op deze foto's is de dame te zien die geen eitjes achterlaat...

kirsipu

Hoi Steven
Dat deed 1 dame bij mij ook maar de afgelopen dagen is ze echt eitjes gaan leggen. Ik heb net marmereitjes
geraapt en ik raakte op een gegeven moment de tel kwijt maar het zijn er over de 200.
Ik was ook niets te vroeg met rapen want inmeer dan driekwart van de eitjes zaten al jongen in diverse
stadia van ontwikkeling. Een hoop bewogen er zelfs al. De eitjes zaten in allerlei planten behalve (opvallend  >:() in de waterpest. De vrouwtjes waren trouwens niet echt blij toen ik de planten er tijdelijk uithaalde want
ze gingen als wilden aan het zoeken naar hun favoriete afzetplant.
Maar alles is nu weer rustig en op het voeren na laat ik ze een paar dagen met rust.
Wordt vervolgd.
Greetz Jan

Steven DC

Nog steeds verder geen eitjes gelegd. De 10 eitjes die gelegd werden, zijn trouwens ook onbevrucht...

kirsipu

Dat is pech hebben. Bij mij zijn de vrouwtjes gewoon verder gegaan met het leggen van eieren. In diverse
planten zitten al weer heel wat eitjes. Ik heb in de kweekbak nog geen larven uit het ei gezien maar in het grootste deel van de eieren ontwikkelen de larven zich goed. Ik denk dat ik wel heel wat larven groot
kan brengen dus misschien kan ik je over een tijdje wat larven geven.
Greetz Jan

stijnzeger

Gisteren ook de eerste eitjes van mijn Marmoratussen gevonden (5), ben benieuwd of ze bevrucht zijn en of er meer gelegd worden.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Jari B

Bij mij buiten zijn ze ook al aan het leggen, de eerste eitjes zijn al uitgekomen.

kirsipu

Ik heb op dit moment zo'n 60 a 70 vrijzwemmende larven. Dat is dus ongeveer 1/3 van de gelegde eitjes.
Ze groeien goed maar niet allemaal even snel, de grootsten zijn ca 2 cm.
Wordt vervolgd.
Greetz Jan

Steven DC

Hmm, zal ik morgen ook eens checken...

StijnH

Hier nog niks, ik heb vorig jaar en dit jaar alleen nog maar in het water gehad, op kamer temp. (konden ze mooi door groeien) maar ik denk dat ik ze ook maar op het land in de schuur zet en in het voorjaar naar buiten doe, aquatiel.

Maar veel succes met de opkweek allen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus