T. marmoratus eitjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stijnzeger

Hoi Andre penningskruid is favoriet bij de Marmoratussen en de Orientalissen. Ik zou daar wat van aanschaffen. Succes.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

André

Ik heb zowel waterpest als penningkruid, en alle eitjes zitten in het penning kruid, en nog een paar aan een tropische dunbladige plant(geen idee hoe die heet).
Het is bij stijn en mij succesvol, dus het proberen waard!

andrizay

@ een ieder :Bedankt jongens :)!!Daarom vind ik het prettig op dit forum..Je leert van een ander en een ander leert van jou  ;)...Ik ga morgen vlug wat Penningkruid aanschaffen .

A34

#48
Hier nog even een foto van het mannetje met kam-ontwikkeling(En licht troebelige oogjes). En het kleurverschil van het leggende vrouwtje van Joery.


A34

Eerste larf heeft het ei verlaten, evenals de axo-larven van de albino.

André

Ik heb hier bij de marmers ook precies het zelfde kleur verschil, dit zal dus wel horen bij marmers van een bepaalde vindplaats(mijne komen bij alex vandaan, weet niet precies waar ze vandaan komen). Misschien wel bij alle marmers?

Weet iemand of dit voor alle marmers geldt of alleen van bepaalde vindplaatsen?

Groet André

A34

Ik weet dat lichte kleur verschillen vrij normaal zijn. Maar de 3 nieuwe zijn allemaal veel donkerder dan de 4 wat ik al had. Het kan toeval zijn of een reden hebben? Ik weet het niet..

André

Ik heb vandaag voor het eerst jonge marmers!! 4 stuks nu, maar nog 50 eitjes te gaan :D
De artemia kweek loopt, dus ik hoop er wat van groot te kunnen brengen.

Groeten André

A34

Hoe gaat het met de kweek jongens? Hier gaat het goed. 20 tal larven zijn flink aan de artemia. Helaas is laatst een ongelukje gebeurd. Ik let altijd op de kat, maar net die ene keer was het raak. De bak met eitjes viel op de grond. Gelukkig heb ik er nog een hoop kunnen redden. Alle mannetjes zitten nu in het paarkleed, 2 tal vrouwtjes hebben er ook zin in. En de oogjes zijn bijna genezen.

stijnzeger

7 orientalis en 7 marmerlarven, artemiakweek gaat maar matig, zeker de schaal??? Meer dan honderd eitjes bijna allemaal in ontwikkeling, maar het grooste gedeelte blijft steken in de ontwikkeling en komen niet uit, enig idee waarom niet, heb wel eens van een gendefect bij hen gelezen (50 procent uitval), maar ik schat als het zo door gaat dat er veel meer eitjes die in de ontwikkeling blijven steken helaas. Maar goed als ik van beide soorten er een 20 over hou ben ik tevreden!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

A34

Jup, dat soort uitval heb ik ook. Ik ben ook tevreden met een stuk of 30. Mijn zorgen gaan nu vooral naar de Algiras.

André

Ik heb nu 18 larven, die doen het goed lijkt het. Wel zitten er twee bij met een knik in de staart, deze ga ik maar terug zetten in de ouder bak denk ik, aangezien er verder gaan natuurlijke seletie is.
Ondertussen is er al een nieuwe lading eitjes gelegd, die moet ik nog uit de ouderbak halen. Ik had ook een hel aantal eitjes die niet uitkwamen, ook na enige ontwikkeling, maar dat zie je veel bij triturus soorten heb ik begrepen.
De jongen krijgen bij mij artemia. Ik heb een set van JBL gehaald, kost wel veel trouwens, maar het werkt bij mij echt super!
Ik ben heel benieuwd wat een juist voer schema zou zijn. Het is bij mij nu nog warrig, maar ik ben nog maar 1 larf verloren dus heel veel kan het nog geen kwaad blijkbaar.
Hoe doen jullie het water verversen bij heel jonge larven? Ik loop maar wat te hannesen met een zeeftje enzo. Het nadeel hiervan is dat ik de troep ook weer gedeeltelijk mee neem. Vooral niet uitgekomen artemia eitjes en ander klein spul.

Veel succes met de verdere opkweek van de diertjes!!

Groeten André

A34

#57
Hallo Andre, Je had me toegevoegt op msn maar ik zal het hier even als eerste posten. De beste methode is natuurlijk de larven opzuigen met een slangetje. Maar dit is soms een heel gedoe vooral als je er 20 in een bak hebt zitten. Ik gebruik bij mij in de bak (20 bij 15) grind. Hierdoor zwemmen ze niet constant door het vuil, maar ook dan moet je om de 3 a 4 dagen het water verversen. In het begin gebruikte ik altijd de opzuig methode. Maar nu giet ik het water met larven gewoon door een fijn schepnetje en spoel deze daarna heel voorzichtig door.

André

Hoeveel % van het water is verstandig om te vervangen?

joost.v.wijk

In kleinere bakjes ververs ik zelf een derde van het water om de 3-4 dagen. Maar veelal maak ik gebruik van grotere bakken met een dikke laag grind, en veel waterplanten (met name bij jongere larven).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis